Sunday, June 05, 2016

Potong Tangan Pencuri Di Depan Umum, Gambar-gambar Ini, Benarkah ISIS Laksanakan 'Hudud'?



Raqqa: Kumpulan ISIS kembali mengeluarkan gambar-gambar mereka memotong tangan warga yang ketahuan mencuri.

Foto-foto yang beredar di media ISIS kemudian tersebar ke media berita asing, yang sering memantau perkembangan kumpulan tersebut, termasuk laman berita Express, Jumaat (3/6/2016).












Ratusan warga juga kelihatan hadir menyaksikan pelaksanaan pemotongan tangan. Mereka disekat dengan tali pembatas yang sederhana dari meja, tempat tangan pencuri akan dipotong.

Algojo ISIS menaruh bahagian tajam parang itu tepat di pergelangan tangan pencuri. Sepotong besi bulat dipukul pada bahagian tumpul parang itu untuk mendorong parang itu secara perlahan-lahan agar dapat memisahkan bahagian telapak dari pergelangannya.

Mata lelaki yang dituduh mencuri itu ditutup dengan sepotong kain hitam. Seorang ahli ISIS menekan bahagian siku pencuri agar tidak dapat bergerak.

Express.co.uk/Getty Warga Syria menyaksikan militan ISIS memotong tangan pencuri. Anak-anak ikut menonton. Tidak disebutkan secara pasti, di mana lokasi pelaksanaan hukuman itu dilakukan. Hanya disebutkan, berlaku di suatu tempat di Syria di wilayah kekuasaan ISIS.

Raqqa adalah pusat pemerintahan atau kekhalifahan ISIS di Syria. Selama ini banyak eksekusi atas pencuri atau musuh mereka dilakukan di Raqqa dan sekitarnya di Syria, atau di Mosul dan sekitarnya di Iraq.

Beredarnya foto terbaru itu juga terjadi tak lama selepas ISIS melaksanakan hukuman terhadap enam orang di depan ratusan warga Mosul, Iraq, kerana mereka menjual rokok.

Menurut aktivis, orang-orang itu ditangkap kerana dianggap melanggar
peraturan kaum jihadis, yang memang melarang penjualan rokok.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Soalnya, benarkah ini hukum 'hudud' yang dilaksanakan ISIS menurut perundangan Islam dan lihat kesannya ke atas masyarakat? Sila buat kajian...
 (IH)

5 comments:

Anonymous said...

Pi tanya TokGuru tikam pulut pakai keris.

Anonymous said...

MAKNA HUDDUD OLEH PUAK-PUAK PAS-IK IALAH HUDDUD = DUIT....
MAKNA DEMOKARSI OLEH PUAK PAS-IK IALAH APA DEMO MAU KASI....
MAKNA MERDEKA OLEH PUAK-PUAK PASIK IALAH MAU DUIT KA......
ADA FAHAM.....MENGERTI KAMU......

Anonymous said...

Harakah rugi tiada lagi pembeli....yg di salahkan pasti dap, pkr dan amanah oleh puak2 pas...pis....pus pemegang kunci surga......wallak kononnya........

Anonymous said...

Paspispus+Ikatan = PasIk.
Keris panjang tikam pulot kuning. Pendekar Mustar ada dua keris. Hang Cangkol pasir mas pahlawan kacamata. Hidop melayu jeng jeng jenggg

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails