Sunday, March 29, 2020

Mengapa Di PP Ingkar PKB, Tidak Seperti K'tan?


Pasar di P Pinang ditutup kerana pembeli ingkar jarak sosial
GEORGE TOWN: Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) menutup operasi Kompleks Sri Aman di Paya Terubong dekat sini berkuat kuasa hari ini selepas pengunjung gagal mematuhi jarak sosial di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP).

MBPP dalam kenyataan hari ini berkata, pihaknya memandang serius ketidakpatuhan itu dan mengambil langkah serta-merta menutup pasar berkenaan.

“MBPP akan terus memantau aktiviti perniagaan di bahagian pulau dan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas ke atas mana-mana pasar, pasar raya dan premis perniagaan yang tidak mematuhi PKP.”

Sejak semalam, tersebar di media sosial kehadiran orang ramai di pasar itu dan pengunjungnya dilihat tidak mematuhi jarak sosial ketika membeli barang keperluan dan berkumpul untuk bersembang. (FMT)



95 peratus rakyat Kelantan patuhi PKP
TUMPAT: Kira-kira 95 peratus rakyat di Kelantan mematuhi arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikeluarkan kerajaan bagi mengekang wabak Covid-19.
Menteri Besar, Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, PKP yang memasuki hari keenam hari ini menyaksikan tahap pematuhan dalam kalangan rakyat di negeri itu meningkat.
Katanya, pematuhan tersebut termasuk dalam kalangan pengusaha premis perniagaan.
“Pematuhan terbabit meliputi premis-premis perniagaan dan pengguna jalan raya adalah baik kerana kita mahu memutuskan rantaian wabak daripada menular.
“Bagaimanapun saya meminta semua pihak dapat meningkatkan lagi usaha untuk sama-sama membantu kerajaan menangani wabak ini,” katanya selepas meninjau sekatan jalan raya anggota polis dan tentera di Pasir Pekan hari ini.
Sebanyak 41 sekatan jalan raya pula diadakan di seluruh Kelantan sejak 18 Mac lepas. Menteri Besar juga mengucap terima kasih kepada semua petugas barisan hadapan yang bertungkus lumus menangani wabak itu.
“Peranan berterusan petugas Kementerian Kesihatan Malaysia, anggota keselamatan termasuk polis, tentera, Pasukan Gerakan Am dan Rela begitu dihargai.
Difahamkan sebanyak 1,287 anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), 120 anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) dan 555 tentera ditugaskan sepanjang tempoh PKP di Kelantan. – HARAKAHDAILY 23/3/2020

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-109: DAP Selepas PM Ke 8.
E-Buku IH-109: DAP Selepas PM Ke 8.

25 comments:

Anonymous said...

Kenapa kes jangkitan covid-19 di Kelantan lebih banyak jika dibandingkan dengan kes jangkitan di P Pinang?
Allah jua yang Maha Mengetahui.

Anonymous said...

Semua ini ujiang Allah untuk mereka yan berimang dang BALA Allah buat mereka yan lupakang Allah.
Tuang Ibnu, jangang politikkang isu ini.
Sama-samalah kita mengharunginya.

Sotong, Ganu

Anonymous said...

Rakyat Kelantan digesa patuh PKP - Takiyuddin
RABU, 25 MARCH 2020 @ 11:13 PM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan

KUALA LUMPUR: Penduduk di Kelantan digesa sentiasa mematuhi tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilanjutkan sehingga 14 April ini, susulan laporan portal dalam talian bertajuk ‘Rakyat Kelantan ‘degil’, polis akan ketatkan sekatan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Takiyuddin Hassan, berkata kerjasama antara rakyat dan petugas kesihatan, polis serta tentera yang menguatkuasakan PKP mengikut Akta Pengawalan dan Pencegahan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) amat penting ketika ini

Orang kelantan lebih degil.

Anonymous said...

Orang kelantan degil

Anonymous said...

Dgn tok Imam sekali kena angkut..
belum sempat sembahyang jumaat di Kg Jeram Pasir Putih KELANTAN.

Betul ke?

Anonymous said...

Barua penyamun Khadam mca seketul daging babi akan meroyan jap lagi..tengok lah kalau tak percaya..

Kikikikikiiiik..

Anonymous said...

Malaysia terima sumbangan bekalan perubatan dari China
Bernama

28 Mar 2020, 10:17 pm
Dikemaskini 13 jam lepas

-
Hubungan dua hala yang kukuh telah mendorong China bersimpati dengan usaha kerajaan Malaysia membendung penularan wabak COVID-19 apabila nergara menyumbang pelbagai bekalan perubatan.

Kerajaan China menyerahkan sebanyak 100,000 unit kit ujian n-Cov PCR, topeng muka N95 (100,000), topeng muka pembedahan (500,000), set peralatan perlindungan peribadi (50,000) dan 200 unit alat bantuan pernafasan.

avanza5990 said...

dah blog ni paling bangang tahap 8. x de keje dok timbulkan isu. ambo orghe kelate tau sangat perangai makhluk kelate. kalu x subuh x balik tido. tuan punye blog apa dia reti. melaga org dgn agama ada la.

Anonymous said...

Kau dah kenapa main sentiment perkauman dalam situasi separuh darurat pergi lah cari tajuk menasihat orang untuk kebaikan umat manusia

Anonymous said...

Wawasan 2020 yg digahkan olem pm ke 4. Hasilnya -ve. Ttp hasilnya ialah covid bilamana pm ke 7 tidak mengambil langkah menyekat kemasukan pelancong cina yg bawa kuman covid. Kerana lebih utamakan sekutunya dap yg berbangsa cina.

Anonymous said...

RBA ternakan parti kafir harbi DA-Pigs sedang menggalakkan orang ramai melanggar PKP kerana RBA percaya wabak covid-19 tidak boleh berlaku di PP. RBA bahlol ini tidak pernah berfikir tentang covid-19 Wuhan

Sebenarnya puak RBA bodoh berlapis-berlapis akibat makan dedak cap roket yang menjadi kegemaran bab* ternakan gian end.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs sedang meroyan histeria sejak bekalan dedak cap roket terhenti kerana gian end hilang kuasa.


Kesian RBA ! Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Ko ni kuat khayal mereka cerita dongeng..

Anonymous said...

Tak de bukti pon jangkitan dari vwuhan....gelombang pertama terkawal...

Hanye cerita dongeng khadam mca 2 kelusi.

Anonymous said...

Khadam mca hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti..

Anonymous said...

Ribuan mati di wuhan, apa pertimbangan ph membenarkan cina wuhan masuk ke malaysia. Tiada kawalan. Perjudikan nyawa rakyat hanya untuk jaga hati dap.

Anonymous said...

Orang kelantan ramai jgk yg masih bela jin.

Anonymous said...

Wabak Covid19 berasal dari wuhan, Korea Utara (DPRK) sekutu rapat china pun dah sekat pergerakan keluarmasuk penduduknya kechina dan begitu juga telah menyaring penduduk china ke korea utara.
Satu tindakan yg pantas oleh pehak DPRK walhal cuma negara china sahaja rakyatnya mudah untuk melancong. Korea selatan juga berbuat demikian, begitu juga dgn taiwan dan jepun serta vietnam. Dan malahan pentadbiran hongkong dan macau juga telah membuat tindakan yg serupa sejak januari dan keadaan di negara2 serta wilayah tersebut telah terkawal.
Covid19 yg pada mulanya sangat merbahaya jika berlaku jangkitan terhadap beberapa bangsa tertentu telah bermutasi dan berubah upaya yg mulanya dikenali sebagai virus-x atau sekarang dikenali sbgai cov-2 atau covid19.2 yg lebih merbahaya telah pertama dikenalpasti apabila jangkitan ditemui di iran.
Bermula dari situ negara2 seperti german dan russia telah meningkatkan kawalan dgn pelbagai usaha untuk mempastikan wabak covid and co terkawal.
Negara2 yg leka seperti mesia dan negara2 eropah seperti italy & spain dan juga usa dgn sbb leka tersebut telah menghadapi masalah jangkitan yg besar.
Walaubagaimanapun, di mesia agak bernasib baik kerana pentadbiran yg leka dan lalai serta bahlol tahap dewata telah roboh dan pentadbiran yg baru atas kesedaran bahaya covid telah membetulkan keadaan, bak kata orang tua2 "its better late than never",
Ini bukan bermakna pentadbiran sekarang terbaik atau sanfat baik tapi at least they are not joker/s, mereka berkerja.. sedaya munkin utk memperbaiki kerosakan negara akibat bencana wabak kelentongkrasi yg dibawa oleh oleh apa yg disebuy sbgai peehancing (sekarang = pakatankuciwa).

Itu fakta.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs memang bodoh berlapis-lapis kerana menafikan covid-19 bermula di Wuhan.

Anonymous said...

RBA mendedahkan kebodohan RBA sendiri dengan menafikan fakta RBA bermula di China sebelum merebak ke negara lain.

Anonymous said...

Khadam DA-Pigs hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti..

Anonymous said...

Khadam DA-Pigs hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti..

Anonymous said...

Khadam DA-Pigs hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti.. RBA kencing rakyat setiap Hari.

Betul ke? Memang betul pun.

Anonymous said...

Khadam DA-Pigs hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti..

Anonymous said...

Khadam DA-Pigs hanye pandai reka cerita dongeng....kerana tak de fakta dan bukti..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails