Thursday, January 08, 2015

Kami Akan Kembali Menegakkan Syariah Islam -ISIS Indonesia.


PADA akhir tahun 2014, ahli Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) asal Indonesia mengeluarkan ancaman terhadap para pegawai keselamatan di negara asal mereka: 'kami akan datang bertempur dengan kamu'.

Dia Abu Jandal dari Syria asal Indonesia kini dalam video terbarunya mendesak rakyat Indonesia untuk pergi berjihad, seperti yang dilaporkan oleh Al Jazeera. Dalam video YouTube tersebut, Abu Jandal mengancam bahawa ISIS akan "membunuh" siapa pun yang menentang pembentukan undang-undang Syariah di Indonesia. [YouTube]

Dalam sebuah video, Abu Jandal al Yemeni al Indonesi - alias Salim Mubarok Attamimi - memberi amaran bahawa kumpulan itu akan membantai tentera dan polis Indonesia atau ahli Nahdlatul Ulama (NU) yang menentang pembentukan undang-undang Syariah di Indonesia.

Dalam klip itu, yang mula muncul di YouTube pada tarikh 24 Disember, penceramah menyebut nama panglima tentera Indonesia.

"Saya menghantar mesej ini kepada anda, Moeldoko, Polri, dan Densus 88, serta Banser," kata Abu Jandal, merujuk pada sayap keselamatan NU.
"Kami sedang menunggu kedatangan anda di sini (di Syria) ... Jika anda tidak datang, kami akan datang kepada anda. Kami akan kembali ke Indonesia untuk menegakkan Syariah Islam. Bagi mereka yang melawan kami, kami akan membantai kalian satu per satu" .

Jurucakap Polis Agus Rianto mengatakan bahawa polis, tentera dan Banser, yang secara tradisional dikendalikan oleh pemuda NU, telah diperingatkan mengenai video tersebut.

"Kami akan terus menjaga bahawa baik orang awam mahupun polis aman," katanya kepada Khabar Southeast Asia, Jumaat (2 Januari).  

"Tapi dalam hal ini, semua orang diperingatkan.
"Kami mengarahkan semua orang untuk berhati-hati dengan persekitaran sekitar, barang apa pun yang mencurigakan atau tidak dijaga, serta tindakan yang mencurigakan," kata Agus.  

"Lebih baik waspada daripada harus menyesal."  
 
Penceramah video, Abu Jandal, lahir 25 Ogos 1972 di Pasuruan, Jawa Timur. Warga Malang, Jawa Timur bernama Muchlasin Syarif mengatakan pejuang ISIS ini diketahui mempunyai dua isteri dan lebih dari lima anak.  


"Dia meninggalkan Malang pada Mac 2014," katanya. "Tetapi tak satu pun dari kami tahu bahawa ia telah pergi ke Syria hingga video itu disiarkan di YouTube." 

Video: ISIS Tantang TNI , Densus 88, Anggota Polri, Banser full video
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails