“Pada saya ini semua agenda DAP yang ingin menguasai sepenuhnya negara ini melalui ICERD,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Ratifikasi ICERD tidak akan beri kesan kepada Artikel 153]
[ARTIKEL BERKAITAN: Rundingan dengan semua kaum sebelum ratifikasi ICERD]

Tambahnya, beliau juga merasakan Dr Mahathir kini sudah tidak boleh mempertahankan kepentingan Melayu dan Bumiputera.

“Maknanya Bersatu dengan jumlah kerusinya 14 sahaja gagal mengawal kehendak sekutunya terutama DAP.
“Jadi kalau mengatakan Bersatu mahu jadi parti pertahan Melayu sangat tidak tepat dan salah,” ujarnya.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Lenggong itu menganggap keputusan Umno menola kICERD membuktikan parti itu sentiasa memperjuangkan orang Melayu.

Tegasnya, Umno mahu semua perkara termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dihormati dan keharmonian kaum terus dipelihara.

Menurutnya, pendirian sedemikian juga membuktikan pandangan Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir sebelum ini yang mengatakan Umno kini hilang arah perjuangan.
Hasil carian imej untuk muka mahathir macam kondom? [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD bukan untuk Malaysia]
[ARTIKEL BERKAITAN: ICERD: Tiada keperluan tandatangan]

“Ucapan Presiden Umno di Johor hari ini menyatakan ICERD adalah Malayan Union 2.0 adalah tepat. Ini mesti disedari oleh orang Melayu dan kita mesti bangkit menentang ICERD.
“Pendirian ini menunjukan bahawa Umno tetap akan pertahankan kepentingan Melayu dan Bumiputera di negara ini dalam keadaan apa sekalipun.
“Dalam keadaan Umno membela kepentingan Melayu dan Bumiputera, parti ini juga tetap menghormati kepentingan kaum lain sebagaimana termaktub dalam perlembagaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Justeru, katanya, Umno tegas meminta kerajaan menolak ICERD meskipun DAP dan beberapa pimpinan Melayu dalam Bersatu dan PKR menyokong konvensyen itu. (SH)