Tuesday, October 04, 2016

Awal Muharram, Mengapa Saudi Tinggalkan Kalender Hijriah, Pakai Masehi?

Hemat anggaran, Saudi tinggalkan kalender Hijriah, pakai Masehi Raja Salman jenguk korban insiden crane jatuh. ©2015 REUTERS/Saudi Royal Court.



IH: Dalam rangka menjimatkan anggaran perbelanjaan negara, kerajaan Arab Saudi memutuskan, pegawai akan dibayar gaji menurut perhitungan kalender Masehi, bukan lagi Hijriah seperti sebelumnya.

Keputusan itu diambil setelah diluluskan dalam mesyuarat kabinet minggu lalu. Dengan demikian kalendar kewangan tahunan akan mengikuti perhitungan Januari-Disember, seperti dilapor laman Middle East Eye, Isnin (10/3) mengutip Arab News dan akhbar Saudi Gazzette.

Laporan berita itu menyebut penjimatan anggaran dimulakan terhitung 1 Oktober.

Sebagai negara pengeksport minyak terbesar di dunia, pengeluaran Saudi melonjak tajam di tengah kejatuhan harga minyak dunia sejak dua tahun terakhir. Hal itu membuat kerajaan terpaksa menilai semula strategi ekonomi.

Kalendar Hijriah yang mempunyai 12 bulan, sama seperti Masihi, hanya mempunyai jumlah 29 atau 30 hari bergantung kemunculan bulan. Ertinya kalendar Hijriah lebih pendek beberapa hari berbanding kalendar Masehi atau Gregorian yang digunakan meluas di seluruh dunia.

Minggu lalu kabinet Saudi juga memutuskan akan memotong gaji menteri dan pegawainya sebanyak 15-20 peratus sebagai bentuk usaha penjimatan.

Hampir separuh jumlah penduduk Saudi bekerja di sektor pegawai negeri. Jam kerja para pegawai negeri lebih pendek berbanding mereka yang bekerja di syarikat swasta.

1 comment:

Anonymous said...

Minta pendapat pak aji hashim kelebihan kalendar hijrah keatas masih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails