Tuesday, January 30, 2018

PAS Tawar Kerusi DUN P/Klang Untuk Khalid Ibrahim..


Hasil carian imej untuk khalid ibrahim
Khalid Ibrahim
Kurang 24 jam selepas bekas menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berikrar akan membantu PAS berkempen pada pilihan raya umum akan datang, parti itu menyatakan kesediaan untuk menawarkan kerusi kepada ADUN Pelabuhan Klang itu.


Syaratnya adalah Abdul Khalid sudah berubah fikiran dan bersedia untuk menyertai PAS.
Roslan Shahir Mohd Shahir
Roslan Shahir Mohd Shahir 

Akhbar Sinar Harian dalam laporannya hari ini berkata tawaran itu dibuat oleh Pengarah Pilihan Raya PAS, Roslan Shahir Mohd Shahir yang berkata, fasa memujuk Abdul Khalid berterusan, walaupun parti itu menghormati pendiriannya yang memilih bergerak bebas.



“Hubungan PAS dan Abdul Khalid cukup akrab dan kita dah kenal sejak beliau menyandang jawatan penting di Selangor. Kami hormati prestasi dan kepimpinannya.“Cukup jika beliau menunjukkan sokongan melalui kempen dan program penerangan bersama PAS, itu sudah memadai untuk meyakinkan rakyat kerana latar belakang dan rekodnya yang bersih,” katanya yang dipetik akhbar itu.

Beliau juga berkata, kehadiran Abdul Khalid adalah satu penghargaan buat PAS seterusnya membuktikan ia adalah parti yang diyakini oleh beliau untuk meneruskan perjuangan yang terbantut selepas dipecat sebagai menteri besar Selangor.

Menurut Roslan Shahir, sikap Abdul Khalid yang terbuka hadir dalam program politik PAS dan Umno juga membuktikan peribadinya yang berpendirian.

“PAS yakin beliau hadir pada program Umno dan PAS tanpa agenda tersembunyi, sebaliknya sebagai meneruskan agenda rakyat Selangor yang diperjuangkan termasuk program air dan ekonomi.
“Penolakannya mungkin disebabkan komitmen, namun keberadaan bersama PAS dianggap sebagai platform terbaik buatnya meneruskan agenda perjuangan rakyat,” katanya.

Minggu lalu, Malaysiakini melaporkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhasrat untuk membentuk kerajaan di Selangor. Bagaimanapun beliau masih belum memikirkan berapa kerusi yang akan ditandingi parti berkenaan.

Malah, Abdul Hadi turut mensasarkan PAS akan memenangi kerusi parlimen yang mencukupi agar kerajaan sendiri dapat dibentuk atau parti itu menyertai pembentukan kerajaan baru selepas pilihan raya umum ke-14.


PAS sebelum ini menyatakan hasrat untuk bertanding si sekurang-kurangnya 130 kerusi parlimen. (TKO)



Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

11 comments:

Anonymous said...

ITULAH BERKAWAN. BUKAN BULI KAWAN MACAM KOMPONEN PH LAYAN PAN BAGAI PAN-CHO-CHAI.

PAN DIBULI SECARA LOW CLASS OLEH KOMPONEN PH DGN HANYA DIBERI 27 KERUSI BAHAYA

-------------------------------------------------
https://aidcnews.wordpress.com/2018/01/09/mengapa-mat-sabu-salahuddin-ayub-menangis-ketika-konvensyen-ph/

Mengapa Mat Sabu & Salahuddin Ayub Menangis Ketika Konvensyen PH ?

AIDCNews -09/01/18 –Mengapa Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Timbalannya, Salahuddin Ayub menangis ketika Konvesyen Pakatan Harapan (PH) Ahad lalu.

Persoalan itu ditimbulkan oleh blog Revolusi Habib yang mendapat sumber dalaman bahawa kedua-dua pimpinan tertinggi Amanah itu tidak gembira dengan pengagihan kerusi PH.



“Mengikut sumber, dalam perbincangan, mesyuarat pengagihan kerusi yang berlaku hampir setiap minggu dengan lokasi mesyuarat saling berselang-seli mengikut giliran, berlaku beberapa isu besar yang hampir meretakkan hubungan antara parti dalam Pakatan Harapan.

“Sumber mendedahkan bahawa, berlaku pertengkaran dan ketuk meja oleh beberapa pimpinan apabila PAN (Amanah) membangkitkan kerusi-kerusi yang layak dipertandingkan.

“Kemudian berlaku ugut-mengugut untuk pecat, singkir dan seumpamanya ke atas mana-mana pemimpin yang telah dianugerah kerusi dalam GLC dengan elaun belasan ribu ringgit sebulan.

“Walau bagaimanapun sumber tidak mahu mendedahkan siapa yang mengugut dan siapa yang diugut.

“Berikutan itu juga, Parti PAN mesti mengalah dalam pembahagian itu kerana mereka dikatakan tidak ada lagi jalan untuk berpatah balik atau keluar daripada Pakatan Harapan, menurut sumber berkenaan,” dedah blog itu.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng hari ini, memberi amaran kepada kepemimpinan Amanah supaya berhenti memperbesarkan isu pembahagian kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) akan datang.

“Macam mana saya nak jawab soalan ini pun saya tak tahu kerana tidak tahu soalan berpunca dari mana, cakap macam mana nak tuntut (lebih banyak kerusi untuk ditandingi).

“Ini kita sudah umumkan dan itulah struktur pembahagian. Justeru, jangan cuba tokok tambah. Apa yang penting kita mara ke hadapan dengan suatu strategi jelas,” katanya pada sidang media di KOMTAR.

Beliau berkata demikian ketika mengulas rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin dan ahli Amanah yang menganggap berlaku pengagihan tidak adil bagi kerusi Parlimen parti itu.

Ketika pengumuman konvensyen pakatan pembangkang kelmarin, Amanah mendapat agihan paling sedikit iaitu 27 kerusi Parlimen di Semenanjung untuk ditandingi, berbanding Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) (52); PKR (51) dan DAP (35).


Anonymous said...

PAN DILAYAN BAGAI PAN-CHO-CHAI OLEH KAWAN2 PH YG TAMAK HALOBA. HABIS MADU (TAK DA PUN) DISEDUT, SEPAH DIBUANG.

ALANGKAH NAYA PAN DILAYAN BAGAI SAMPAH MASYARAKAT OLEH KOMPONEN PH

PAS JUGA GENTLEMAN DALAM ISU KHALID IBRAHIM

YANG PELIKNYA PAN SERONOK SANGAT DIBULI

SAY NO TO PH

--------------------------------------------------------------------

http://www.tv14.my/2018/01/11/diketepikan-kerusi-parlimen-pan-wilayah-diselebungi-kesedihan/

DIKETEPIKAN KERUSI PARLIMEN, PAN WILAYAH DISELEBUNGI KESEDIHAN

Diketepikan daripada mendapat sebarang kerusi Parlimen menyebabkan perjumpaan Amanah Wilayah Persekutuan semalam diselubungi kesedihan.

Perjumpaan selama dua jam itu diadakan berikutan Amanah Wilayah Persekutuan tidak diperuntukkan walau satu kerusi pun di Parlimen pada PRU 14, sedangkan parti itu sebelum ini berharap agar dibenarkan bertanding di Parlimen Setiawangsa.

Pengerusi Amanah Wilayah Persekutuan, Dr Mohd Hatta Ramli dikatakan berminat bertanding di Parlimen Setiawangsa sebagai menggantikan Parlimen Kuala Krai yang ditandingi pada PRU 13.

Apabila PH mengumumkan Parlimen Setiawangsa diserahkan kepada PKR, Dr Hatta dilaporkan kecewa dan mengancam akan meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Amanah Wilayah Persekutuan.

Justeru itu satu perjumpaan khusus diatur antara Amanah Pusat dengan Amanah Wilayah Persekutuan semalam.

Antara pemimpin yang hadir adalah Presiden Mohamad Sabu; Pengerusi Amanah Wilayah Persekutuan, Dr Hatta Ramli; Pengarah Strategik Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Komunikasi Khalid Samad, Ketua Pemuda Mohd Sany Hamzan dan Ketua Amanah Wanita Dr Siti Mariah Mahmud.

Menurut sumber yang enggan namanya disiarkan, suasana hiba bermula apabila seorang anggota parti menitiskan air mata ketika menyuarakan rasa terkilannya terhadap keputusan pimpinan PH yang meminggirkan kehendak Amanah Wilayah Persekutuan itu.

“Ada yang telah berkempen sejak Amanah ada di wilayah (Kuala Lumpur). Saya rasa (mereka) menangis bukan sebab marah, tetapi kerana telah berkorban begitu banyak,” katanya kepada Malaysiakini.

Menurut seorang lagi sumber yang hadir pada pertemuan semalam, hampir semua anggota wanita dan sebahagian anggota lelaki menangis ketika individu itu (Dr Hatta ?) sedang bercakap.

Khalid Samad ketika dihubungi berkata, beliau turut sedih semasa pertemuan semalam.

“Mereka (anggota parti) menangis sebab tak ada kerusi di Wilayah. Sedih memanglah sedih tapi tak adalah sampai kita semua menangis berjemaah,” katanya.

Dalam pengumuman Ahad lalu, PH membenarkan Amanah bertanding di Parlimen Shah Alam dan Kota Raja yang sebelum ini ditandingi oleh Khalid Samad dan Dr Siti Mariah.

Sementara itu, Pengarah komunikasi Amanah Wilayah Persekutuan Datuk Tarmizi Mohd Jam berkata, dalam pertemuan itu Presiden Amanah, Mat Sabu memberi penjelasan berkenaan kehilangan kerusi Parlimen Setiawangsa.

“Presiden menjelaskan hilangnya kerusi Titiwangsa menyebabkan Amanah tiada satu kerusi pun di Kuala Lumpur untuk PRU ke-14.

“Beberapa resolusi dicapai bagi mencari jalan keluar, presiden dan pasukan perunding kerusi akan mengambil tanggunjawab secara langsung,” katanya di Facebook.

Selain Amanah Wilayah Persekutuan, turut tidak berpuas hati adalah Amanah Perak yang diperuntukkan empat kerusi Parlimen dan Amanah Johor dengan dua kerusi Parlimen.

Anonymous said...

AHAK AHAK PAN MANGSA BULI RAKAN2 PH

COME ON LAH PH, JANGAN PAN-CHO-CHAI KAN PARTI PAN. MEREKA DAH KORBAN BANYAK DAH. SOKONG ATHEIST SUDAH, SOKONG LBGT SUDAH. APA LAGI MAUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

INGAT KAMI PAN BER-IKRAM DENGAN BER-WADAH-KAN PROGRESSIVE, LIBERAL DAN FAHEEEEEEEEMMMMMMMMM MEMPUNYAI AHLI SERAMAI WARGA ASIA TENGGARA

DONT BULLY US OK GUYS........... MUAH MUAH


JEFF HULU BERNAM
PEMBENCI PAN-CHO-CHAI

Anonymous said...

DENGAN DIBERI HANYA 27 KERUSI SAHAJA, TERPAKSALAH PAN MENGHANTAR MAZLAN ALIMAN BERTANDING PRESIDEN PIBG SEKOLAH RENDAH

ikan said...

la Din ayam tak nak offer ke kerusi tu. pakar kereta recond tu. nanti senang la geng pIGS beli kereta recond. hidup PIGS.

Anonymous said...

HI IKAN

PAN hanyalah anjing kurap dalam Pakatan Harapan , mereka tidak akan mampu bersuara selagi mana PAN tidak membuktikan kepada DAP kehadiran PAN diterima oleh rakyat (pengundi) Malaysia.

Bahkan ianya dilihat ada kena mengena dengan pembahagian kerusi khusus untuk menghadapi PRU14.

Contohnya di Pulau Pinang , di kerusi mana agaknya PAN akan meletakkan calonnya ?

Mengambil kira situasi terkini , PAN sememangnya gelisah dan kegelisahan itu ada kena mengena dengan kehadiran PPBM yang banyak memberikan penumpuan terhadap kawasan-kawasan majoriti orang-orang Melayu khususnya di Seberang Perai Utara.

Anonymous said...

Copy Paste dari Twit Omak Kau

Hanisya@omak kau
@Nomy69
·
16h
PAN bawa lari kerusi.
PKR baling kerusi.
PPBM mengamuk berebut kerusi.
DAP buat muka sardin tersengeh sampai nampak gusi.

Anonymous said...

Aku punya tambahan

PAN kena buli

Anonymous said...

Kami rakyat tidak mahu wakil rakyat yang gagap.

Anonymous said...



DARI DULU KALAU KHALID NAK, DIA DAH MASUK PAS. TAPI SANGGUP KE KHALID YANG BIJAK PANDAI PANJAT POKOK YANG TAK BERBUAH?

KHALID AKAN JADI BODOH KALAU BERTUAN KAN HAJI JENIN..

KHALID JUGA SALAH SEORANG DARI WAKIL MEJA PANJANG.. DALAM MASA 2 JAM PAS TERIMA DAN FAHAM ISU 1MDB DAN KHALID KELUAR KENYATAAN YANG SEPARUH MASAK.

NAJIB BARU-BARU INI MEMGAKUI KESILAPAN 1MDB...

KERANA PAS, KHALID SANGGUP DI PERBODOHKAN ..

Anonymous said...

Biar gagap dari mereng.
Panjat pokok tak berbuah.
Punya syok berkhayal, pokok bergoyang di sangka nya angin.
Rupa nya Lobai-Lobai kocik kat bawah ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails