Saturday, October 08, 2016

Jom Jejaki Puncak Jabal Nur, Bukti Kenabian Muhammad SAW.


Gambar-gambar di puncak Jabar Nur ini adalah dari Merdeka.com

JABAL Nur, atau gunung yang bercahaya, menjadi salah satu laman web peninggalan Islam yang penting untuk disinggah. 

Bagaimana tidak, di bukit setinggi 642 meter itu menjadi salah satu laman penting di kota Makkah yang banyak diziarahi orang kerana di sanalah terletak Gua Hira, gua tempat Nabi Muhammad SAW menerima wahyu untuk pertama kalinya.

Kisah ini diangkat dari Merdeka.com

Menapaki Jabal Nur, menyaksikan bukti kenabian Muhammad SAW







"Saya dan beberapa wartawan dari pasukan Media Center Haji (MCH) Daker Jeddah belum lama ini sengaja mampir di Jabal Nur. Kami sengaja berangkat awal hari, selain untuk mengelakkan sengatan matahari yang terik, kami juga boleh menikmati keindahan kota Makkah dan Masjidil Haram dari puncak Jabal Nur." Tulis pemberita Merdeka.com.

Untuk mencapai puncak Jabal Nur, tak perlu waktu lama, berbeza-beza antara 40 minit hingga 1 jam lebih, bergantung keadaan fizikal.

"Saya tepat 40 minit," kata Fathoni, salah seorang ahli MCH tak lama setelah mencapai puncak Jabal Nur. Saya sendiri harus memakan masa satu jam lebih lima minit, lantaran beberapa kali harus berehat beberapa minit di tengah-tengah perjalanan menuju puncak gunung.


Walaupun ketinggiannya cuma 642 meter, namun untuk menaiki puncak Jabal Nur lumayan memerlukan tenaga tambahan. Tahap cerun yang cukup tajam membuat tenaga kita mudah berkurangan. Apalagi bagi mereka yang jarang melakukan sukan. Sudah pasti dijamin tercungap-cungap.

Namun tempat yang sukar dicapai ini justru dipilih Nabi Muhammad untuk menyendiri, merenung dan mendekatkan diri kepada Allah SWT hingga kemudian menerima wahyu pertama berupa Surat Al-Alaq ayat 1 - 5, yang diawali dengan perintah untuk 'Iqra' atau membaca.

Perintah membaca itu ternyata diperoleh Nabi Muhammad SAW dengan proses yang tidak mudah. Di usianya yang kala itu tidak muda lagi (40 tahun), beliau mendaki Jabal Nur untuk menyendiri di Gua Hira.


Pada masa itu, Nabi Muhammad merasakan kegelisahan yang begitu hebat sehingga terdorong untuk melakukan renungan di puncak gunung yang curam itu. Sampai akhirnya Allah SWT menurunkan perintah untuk membaca.

Perintah membaca membawa makna perintah untuk memperbaiki akhlak masyarakat kala itu. Masyarakat Arab ketika itu masih berada dalam kehidupan jahiliyah (kebodohan) sehingga diturunkanlah perintah tersebut sebagai petunjuk bagi mereka agar menjadi beradab.

"Sampai di puncak Jabal Nur, saya dan beberapa teman saya langsung melaksanakan salat subuh, sebab tepat pukul 05.05 waktu Arab Saudi, azan subuh telah berkumandang di beberapa masjid di sekitar Jabal Nur. 

"Tak cuma saya, beratus-ratus jemaah haji dari pelbagai negara, termasuk Indonesia pada masa itu juga sedang ziarah ke Jabal Nur dan Gua Hira. Secara bergilir-gilir kami melaksanakan solat secara berjemaah, dari puncak bukit menghadap Makkah, yang tamak bercahaya. Sungguh pengalaman spiritual yang luar biasa.

"Usai melaksanakan salat subuh di tempat tak luas yang memang disediakan untuk melaksanakan salat, kami saling bertegur sapa dengan para jemaah lain, sambil menunggu terbitnya Matahari dari timur Makkah. Kerlap kerlip lampu kota Makkah menjadikan suasana subuh masa itu begitu Indah.

"Kami pun tak lupa mengabadikan momen-momen tersebut dengan kamera yang kami bawa masing-masing. Hingga akhirnya matahari mula kelihatan mengintip di ufuk timur kota Makkah." Jelas Merdeka.com lagi.




Matahari mula agak meninggi, suasana kanan kiri Jabal Nur pun mula kelihatan. Dari puncak Jabal Nur, turun beberapa meter, kelihatan Gua Hira sedang dikerumuni puluhan jemaah haji. 

Kebetulan pada masa itu ada berpuluh-puluh jemaah haji dari Tasikmalaya, Jawa Barat sedang ziarah bersama. Mereka beratur untuk boleh bergilir-gilir masuk ke dalam Gua Hira untuk memanjatkan doa.

"Saya tadi melakukan sujud syukur ketika di dalam Gua Hira," kata Asep, salah seorang jemaah asal Tasikmalaya.

Untuk dapat memasuki Gua Hira, jemaah perlu berbaris lama. Mereka perlu berebut dengan beratus-ratus jemaah haji lain di lokasi yang sempit. Bahkan salah satu jalan untuk bisa masuk ke Gua Hira cuma boleh dilalui satu orang saja. 

Sehingga selepas dapat ke Gua Hira, untuk keluar pun susah, lantaran perlu beratur bergilir-gilir dengan jemaah yang hendak turun, masuk ke Gua Hira.

Menurut Merdeka.com lagi..

"Saya sendiri tidak sampai ikut berbaris masuk ke Gua Hira, sebab selain perlu berbaris lama, saya dan rakan-rakan MCH Daker Jeddah harus segera turun, untuk pulang kembali ke Jeddah untuk liputan agenda-agenda selanjutnya. Tapi salah satu daripada rakan-rakan saya, Adi Fajar boleh berjaya masuk ke Gua Hira setelah perjuangan antre yang cukup lama. 

"Alhamdulillah dapat berdoa di sana," ujar Adi.

"Kira-kira pukul 07.00 waktu Arab Saudi, kami memutuskan untuk turun. Tak sesulit saat naik, untuk turun pun juga harus ekstra hati-hati. Kerana selain menguras tenaga, kaki kita harus pintar-pintar 'membrek' gerakan tubuh kita lantaran derivatif sangat curam. butuh waktu 15-20 minit untuk boleh turun ke bawah.

"Meski kaki pegal-pegal, kami tak menyesal boleh naik ke puncak Jabal Nur. Di sanalah kami menyaksikan tempat pertama kali Nabi Muhammad mendapat wahyu. Kami juga boleh membuktikan sendiri dengan menyaksikan tempat Nabi Muhammad dikukuhkan Allah SWT sebagai Rasul, dengan Al-Quran sebagai kitab suci yang ayatnya pertama kali turun di puncak Jabal Nur ini." Catat Merdeka.com.

Terima kasih Merdeka.com dari Weblog Ibnu Hasyim.  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails