Sunday, July 05, 2015

Apa Hukum Percantik Diri Di Bulan Ramadhan ?


DIANGKAT dari Eramuslim..

HUKUM menggunakan kosmetik kecantikan untuk mengundang minat kaum lelaki pada bulan Ramadhan masih menjadi perdebatan nyata dikalangan ulama hingga saat ini, dari yang menyatakan bahawa hal tersebut akan membatalkan puasa sehingga ada sebahagian lain berpendapat hanya akan mengurangkan pahala puasa.

Akan tetapi apakah hukum sebenarnya menggunakan menggunakan kosmetik kecantikan pada bulan Ramadhan untuk menarik perhatian?

Dr. Shawki Abdel-Latif, Timbalan pertama Menteri Wakaf Mesir, menyatakan bahawa penggunaan kosmetik kecantikan oleh kalangan perempuan di bulan puasa tidak membatalkan puasa mereka, akan tetapi akan mengurangkan pahala puasa.

Dr. Shawki melanjutkan, "Puasa dalam arti sebenarnya adalah menahan nafsu perut dan syahwat selain menahan rasa amarah. Tidak akan membatalkan puasa mereka yang tidak memasukan sesuatu ke dalam mulut ataupun lubang kemaluan (Qubul dan Dubur). "
"Bulan Ramadhan adalah bulan yang agung, hendaklah setiap Muslimah menjauhkan diri dari hal-hal kecil yang boleh menimbulkan syahwat di kala puasa, dan memberi tumpuan hanya untuk mendekatkan diri kepada Allah semata," ujar Dr. Shawki. (Dostor / Ram)

Lihat sebelum ini..
Kuliah Ramadhan, Siri 1 Hingga 3

Kuliah Ramadhan, Siri 1 Hingga 3 E-Buku IH-90: Univ Ramadzan 2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails