Saturday, February 01, 2020

Pemimpin Agama Jual Syabu 'halal' Kepada Murid.


Ustaz Ahmad Marzuki (tiga dari kiri), di timur laut Jawa ditangkap kerana kesalahan menjual methamphetamine kepada muridnya di sekolah asrama Islam di Madura.- Foto Kita Reporters

MADURA: Seorang pemimpin agama di Indonesia ditahan kepada menjual (syabu) methamphetamine kepada pelajar, dengan mendakwa ia halal dan dibenarkan di bawah undang-undang Islam.
Mengikut laporan Vice Indonesia/Vice kelmarin, Ahmad Marzuki dari Madura, di timur laut Jawa, menjual bahan itu kepada muridnya di sekolah asrama Islam.
Dia memberitahu muridnya yang bahan haram itu akan meningkatkan kemampuan mereka untuk belajar dan membaca al-Quran.
Pihak berkuasa mula memburu Marzuki, yang juga pengguna dadah, selepas mengetahui kegiatannya, bagaimanapun dia berjaya mengelak ditahan polis selama dua bulan.
Walaupun menjadi buruan, pemimpin agama itu masih mengajar di sekolah asrama Islam lain di bandar Surabaya dan Mojokerto.
Pihak berkuasa akhirnya menangkap Marzuki pada 20 Januari lalu ketika dia menghadiri pengebumian di Madura, mengikut laporan laman berita tempatan, jatim.suara.com.
Marzuki ditemui pihak berkuasa di rumahnya bersama dua orang lagi, ketika menggunakan methamphetamine. Polis turut menemui kuantiti kecil bahan itu dan peralatan dadah lain di rumah itu.
Pada sidang media selepas penahanannya, Marzuki memberitahu yang dia tahu methamphetamine haram di bawah undang-undang Indonesia, namun ‘tiada bukti yang melarangnya dalam al-Quran’.
Marzuki akan dituduh di bawah Undang-Undang Narkotik Indonesia dan berdepan hukuman penjara 20 tahun serta denda 10 bilion Rupiah (RM2.9 juta). - Philippine Daily Inquirer/ANN
meth Syabu methamphetamine
Ustaz Ismail Muhammad, 65, dari Kampung Baru Sungai Binjai berkata, bermula dengan dua landak, kini dia memiliki 36 ekor dan berazam untuk membiak sehingga 200 ekor sebelum dipasarkan.

1 comment:

Anonymous said...

Bermacam kecelaruan di bawah ph. Ppsmi satu hal. Bab nak jadi pm, satu hal lagi. Gagasan malaysia baru sangat merugikan bangsa melayu sebagai penduduk asal negara ini. Gagasan ini juga cenderung kepada meruntuhkan islam ke martabat liberal hanya kerana mesra dap dan memuliakan kafir hingga terpaksa merungkai islam ke tahap demi redha dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails