Sunday, June 05, 2016

Perginya Muhammad Ali, Setelah Menemui Cahaya Islam.





3 Jun 2016, Phoenix Arizona, AS.

Legenda tinju dunia, Muhammad Ali, 74 meninggal dunia hari ini selepas dimasukkan ke sebuah hospital akibat masalah pernafasan di Phoenix, Arizona Khamis lalu. Awal Sabtu, bintang tinju itu dilaporkan berada dalam keadaan sangat tenat, sumber dipetik sebagai berkata oleh portal AFP.

“Selepas 32 tahun bertarung dengan penyakit Parkinson, Muhammad Ali telah meninggal dunia pada usia 74 tahun,” kata jurucakap keluarganya, Bob Gunnell.


Tambahnya, urusan pengebumian Ali akan diumumkan pada hari Sabtu. Media Amerika Syarikat melaporkan bahawa beliau menghidapi penyakit itu sejak tahun 1984. 


Ali, yang pernah menjadi juara sukan tinju heavyweight dunia sebanyak tiga kali, terkenal dengan panggilan "The Greatest".


Ali telah dimasukkan ke hospital beberapa kali dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Beliau menghabiskan masa di hospital pada tahun 2014 selepas mengalami radang paru-paru dan sekali lagi dimasukkan ke hospital pada 2015 untuk jangkitan saluran kencing. 


Ribuan tanda simpati melimpah masuk mulai Jumaat buat kesejahteraan Muhammad Ali, yang disanjung bukan sahaja sebagai jaguh tinju namun pengorbanannya sebagai seorang aktivis. 


Muhammad Ali pernah dimasukkan ke hospital sebanyak beberapa kali kebelakangan ini. Beliau banyak menghabiskan masa di hospital sejak 2014 selepas menghidap radang paru-paru dan setahun selepas itu akibat jangkitan pundi kencing.


Penyakit Parkinson's yang dihidapi Allahyarham dipercayai berpunca dari ribuan tumbukan ketika beliau membina nama dalam sukan tinju, yang menyebabkan masalah bertutur buat dirinya.


Namun, beliau tetap gigih membuat kemunculan dan turut mengutarakan buah fikirannya melalui ahli keluarga dan jurucakapnya. Pada April, Ali menghadiri sebuah acara gala makan malam, ‘Celebrity Fight Night’ di Phoenix bagi meraih dana untuk penyakit Parkinson’s.


Pada Disember, beliau vokal ketika mengkritik calon Presiden Amerika Syarikat Donald Trump menggesa pengharaman kemasukan Muslim ke A.S.


“Muhammad Ali berjaya melakukan transformasi ke atas negara ini dan meninggalkan impak besar dengan semangatnya,” menurut promoter tinju, Bob Arum.


“Legasi beliau kini terlakar dalam sejarah dunia,” kata Arum. 




Sedikit Tambahan:
Perjalanan Muhammad Ali Menemui Cahaya Islam.





Diangkat dan disaring dari majalah Tempo Indonesia edisi 1 Ogos 1992.

Kata Muhammad Ali..

"Ibu saya seorang Baptis, dan apabila saya besar, ia mengajar segala yang ia ketahui tentang Tuhan. Setiap Ahad, ia mendandani saya, dan membawa saya dan abang saya ke gereja. Ia mengajari kami hal-hal yang dianggapnya benar. Ia mengajar kami supaya mencintai sesama dan melayan siapa pun dengan baik. Ia mengajar kami bahawa berprasangka dan membenci itu salah. 

"Ketika saya beralih agama, Tuhan ibu saya tetap Tuhan saya hanya menyebutnya dengan nama yang lain. Dan pandangan tentang ibu saya tetap seperti yang saya katakan jauh sebelumnya. Dia baik, gemuk, perempuan menawan yang suka memasak, makan, menjahit, dan senang berada bersama keluarga. Ia tidak minum (minuman keras), merokok, dan mencampuri urusan orang, atau menggangu sesiapa pun. Tak seorang pun lebih baik kepadaku sepanjang hidupku, kecuali dia. "

Cassius Clay

Sejak awal kariernya, Cassius Clay, yang kemudian mengubah namanya menjadi Muhammad Ali itu, dianggap oleh banyak orang sebagai "pemuda kulit berwarna yang baik". Dan bila kemudian ia dikenal sebagai si "mulut besar", Clay mempunyai alasannya sendiri. 

"Di mana saya akan berada minggu depan," katanya suatu ketika pada wartawan, "jika saya tidak tahu bagaimana caranya berteriak dan membuat awam menaruh perhatian pada saya? Saya mungkin masih miskin, dan terpuruk di rumah, mengelap tingkap atau tangga berjalan dan sebentar-sebentar berkata, yes suh, no suh - yes sir, no sir. Tapi kini saya menjadi salah satu atlet dengan bayaran tertinggi di dunia. Fikirkan itu. Pemuda kulit berwarna dari Selatan menghasilkan satu juta dolar. "

Cassius Clay adalah seorang kulit berwarna yang membuat kulit putih Amerika merasa nyaman. Sindiket yang menyokong peninju ini semua kulit putih. 

Kemudian, untuk pertama kalinya, di markas Clay seorang kulit hitam "jenis lain" muncul ke permukaan. Tanda-tanda munculnya "persoalan" pertama kali berlaku pada September 1963. Ia berlaku apabila harianPhiladelphia melaporkan bahawa Clay menghadiri rapat akbar yang diselenggarakan oleh Black Muslims di Philadelphia:

Memaki-maki bangsa putih 

"Clay kelihatan di tengah orang ramai kira-kira lima ribu orang yang tengah mendengar Elijah Muhammad, pemimpin Nation of Islam, yang selama tiga jam memaki-maki bangsa putih dan mempopularkan pemimpin-pemimpin Negro. Clay, yang datang ke situ dari Louisville, Kentucky, ada di antara mereka yang menyokong Elijah Muhammad sebagai pemimpin muslim kulit hitam di negeri itu dan di seluruh dunia yang berniat membentuk barisan tangguh untuk menentang kulit putih. Walaupun Clay waktu itu mengaku bukan seorang muslim, ia mengatakan Muhammad seorang yang hebat. "

Hasil carian imej untuk muhammad ali meninggal dunia

Hasil carian imej untuk muhammad ali meninggal dunia





Laporan Philadelphia meluas tanpa begitu menarik perhatian. Ketika itu Clay belum menandatangani kontrak untuk bertarung dengan Sonny Liston, dan Nation of Islam, nama asal Black Muslims, masih belum terkenal. Kemudian, pada 21 Januari 1964, Clay meninggalkan kem latihan dan pergi dari Pantai Miami ke New York. Waktu itulah kontrak merebut kejuaraan ditandatangani.

Pertarungan sudah dekat, dan Clay kini bukan sekadar menghadiri rapat-rapat kelompok muslim itu, tetapi juga berpidato. Malcolm X mendampinginya. Sampai-sampai surat kabar New York Herald Tribune menulis: 

"Peninju muda bergiat aktif yang meraikan ulang tahun ke-22-nya minggu lalu barangkali bukan pembawa kad ahli masyarakat muslim. Namun, tak dinafikan, ia bersimpati pada tujuan masyarakat muslim, dan dengan kehadirannya di mesyuarat itu ia memberikan gengsi pada kumpulan itu. Dialah kulit hitam yang terkenal secara nasional pertama yang mengambil bahagian aktif dalam gerakan Islam. Namun, ia belum mengumumkan secara rasmi sokongannya kepada kelompok Islam. Ia mungkin tidak akan membincangkan topik itu secara terbuka. Ia berbicara tentang pukulan-pukulannya, kepantasan, penampilan yang baik, tetapi ia bungkam mengenai pergerakan itu. "

Cerita itu memanaskan badan. Dua minggu kemudian, berkala Louisville Courier-Journal menyiarkan wawancara dengan Clay mengenai kunjungannya ke New York. 

"Sudah tentu saya bercakap dengan kelompok Islam," katanya mengaku. "Dan saya akan kembali lagi. Saya menyukai orang-orang Islam. Saya tidak akan mati-matian memaksa diri saya masuk dalam suatu kelompok bila mereka tidak menghendaki saya. Saya suka hidup saya. Integrasi itu salah. Masyarakat kulit putih tidak menginginkan persatuan. Saya tidak percaya perkara itu boleh dipaksakan, demikian juga orang-orang Islam. Jadi, apa yang salah dengan kumpulan Islam? "


Bergabung dengan Black Muslims. 

Pada tarikh 7 Februari 1964, 18 hari sebelum pertarungannya dengan juara kelas berat Sonny Liston, artikel di Miami Herald memetik kata-kata ayah Clay, Cassius Clay Sr .: "Anak saya bergabung dengan Black Muslims. "Dan inilah pengakuan Muhammad Ali sendiri: 

"Saya mendengar perihal tentang Elijah Muhammad pertama kali di Kejohanan Golden Gloves di Chicago (1959). Kemudian, sebelum saya berangkat ke Olimpik, saya melihat akhbar yang diterbitkan oleh Nation of Islam, Muhammad Speaks. Saya tidak begitu memperhatikannya, walaupun banyak hal mampir di benak saya.

Ketika saya dewasa, pemuda kulit hitam bernama Emmett Till dibunuh di Mississippi kerana menyuiti seorang wanita kulit putih. Emmet seumur dengan saya. Mereka menangkap para pembunuhnya, tapi tidak diapa-apakan. Kejadian seperti ini berulang terus. Dan dalam hidupku, ada tempat-tempat di mana saya tidak boleh masuk, tempat-tempat di mana saya tidak boleh makan. Saya memenangi pingat untuk Amerika Syarikat di Sukan Olimpik, dan ketika saya pulang ke Louisville, toh saya tetap diperlakukan sebagai Negro. Sejumlah restoran tak mau melayani saya. Beberapa orang tetap memanggil saya boy.

Kemudian di Miami (pada tahun 1961), ketika saya latihan, saya bertemu dengan pengikut Elijah Muhammad bernama Kapten Sam. Ia menjemput saya ke mesyuarat, dan selepas itu hidup saya berubah. Selama tiga tahun, sampai saya bertarung melawan Sonny Liston, saya sering menyelinap ke mesyuarat Nation of Islam melalui pintu belakang. Saya tak mahu orang tahu bahawa saya di sana. Saya takut bila mereka tahu. Boleh-boleh saya tak dibenarkan bertanding untuk merebut gelaran juara. Kebelakangan ini saya belajar berani berdiri di atas keyakinan saya sendiri.

Masa itu keyakinan saya telah berubah. Saya tidak percaya pada Tuan Yakub dan pesawat ruang angkasa lagi. Nurani dan jiwa tidak berwarna. Saya tahu itu juga. Elijah Muhammad orang baik, walaupun ia bukan utusan Tuhan, kami anggap ia seorang utusan. Jika kamu lihat persoalan kumpulan kami saat itu, sebahagian besar daripada kami tidak punya rasa percaya diri. Kami tidak punya bank dan kedai. Kami tidak punya apa-apa meski telah tinggal di Amerika beratus-ratus tahun. Elijah cuba mengangkat kami dari got.

Ia mengajar orang berpakaian yang pantas, hingga tidak kelihatan seperti pelacur atau germo. Ia mengajar cara makan yang baik, dan bagaimana menjauhi alkohol dan dadah. Saya rasa ia salah apabila bercakap tentang iblis putih, tapi sebahagian yang dilakukannya membuat kami merasa selesa sebagai kulit hitam. Jadi, saya tak menyesali yang saya yakini sekarang ini. Saya lebih bijaksana kini, tetapi juga banyak orang lain. "

Selama tahun 1961, Kapten Sam Saxon menjadi pemain tetap di tempat latihan Fifth Street. Ia kelihatan mendampingi Clay dalam perjalanan ke luar kota. Kemudian, awal tahun 1962, Jeremiah Shabazz menyediakan tukang masak muslim untuk memastikan bahawa makanan si peninju sesuai dengan aturan makan Nation of Islam. Di penghujung tahun itu, tanpa diketahui oleh pers, untuk pertama kalinya Clay pergi dari Miami ke Detroit untuk mendengar pidato Elijah Muhammad dalam sebuah pertemuan massa. Perjalanan itu bertambah penting kerana di Detroit Clay bertemu dengan Malcolm X.

Sebelum 25 Februari 1964, seolah-olah hampir segala yang dilakukan Cassius Clay sesuai dengan konteks membina nilai-nilai kulit putih. Ia bukan kulit putih, tapi ia "yang terbaik selepas itu". Tinggi, kacak, jenaka, menarik: seorang pemuda baik-baik yang punya cita-cita kuat dalam hidupnya untuk menjadi orang kaya dan juara tinju kelas berat dunia. 

Beberapa orang menduga jika Clay melihat wajahnya sendiri di kaca ia akan merungut "I'M so pretty," seperti syair permulaan sebuah lagu yang temanya adalah "hitam itu indah". Memang, pada awal Mac 1963, majalah Ebony menyatakan bahawa "Cassius Marcellus Clay adalah sebuah letupan kebanggaan perkauman. Dia adalah kebanggaan itu sendiri yang tak pernah mengenakan topeng kulit yang diputihkan dan rambut palsu. Kebanggaan yang hangus oleh kenangan berjuta anak-anak berwarna. "

Namun, Ebony adalah majalah orang kulit hitam dengan pembaca terhad, dan pendapatnya akan tenggelam dari ufuk Amerika. Bagi orang Amerika kulit putih, Clay bagaikan mainan yang agaknya boleh diapkir segera setelah nilai hiburannya pudar. Tapi kemudian persoalan mula menjadi rumit. Suatu pagi, selepas kemenangannya melawan Sonny Liston, juara baru itu muncul di konperensi pers di pantai Miami.

Ya, ia gembira menjadi juara kelas berat. Tapi tidak, ia tidak terkejut muncul sebagai pemenang. Ia mencundangi Liston semata kerana ia peninju yang lebih baik. Untuk pertama kali dalam sejarahnya sebagai peninju, suaranya lembut. "Saya akan berterus terang," katanya pada pendengarnya. "Yang perlu saya lakukan adalah menjadi seorang lelaki baik yang bersih." Kemudian muncul soalan ini: "Adakah anda pemegang kad ahli Black Muslims?"

"Pemegang kad? Apa maksudnya? "Sahut Clay. "Saya percaya pada Allah dan perdamaian. Saya tidak cuba melangkah masuk ke rumah jiran yang kulit putih. Saya tidak ingin kawin dengan wanita kulit putih. Saya dibaptis ketika berumur 12 tahun, tetapi saya tidak mengerti apa yang sebenarnya berlaku. Saya bukan Kristian lagi. Saya tahu ke mana tujuan saya, dan saya tahu kebenaran, dan saya tidak harus menjadi seperti yang kalian inginkan. Saya tidak melakukan yang saya kehendaki. "

Kenyataan tegas itu sempat membuat orang bungkam. Tapi nampaknya kenyataan itu masih meragukan bagi sementara orang. Maka, pagi berikutnya, di pertemuan pers kedua, Clay berpidato, berusaha menghilangkan keraguan itu: 





Nama yang betul adalah Islam

"Sebutan Black Muslims itu datang dari akhbar. Itu bukan nama yang sah. Nama yang betul adalah Islam. Islam artinya damai. Islam adalah agama, dan 750 juta orang penganutnya di seluruh dunia. Saya adalah salah satu di antara mereka. Saya bukan seorang Kristian. Saya tidak boleh menjadi Kristian, jika melihat semua orang kulit berwarna yang berjuang untuk menggalang persatuan akhirnya hancur lebur.

Mereka dilempari batu dan digigiti anjing. Gereja mereka diletupkan, dan pelakunya tidak pernah dijumpai. Saya ditelepon setiap hari. Mereka mahukan saya memberi isyarat. Mereka mahukan saya masuk ke garis depan. Mereka mengatakan supaya saya berkahwin dengan perempuan kulit putih untuk menjalin persaudaraan. Saya tak mahu dihancurkan. Saya tak mahu hanyut dalam longkang kotor.

Saya hanya ingin bahagia mengikut cara saya sendiri. Orang melabel kami sebagai kumpulan yang dibenci. Mereka berkata kami mahu mengambil alih negara ini. Mereka mengatakan kami komunis. Itu tidak betul. Pengikut-pengikut Allah adalah orang yang terbaik di dunia. Mereka tidak membawa-bawa pisau. Mereka tidak memikul senjata. Mereka solat lima kali sehari. Wanita-wanitanya berpakaian yang menutup sampai menyapu lantai dan mereka tidak berzina. Yang mereka inginkan hanya hidup dalam damai. "(IH/ tempo)

8 Sep 2013 ... LAILA Ali (lahir 30 Disember 1977 di Miami Beach, Florida) merupakan anak kepada bekas peninju profesional,Muhammad Ali. Dia adalah ...
www.ibnuhasyim.com
7 Feb 2013 ... NEW ORLEANS - Seorang anak perempuan kepada petinju legenda Muhammad Ali menafikan khabar angin tentang bapanya itu sedang ...
www.ibnuhasyim.com

13 Jan 2012 ... Laila Ali (kiri) anak bekas juara tinju dunia Muhammad Ali, juga seorang peninju wanita. Dia dikatakan pernah menyeludup ke Afghaniastan.
www.ibnuhasyim.com

7 Sep 2013 ... Peninju Amerika, Laila Ali, anak perempuan Muhammad Ali bekas juara tinju dunia yang hot kisahnya satu ketika dulu. Blog ini akan siarkan ...
www.ibnuhasyim.com

8 Sep 2013 ... LAILA Ali (lahir 30 Disember 1977 di Miami Beach, Florida) merupakan anak kepada bekas peninju profesional, Muhammad Ali. Dia adalah ...
www.ibnuhasyim.com


17 Feb 2014 ... LAILA Ali (gambar atas), merupakan anak kepada bekas peninju profesional, Muhammad Ali. Dia adalah puteri dari isteri ketiga Muhammad ...
www.ibnuhasyim.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails