Thursday, January 08, 2015

Besok Raikan Ketua Pengarang Harakah Yang Teraniaya..

Paksi anjur majlis raikan wartawan Harakah yang teraniaya
Harakah minta Ahmad Lutfi Othman (gambar) yang sedang bercuti sakit supaya melepaskan jawatan.

KL: Seniman Paksi Rakyat (Paksi) akan menganjurkan satu majlis meraikan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman dan wartawan-wartawan lidah rasmi PAS itu yang teraniaya.

Majlis pada 9 Januari itu pada awalnya merupakan program Baca Puisi Bulanan di Madrasah Seni (Jalan Gombak, Kuala Lumpur) bagi meraikan penyair Chan Yong Sin dengan antologi puisi “Bebas” yang ditulisnya sewaktu dalam tahanan ISA selama 11 tahun.

Presiden Paksi, Che Shamsuddin Othman atau lebih dikenali sebagai Dinsman berkata majlis pada 9  Januari nanti akan menjadi malam tiga dalam satu, pembacaan puisi daripada antologi “Bebas” karya Chan Yong Sin; solidariti untuk Ahmad Lutfi dan kawan-kawan di Harakah; dan derma untuk mangsa banjir di Kelantan.

"Pemberhentian wartawan Harakah yang dibuat secara sewenang-wenang itu juga mendapat perhatian rakan-rakan dalam Seniman Paksi Rakyat (Paksi).
"Selama ini Pakatan Rakyat termasuk PAS selalu mengkritik pihak penguasa Barisan Nasional yang dikatakan tidak menghormati hak kebebasan bersuara, menggunakan Akta Hasutan dan Akta Mesin Cetak secara sewenang-wenang dan sebagainya.
"Tiba-tiba sekarang mereka pula yang bertindak buruk seperti itu," katanya dalam satu tulisan yang disiarkan di The Malaysian Insider.

Dalam tulisan yang bertajuk "Himpunan Solidariti Untuk Kawan-Kawan di Harakah" itu, Dinsman menyifatkan pemimpin PAS kini tidak boleh ditegur.

"Tegur saja terus melenting dan gunakan kuasa apa yang ada untuk hentikan teguran. Saya ingatkan allahyarham Tan Sri Azizan Razak (bekas menteri besar Kedah) saja yang macam itu dulu.
"Rupa-rupanya kebanyakan ulama yang ada dalam PAS sekarang pun macam itu juga.
"Maka tersingkirlah Datuk Tarmizi Md Jam dan Roslan Hamid daripada Harakah, dan Ahmad Lutfi Othman pun diminta supaya berhenti," tulis Dinsman.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan ahli lembaga pengarah Harakah meminta Ahmad Lutfi, yang sedang bercuti sakit, meletakkan jawatan. Langkah itu dikatakan ada kaitan dengan keputusan pihak editorial Harakah yang diketuai Ahmad Lutfi menyiarkan tulisan Dinsman yang mengkritik kepimpinan ulama dalam PAS.(IH)

2 comments:

IbnAbdHalim said...

Ulamak PAS maksum spt mullah Syiah.

hawariyyun said...

kami ahli2 pas bersetuju dgn tindakan dato mustapha ali tu demi kebaikan parti.mohon pendokong pas jgn mnyusahkan jamaah.majoriti sokong presiden.harakah milik jamaah PAS bukan milik PASMA.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails