Saturday, July 11, 2015

Puasa, Tapi Tak Tutup Aurat.. Apa Hukumnya?


MELALUI syari’at yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, Allah SWT mewajibkan kaum perempuan untuk menutup seluruh lekuk dan badannya kecuali kedua telapak tangan dan wajah. Tetapi terkadang timbul di dalam benak kita mengenai pertanyaan apakah hukum puasanya kaum perempuan yang tidak menutup aurat mereka?

Era Muslim melaporkan, mantan Mufti Syeikh Ali Jum’ah beserta Lembaga Fatwa Mesir “Darul ifta” pernah membahas persoalan ini beberapa tahun yang lalu. Berikut sepenggalan arsip jawaban mantan mufti Mesir dan Darul ifta mengenai hukum puasa perempuan yang tidak berhijab atau tidak menutup aurat?

Pakaian yang menutup aurat adalah wajib hukumnya baik kaum lelaki ataupun perempuan sesuai dengan syariat yang telah diturunkan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW, iaitu tidak menampakan lekuk tubuh sehingga dapat mengundang syahwat.

Di dalam Islam Allah telah menegaskan bahawa suatu kewajiban tidak akan terpisah dari kewajiban lainnya, seperti orang yang berpuasa tidak akan pernah dibenarkan sama sekali untuk meninggalkan shalat, dan mereka yang shalat dan berpuasa tidak dibenarkan sama sekali untuk tidak memakai pakaian yang sesuai dengan syariat.

Muslimah yang baik adalah mereka yang mendirikan shalat wajib dan berpuasa di bulan suci Ramadhan serta menjaga auratnya. Sedangkan mereka yang tetap mendirikan shalat dan berpuasa tetapi tidak mengenakan jilbab atau aurat, hanya Allah sendiri yang tahu dan bagaimana mengganjar hamba tersebut.

Tetapi janganlah berkecil hati kerana kita selalu diperintahkan untuk selalu berhusnudzhon (bersangka baik) kepada Allah bahawa perbuatan baik kita akan dapat menghapus dosa-dosa kita, dengan syarat membuka lembaran baru dan bertaubat nasuha atas segala yang telah dilakukan sebelumnya.

Oleh kerana itu bagi kaum Muslimah yang belum menyempurnakan kewajibannya, hendaklah momen bulan Ramadhan menjadi titik tolak untuk selalu menyempurnakan kewajiban-kewajiban yang sebelumnya ditinggalkan. (IH).

14 comments:

Anonymous said...

Kongkek dgn bini ambik video pakai viewcam apa pulak hukumnya?
Ambik upah tangkap hantu, bawak pindah naik bas ke tempat baru. Sama mcm jadi penolong setan pindah rumah. Hasil upah bagi keluarga makan. Apa hukumnya?
Main janda dlm hotel, ada video ditonton ramai. Tapi mengaku islam. Apa hukumnya?
Ambik islam buat parti politik cari kuasa kejar pangkat kejar dunia. Apa hukumnya?
Jual ayat quran buat meniaga, sekolah tahfiz, sekolah berubat dan pelbagai biznez, sapa yg suruh kau buat? Allah taala ke makbapak kau?

Anonymous said...

Itu kerja puak-puak kamu ke?
Malu le cakap kotor, bulan-bulan puasa ni..

Anonymous said...

Itulah keje puak jemaah islam al alim ulammak pas. Ceramah je pandai. Baca quran berabuk. Otak burung.
Bagi soalan mudah takleh jawap. Dari tahun 80an sampai hari ni tau nak hukum orang je. Macam korang suci sangat je.
Shit lah.

Anonymous said...

MasyaALLAH..indah sungguh bahasa..tp dibulan mulia ni lagi hebat jika diperindahkan lg kata2 tuan. Da way we talk is reflected to our education and mentality status..mcm imam mazhab berkata.."aku mampun berdebat dgn 10 org berilmu tp aku tidak mampu berdebat dgn 1 org yg dangkal."..sbb yg sdh pasti byk alasan dan penafian..

Anonymous said...

Aku bukan sorang imam mazhab yg perasan suci lagi alim. Kalau soalan pun belum dijawap. Mana datang nafi dan alasan?
Bila berhujah jawap dulu soalan. Taktau cakap taktau jangan menipu atas nama agama. Jangan perasan humble dalam riak. Rasa tawaduk dalam takabbur. Jangan tak dibuat perkara yg kamu perkatakan lagi Allah benci.

Anonymous said...

Alhamdulillah..am not in political field.Btw..galvanised ramadhan and slmt hari raya..maaf jika komen tak betul. Salam.

Anonymous said...

Maaf diterima.
Saya pun bukan politician hanya minat melihat dan menyiasat bagaimana manusia mempergunakan agama utk kepentingan politik, mempengaruhi dan menghasut org lain. Sebab org agama ni politik diorang lagi halus dan jahat. Pasal diorang bijak memain sentimen agama dan hukum2 utk buat org patuh taat pada mereka. Tapi seringkali gagal dlm membuktikan kebenaran apa yg dia buat.

Anonymous said...

Dasar lalang, tegak sombong tapi hampa dan kosong.
Dasar padi, makin tunduk makin berisi.

Anonymous said...

BERPOLITIK PUN ADA PANDUAN DALAM ISLAM....
YANG PENTING JANGAN LANGGAR PANDUAN INI....

NABI TAK MENGAKU SEBAGAI UMATNYA YANG BERJUANG UNTUK BANGSA, (MACAM UMNO=UNTUK MELAYU)
KALAU BERPOLITIK SAMPAI TAK KESAH PESANAN NABI.....LU PIKIRLAH SENDIRI.

TAK BOLEHLAH MENGHINA DAN MENCACI MACAM PARTI PAS BUAT....DILARANG DAN TENTUNYA BERDOSA...
(Dr.G)

Anonymous said...

Resam beruk tidak tetap dahan bergayut.
Perangai babi suka menyondol membuta tuli.
Salak anjing menjelir lidah menunggu habuan.
Bisa ular macam ulamak buat fitnah. Berpecah ahli masyarakat.
Bodoh keldai hanya tau mengendong kitab. Tapi satu patah haram pun tak paham apa dia baca. Tadarus je lebih. Mengaku alim.

Anonymous said...

Doctor bila masa Nabi pesan sama kau suruh main politik? Kau ada no tepon nabi?
Ko bagi aku senang aku nak buat panggilan tanya sendiri kat Nabi bila masa nabi keluar sabda suruh umat main politik. Nabi pegi mengundi pun tak pernah lagi mau buat fitnah.

Ibnu Hasyim said...

Jangan sampai hina Nabi,
murtad?

Na'auzubillahimin zalik.

Anonymous said...

Apsal padam komen Pak?sembunyi kebenaran ke? Ni lah perangai ahli kitab. Mereka pakai sebahagian hukum ignore sebahagian yg lain. Tu pasal Allah cakap ahli kitab sejahat jahat makhluk. Terima je lah.
Lumrah alam ahli kitab akan gaduh sesama sendiri. Pas hari ni lah bukti dia pergaduhan tu. Sampai bila takkan selesai selagi jadi ahli kitab.

Anonymous said...

sekrng 2023 bro undi apa skrng? pmx ke bro dh takde dekt dunia ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails