Saturday, February 28, 2015

Lagi 514 Warga Indonesia Disyaki Sertai ISIS.


JAKARTA - Ketua Umum Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (PBNU) Said Aqil Siradj menyebut ada 514 warga negara Indonesia (WNI) yang pergi ke Syria dan Iraq. Disyaki, pemergian mereka berkaitan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS).

"Sekarang kira-kira 514 orang," ujar Ketua Umum PBNU Said Aqil Siradj seusai bertemu Presiden Joko Widodo di Istana Bogor, Jalan Ir. H. Juanda, Bogor, Jawa Barat, Kamis (26/2). 


Namun, Kiai Said tidak memperincikan apa tujuan mereka pergi ke Iraq dan Syria. Dia mengsyakki, pemergian tersebut berkaitan dengan gerakan ISIS. Sebelumnya, pengurus PBNU membicarakan soal maraknya gerakan radikalisme Islam melalui ISIS. NU pun berharap Presiden Jokowi bertindak tegas.  

"Ya kita harap kerajaan lebih tegas," sebut Said Aqil.

Akhir Disember tahun lalu, Sub Direktorat Jenayah dan Kekerasan Direktorat Reserse Kriminal Umum Polda Metro Jaya mengamankan enam warga Bulukumba, Sulawesi Selatan yang didakwa terlibat dalam gerakan ISIS. Mereka ditangkap di Lapangan Terbang Soekarno Hatta sekitar satu jam sebelum terbang ke Syria.


Tiga diantaranya adalah suami isteri dan anak. Selain itu, seorang penganjur atau penaja juga diperolehi di kediamannya di Cibubur, Jakarta Timur. Mereka mengaku hendak menjalankan syariat Islam di Syria.


Belum lama ini, Badan Penanggulangan Keganasan Nasional (BNPT) memberi amaran bahawa kekurangan usaha bersama dalam memerangi penyebaran ideologi Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS), telah menyebabkan semakin meningkatnya jihadis asal Indonesia menuju Syria. Kepala Pesuruhjaya BNPT Jeneral Saud Usman Nasution berkata bahawa pengambilan militan ISIS jumlahnya melonjak tiga kali hanya dalam masa beberapa bulan.


"Pada bulan Jun 2014, WNI yang bergabung dengan ISIS mencapai 86 orang. Bulan Oktober, jumlahnya telah meningkat menjadi 264 orang, "kata Saud di sela-sela pertemuan dengan tokoh-tokoh Nahdlatul Ulama (NU) akhir Disember 2014 lalu.


Saud berkata, baru-baru ini seluruh keluarga asal Banten direkrut untuk bergabung dengan ISIS."Keluarga itu telah menjual rumah dan semua aset yang mereka miliki untuk pindah ke Syria bergabung dengan ISIS," kata Saud, namun ia menolak menjelaskan lebih lanjut.


Dari laporan thejakartapost.com, Isnin, 8 Disember 2014, dianggarkan kira-kira 514 WNI telah berada di Iraq dan Syria, dan setengahnya berasal dari para pelajar dan Tenag Kerja Indonesia (TKI) yang sebelumnya berada di negara-negara Timur Tengah.


Angka tersebut menjadikan Indonesia sebagai salah satu negara pembekal jihadis ISIS yang terbesar di Asia Tenggara. Dari berbagai laporan disebutkan, Malaysia membekalkan kira-kira 40 orang, Filipina 200 orang, dan Australia 60 orang.


"Oleh kerana Indonesia merupakan negara dengan penduduk Muslim terbesar di dunia, dan akan selalu menjadi pusat pengambilan," kata Saud.

 "Sudah sampai masanya bagi para pemangku kepentingan lain untuk meningkatkan usaha mereka untuk menghalang percambahan ideologi ISIS kerana akan menimbulkan risiko keselamatan selepas jihadis ISIS pulang," kata dia. 
Pengarah Lembaga Analisis Dasar Konflik (IPAC) Sidney Jones berkata bahawa generasi sebelumnya, jumlah orang Indonesia yang pergi berperang di Afghanistan pada tahun 1985-1994 tidak melebihi 300.

"Kami tidak boleh menganggap bahawa semua orang yang akan kembali dari Syria akan melakukan kekerasan di Indonesia. Kebanyakan mereka menuju Syria untuk membantu memerangi Presiden Bashar al-Assad dan tidak punya niat untuk berjihad di tanah air, "katanya. 

"Tetapi ada kebimbangan terhadap jihadis ini. Mereka mempunyai pengalaman tempur, kemampuan taktikal, pengetahuan senjata, komitmen ideologi yang lebih dalam dan hubungan antarabangsa. Walaupun mereka hanya segelintir orang, namun boleh saja mereka akan memimpin gerakan pelampau di sini, "kata dia.(IH)
DUA anggota militan IS menggunakan tukul besi dituduh memusnahkan beberapa patung dewa kuno di sebuah muzium di Mosul baru-baru ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails