Thursday, January 08, 2015

Penghina Nabi, 11 Terbunuh. Begini Cara Mengajar...

Kantor tabloid Prancis penghina nabi diserang, 11 tewas
Charlie Hebdo. reuters

Paris: IBUPEJABAT tablod sindiran Perancis, Charlie Hebdo diserang sekumpulan lelaki bersenjata dan bertopeng. Sekitar 11 orang terbunuh dalam kejadian ini. Charlie Hebdo sempat menjadi berita utama apabila membuat karikatur Nabi Muhammad SAW.

Akhbar Haaretz melaporkan, Rabu (7/1), belasan orang yang luka salah satunya anggota polis. Petugas juga menyiasat kemungkinan kumpulan bersenjata itu mengancam nyawa Presiden Perancis Francois Hollande kerana 20 minit sebelum itu, terjadi kejadian pengiringan pemimpin negara yang lalu di depan pejabat Charlie Hebdo.

Selain pernah membuat kartun nabi, Charlie Hebdo juga pernah bergurau menukar tajuk tabloidnya dengan Syariah Hebdo dan pemimpin redaksinya Muhammad. Atas kelakar ini mereka menerima serangan bom selepasnya.


Saksi mengatakan setengah jam lalu dua orang memakai penutup kepala hitam memasuki bangunan dengan membawa AK-47.  

"Beberapa minit kemudian kami mendengar tembakan. Lalu orang-orang melarikan diri dari bangunan," ujar saksi tidak disebutkan namanya ini.

Sementara itu, menurut AFP, beberapa kartunis terbaik Pe­rancis merupakan antara yang terbunuh apabila tiga lelaki bersenjata menyerbu pejabat akhbar satira, Charlie Hebdo di ibu kota negara berkenaan semalam, kata sumber kehakiman.

Ketua Editor Charlie Hebdo, Stephane Charbonnier, 47, yang dikenali sebagai Charb dan tiga kartunis masing-masing bergelar Cabu, Tignous serta Wolinski maut dalam serangan tersebut.
Charlie Hebdo sebelum ini mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia apabila berulang kali menyiarkan karikatur Nabi Muhammad.

Serangan mengejut itu mengorbankan sekurang-kurangnya 12 orang apabila tiga penyerang bersenjatakan raifal Kalashnikov dan pelancar roket melepaskan tembakan di pejabat akhbar mingguan itu.

“Seorang penyerang bersenjata itu merampas sebuah kereta dan merempuh seorang pejalan kaki ketika cuba melarikan diri,” kata sumber itu.
“Mereka turut membunuh dua anggota polis,” tambahnya.
Sumber polis pula memberitahu bahawa penyerang berkenaan menjerit: “Kami membalas dendam untuk Nabi.”

Setakat ini, nasib tiga penyerang tersebut masih tidak dapat dipastikan. Akhbar satira itu mencetuskan kontroversi pada Februari 2006 apabila ia menyiarkan semula kartun Nabi Muhammad yang disiarkan akhbar Denmark, Jyllands-Posten.

Beginilah cara selayaknya. Atau beginikah caranya mengajar penghina Nabi Muhammad SAW yang degil tidak menghormati agama lain itu? 
BEBERAPA anggota bomba membawa seorang mangsa yang cedera dalam serangan di Paris semalam.
Serangan ragut 12 nyawa di Paris tidak bersesuaian dengan Islam - Arab Saudi
Dalam insiden Rabu,  terbunuh termasuk Ketua Pengarang akhbar Charlie Hebdo selepas sekumpulan lelaki menyerbu pejabat itu dan melepaskan tembakan.
(IH)
Pudarnya Imperium Amerika Serikat Secara Perlahan

11 comments:

Anonymous said...

Kalo diplomasi x berjaya inilah caranye. Padan muka setan2 tu semua. Hina nabi lagi.

Anonymous said...

jihad adalah benteng kita pertahankan Islam..

Anonymous said...

Sekiranya Nabi Muhammad SAW masih hidup adakah baginda redha dengan kejadian ini ? Cuba kita semak kembali sirah Islam adakah baginda SAW pernah bunuh orang yang menghina baginda ? Penghinaan ke atas Rasulullah SAW adalah perbuatan yang tidak boleh diterima tetapi bukannya dengan balasnya dengan membunuh itu perbuataan yang melampaui batas.

Anonymous said...

Memang itu lah hujah gol kufar d munafik. Islam agama lembik d boleh dibuat ape saje. Islam tak boleh balad.
ni aku nak habaq. Sape yg hina islam perlu d jihad. Salah tak salah itu urusan Allah.
padan muka.hina orang lagi.
tahniah yg menyerang. Allah bersama mu

Anonymous said...

Wahai haiwan, nabi Muhammad bukan Unta yang boleh manusia hina dan mengherdik sesuka hati, ko jgn sama kan Rasullah dgn Mak Bapak kau...mak bapak ko boleh la org nak hina, tp kalo melibatkan Makhluk paling mulia, mmg patut dibunuh si penghina tu...kalo aku, aku akan ambik kepala pelukis tu letak kat depan emak bapak kau...

Anonymous said...

Kalau Nabai Muhammad masih ada sekarang ini, kemunkinan perkara sebegini tidak akan berlaku, sebab Allah memelihara Baginda dengan cara apa sekali pun, suasana zaman Rasullullah pun berbeza dengan sekarang, islam dibahagi-bahagi ikut negara, kawasan, zon dan fahaman oleh Sistem Warisan dan Demokerasi Penjajah yang semua negara ikuti. Semua negara ada Ketua Agama masing-masing dan tindakan memelihara kesucian nabi dan Agama Islam itu sendiri puk ikut masing-masing punya tahap iman dan ketakwaan. Dalam satu keadaan umat islam menyayangi sistem warisan penjajah dan dalam masa yang sama masih ada rasa kasih pada diri Nabi. Dunia tak peduli dengan emosi umat islam tentang kasih kepada diri Nabi, apa yang mereka fikir Umat Islam lemah dan telah lemah dilemahkan dengan sistem yang bukan islam. So anggapan mereka umat islam tak berani untuk buat apa-apa dan tak akan berbuat apa-apa sebab semua akan menjaga kepentingan perhubungan diplomat masing-masing, Jadi rasa kasih pada Nabi akan dibiarkan begitu saja. bagi yang belas ehsan dan cinta pada Nabi dan tak sanggup melihat diri Nabi dihina akan mengambil jalan sendiri. Ini yang terjadi kepada yang apa kita semua saksikan itu. Cuba kita muhasabah diri, Israel ada MOSAD, US ada CIA dan Rusia ad KGB, semua tu adalah Inteligent dan Pembinasa Upahan yang difokaskan ke atas pemimpin dan umat islam yang redikal. OIC ada apa, Negara Islam ada apa untuk challenge mereka. Dari tunggu punya tunggu sampai bila nak tunggu kan. Ni lah kesannya. Fikir dan renungkan.

Anonymous said...

Berhatilah kamu dalam komen kerana banyak komen yang ekstrem dan pro keganasan. Perlu diingat kerajaan malaysia memeriksa setiap komentar yang pro keganasan ini. Satu aje aku nak cakap Islam agama sederhana, umat Islam hanya dibenarkan berperang sekiranya diperangi tetapi tidak sebab lain.

Anonymous said...

Kepada admin dan komentar berhati-hati berbincang perkara kegansan dan extreme nisebab ramai yang menyokong keganasan dan extreme ni kena tangkap dengan kerajaan Malaysia terutamanya penyokong ISIL/ISIS/IS.

Anonymous said...

alhamdulillah

masih ada umat Muhammad saw yg sanggup memberi pelajaran kepada mereka yg memperolok2kan kekasih Allah...berulang kali.

terimalah semua itu sebagai takdir Allah dan hadiah istimewa kepada pengganas yg menghina Islam secara melampau.

kita menentang keganasan maka kita juga mesti membneci punca keganasan iaitu penghinaan terhadap agama2..apatah lagi agama kita Islam.

Anonymous said...

Apabila seorang yahudi menarik tudung wanita muslim khalifah hantar tentera utk perangi yahudi tu. Jihad boleh berlaku bila kehormatan islam d cerca. Tak semestinya senjata d balas senjata. Padan muka kau c hebdo. Mmg kau bodoh. Kau mesti faham. Manusia sanggup mati utk pertahan ideologi. Bila libat idelogi kena hati hati. Dah mampos nak nyalahkan islam pulak. Hidup jihad.

Faqirulkhoir said...

Wahai Najib, Sesiapa dikalangan kamu yg melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mencegah dgn tangannya, sekiranya dia tidak mampu, hendaklah dia mencegahnya dgn lidahnya, sekiranya dia tidak mampu, dgn hatinya, dan itulah selemah lemah iman. Maksud hadith riwayat Muslim.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails