Saturday, February 03, 2018

Bukan Asyik ‘Main’ Gajet, Bacalah Quran. –JAIS

Bacalah Al-Quran, Bukan 'Main' Gajet - JAIS

KETAGIHAN serius umat Islam di Selangor yang lebih selesa menghadap gajet ketika khatib sedang membaca khutbah Jumaat akhirnya mendapat perhatian pihak berkuasa agama negeri berkenaan.

Buat julung kalinya dalam sejarah, jemaah terpaksa diingatkan agar tidak berlebih-lebihan ketika menggunakan aplikasi media sosial tersebut dalam kehidupan harian termasuk ‘bermain’ telefon pintar di dalam kawasan masjid.

Menerusi khutbah Jumaat yang disediakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) hari ini, khatib menyelar budaya penggunaan peranti telekomunikasi itu yang dilihat bertukar wajah menjadi gejala yang sangat membimbangkan.

“Sebahagian umat Islam lebih banyak menghabiskan masa melayari media sosial berbanding membaca ayat suci al-Quran atau membaca bahan berunsurkan kerohanian, keagamaan yang boleh membentuk akhlak baik dalam jiwa.
“Sebaliknya, semakin ramai ketagih melayari media sosial tidak kira masa dan tempat termasuk di masjid dan ketika khatib masih berdiri menyampaikan khutbah Jumaat walhal mendengarnya merupakan rukun solat fardu tersebut.
“Melayari media sosial hingga tidak tumpu perhatian kepada khutbah sedang disampaikan, akan menyebabkan sia-sia, malah merosakkan pahala mendengar khutbah serta mengurangkan pahala solat Jumaat,” tegas khatib.

Kandungan khutbah mingguan yang dikeluarkan oleh pihak JAIS itu malahan turut menegaskan bahawa kandungan berita dan cerita dalam media sosial sebenarnya tanpa disedari pengguna boleh diolah tanpa kawalan sesiapa pun.

“Tidak takutkah amalan kebaikan kita akan hilang begitu sahaja akibat tersalah berkongsi perkara yang tidak baik dan tidak tepat sehingga menimbulkan kekeliruan dan kegelisahan dalam kalangan umat Islam sendiri akhirnya.
“Bahkan antaranya suka menyebarkan sesuatu hukum agama yang konon ada disebut oleh para ulama tertentu sedangkan hakikatnya tidak benar, atau menyebarkan sesuatu fatwa sedangkan ianya tidak pernah difatwakan.
“Jadikanlah media sosial sebagai jalan untuk dekat diri kepada Allah, perkukuh persaudaraan, menyebarkan ilmu pengetahuan, yang seterusnya dapat menambahkan kebaikan dan memperoleh rahmat,” kata khutbah itu lagi.

Selangor mempunyai 424 buah masjid di seluruh sembilan daerah di negeri itu diberikan tauliah oleh pihak JAIS dengan 58 peratus daripada enam juta penduduknya adalah beragama Islam. (IH)


UNDILAH PAS dalam PRU14.
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails