Thursday, February 01, 2018

Prof Oxford University, Tariq Ramadan Merogol Dia?

SEORANG aktivis feminis bernama Henda Ayari mengakui kepada polis Perancis telah diperkosa oleh seorang profesor Oxford University, Tariq Ramadan. Tetapi melalui peguamnya, Ramadan menafikan dakwaan itu. 

Ramadan sebaliknya memfailkan tuntutan mahkamah terhadap wanita berusia 40 tahun itu kerana dakwaan penghinaan. Henda Ayari, yang memimpin organisasi wanita Les Libératrices, melaporkan kes yang menimpa dirinya kepada pendakwa raya di Rouen, Perancis, atas tuduhan rogol, keganasan seksual, gangguan dan ugutan oleh Ramadan, seorang profesor kajian Islam kontemporari di Oxford.

Peguam Ayari, Jonas Haddad, mengatakan dugaan serangan keganasan seksual yang menimpa anak guamnya itu berlaku pada 2012. Namun, saat itu Ayari tak melapor kerana takut. Dia akhirnya memberanikan diri menyebut nama Ramadan di rangkaian media sosial usai melihat para netizen wanita di dunia maya ramai membicarakan kes penderaan dan serangan seksual yang dilakukan penerbit Hollywood, Harvey Weinstein.

"Setelah diberitakan dalam beberapa hari terakhir atas perkosaan dan tuduhan penyerangan seksual di media, Henda telah memutuskan untuk mengatakan apa yang terjadi padanya dan mengambil tindakan undang-undang," kata Haddad kepada Agence France-Presse yang dilansir dari The Guardian.

Pada hari Jumaat, 20 Oktober 2017, Ayari menulis kisah yang dia alami di Facebook peribadinya. Beliau berkata beliau telah "menjadi mangsa sesuatu yang sangat serius beberapa tahun yang lalu," tetapi belum menyebut nama penyerang yang disyaki menjadi 'ancaman' olehnya.

Dia berkata beliau telah menjelaskan mengenai rogol yang dia alami dalam satu bab dalam bukunya I Chose untuk Bebas. Buku ini terbit di Perancis pada November 2016. Di dalam buku itu, Ayari menggambarkan sebuah serangan seks oleh seorang intelektual di sebuah bilik hotel di Paris, Perancis usai gelaran acara persidangan. Dalam serangan itu, dia menulis dalam bukunya, telah membuat perjuangan. 

Walau bagaimanapun, rintangan itu disalurkan oleh pelaku dengan penghinaan dan keganasan yang menyakitkan hati. Tetapi pada hari Jumaat itu, melalui jejaring sosial Facebook, beliau menyebut nama Ramadan adalah orang yang telah menjadi rahsia sebagai penyerang terhadapnya.

Sebagai tindak balas kepada kenyataan itu, peguam Ramadan, Yassine Bouzrou, mengatakan kepada surat khabar Perancis, Le Parisien-sehari selepas Ayari menyiarkan kisahnya di Facebook-telah menafikan dakwaan tersebut. Bersama kliennya, dia akan melaporkan dakwaan penghinaan oleh Ayari kepada pendakwa Rouen, Isnin pagi, 23 Oktober, 2017 waktu setempat.

"Wartawan itu berkata dia tidak menamakan klien saya dalam bukunya, supaya tidak disaman oleh penghinaan, dan jika anda mengatakan kebenaran, ia mengejutkan takut dituduh menghina," kata Bouzrou kepada Le Parisien.

Ramadan adalah seorang profesor kelahiran Switzerland. Beliau adalah cucu Hassan al-Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin Mesir. Pada masa ini, laporan keganasan seksual yang menjejaskannya telah memasuki pejabat pendakwa. Ia adalah pendakwa raya yang telah memutuskan untuk membuka siasatan. TD

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

2 comments:

Unknown said...

Gambar di atas bukan gambar Tariq Ramadan.

Ibnu Hasyim said...

T.kasih. Saya tukarkan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails