Monday, February 23, 2015

Turki Hantar 39 Kereta Kebal Pertahan Maqam Khalifah Utamaniyah.



KONVOI tentera Turki melalui bandar Kobane di utara Aleppo, Syria semalam.
ANKARA – Hampir 600 askar Turki menyeberang sempadan Syria kelmarin dalam satu operasi untuk membawa pulang rangka dan pasukan askar negara berkenaan yang mengawal sebuah makam berusia 779 tahun milik Ankara, kata Perdana Menteri Ahmet Davutoglu semalam.

Perkembangan itu berlaku ketika makam berkenaan dikepung oleh kumpulan militan Islamic State (IS).
ASKAR Turki berkawal di pintu masuk makam Suleyman Shah di Kampung Karakozak, utara Aleppo, Syria.

Pasukan askar terdiri daripada 40 anggota itu ditugaskan untuk mengawal makam Suleyman Shah yang merupakan datuk kepada pengasas empayar Islam Uthmaniyah, Sultan Osman I yang memerintah Turki dari tahun 1299 hingga 1324.

Suleyman meninggal dunia pada 1236 ketika berusia 58 tahun. Empayar Uthmaniyah merupakan institusi khalifah terakhir Islam yang bertahan selama 624 tahun sebelum kejatuhannya pada tahun 1923. Makam itu dianggap sebagai wilayah Turki di bawah satu perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1920.
PEMANDANGAN kawasan makam di tebing Sungai Euphrate, Syria.

Davutoglu melalui akaun Twitternya memaklumkan, operasi tersebut dilancarkan Sabtu lalu sekitar pukul 7 pagi waktu tempatan dan berjaya membawa pulang pengawal dan rangka jenazah dari makam tersebut.

"Makam itu juga berjaya dibawa pulang ke Turki, manakala Suleyman Shah akan dikebumikan semula di lokasi lain di Syria yang juga akan menjadi milik Ankara," kata Davutoglu. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails