Friday, October 07, 2016

Krisis Ekonomi: Nigeria Jual 2 Jet Rasmi, Kalau M'sia Jual Apa?

Presiden Nigeria Jual 2 Jet Rasmi Ekoran Krisis Ekonomi

ABUJA – Presiden Nigeria, Muhammadu Buhari terpaksa menjual dua buah jet rasmi presiden susulan krisis ekonomi yang melanda negara termaju rantau barat Afrika itu kebelakangan ini.

Perkara tersebut juga sejajar dengan janji kempen beliau semasa pilihan raya tahun lalu berikrar mengurangkan kemewahan tidak perlu dan ini termasuk di dalamnya iaitu sejumlah 10 buah pesawat presiden negara berkenaan.
Menerusi satu kenyataan media pada 5 Oktober lalu, jurucakap presiden, Garba Shehu memaklumkan bahawa Muhammadu ingin memindahkan baki pesawat lainnya yang tidak dijual itu kepada pihak tentera udara Nigeria.
Namun tidak dinyatakan berapa banyak pesawat yang bakal dipindahkan. Tentera setakat ini hanya memiliki sebuah kapal terbang jenis Boeing 737 dan tiga buah helikopter model Agusta Westland untuk kegunaan kenamaan rasmi.
Dalam iklan menerusi beberapa akhbar harian tempatan, agensi berita antarabangsaAssociated Press melaporkan paparan hebahan pengumuman mengenai penjualan dua buat jet rasmi ketua negara tersebut sudah mula disiarkan.
Ia memaklumkan dua jet presiden iaitu masing-masing jet eksekutif Dassault Falcon 7x dan jet bisnes Beechcraft Hawker 4000 dijual kepada sesiapa berminat dalam mata wang dolar Amerika Syarikat, bukannya naira Nigeria.
Pesawat presiden lazimnya dinamakan sebagai Nigerian Air Force yang turut meliputi model jenis Falcon 900, Gulfstream IVSP, Gulfstream V, Cessna Citation, Hawker Siddeley, Boeing 737 BBJ dan NAF 001 atau Eagle One.
Bagaimanapun pengkritik masih membidas langkah penjimatan Muhammadu itu kerana kos penyelenggaraan semua pesawat rasmi presiden jauh lebih besar daripada bajet tahunan universiti awam di seluruh negara tersebut.
nige2
nige3
Justeru, beliau mengarahkan agar Kementerian Penerbangan mengambil alih baki pesawat kenamaan itu untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan kebangsaan sendiri setelah Nigeria Airways ditutup pada 2003 lalu.
Operator udara milik negara itu yang diasaskan pada 1958 pernah memiliki lebih 30 buah pesawat ketika zaman gemilang sebelum dibubarkan ekoran masalah hutang, rekod keselamatan buruk dan penyelewengan urus tadbir.
Bekas jajahan British yang merdeka pada 1960 itu kini dilanda kemelesetan ekonomi dengan kadar inflasi mencecah dua digit. Situasi itu akibat kejatuhan harga minyak dunia yang membentuk 70 peratus sumber pendapatan negara.
Kemelut ekonomi negara itu yang terburuk dalam tempoh 20 tahun, malah disukarkan lagi dengan siri serangan ganas militan tempatan Boko Haram serta kurangnya aktiviti pelaburan asing. – Agensi.

Komen Weblog Ibnu Hasym: Itu di Nigeria, kalau di Malaysia bagaimana? Kalau dalam Islam, tidak boleh mengambil harta rakyat, selagi pemimpinnya masih di dalam kemewahan dan pembaziran.

Bagaimana dengan harta isteri PM Rosmah Mansor?



1 comment:

Anonymous said...

Itu semua fitnah yg tiada buktinya.....
Rosman adalah serikandi negara yg telah banyak berjasa kepada agama, bangsa,dan negara ...

Kita sebagai umat islam wajib istiqomah dalam perjuangan dan wajib juga mencontohinya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails