Monday, December 08, 2014

Pengalaman Dakwah Di Kampung Dayak.



SETELAH dari Jakarta melintasi jalan udara selama 2 jam, laut 1 jam, dan jalan darat 6 jam, akhirnya Pasukan Program Pecinta Qur'an LAZIS Dewan Dakwah tiba di Desa Tanjung Soke, pedalaman Kalimantan Timur, Khamis (4/12) sore.

Pasukan LAZIS Dewan Dakwah didampingi Ketua Yayasan Arrahman Balikpapan Ustadz Thamrin dan duapengurus lain iaitu Ustaz Sareh dan Tri. Yayasan Arrahman inilah yang meletakkan pendakwah bernama Ahmad Jamaluddin untuk membina warga Tanjung Soke.

Desa sunyi ini terhampar di kaki Gunung Meritus, Kecamatan Bongan, di tepi Sungai Bongan yang berhilir ke Sungai Mahakam. Di sini belum ada kuasa kerajaan, pun tiada isyarat telefon bimbit. Orang harus naik ke lereng gunung yang lebih tinggi, untuk memburu sekadar satu jalur isyarat.

'' Alhamdulillah, akhirnya tiba juga di sini, '' sambut H Asrani, Pjs Kepala Desa Tanjung Soke. '' Kami sempat ragu, apakah bapak-bapak jadi datang. Soalnya komunikasi kita tiga hari lalu terputus kerana isyarat hilang, '' tambah Saman, Setiausaha Desa.

Walau tanpa kepastian jadi atau tidak tamunya datang, jam berapa akan tiba, Pak Kades berkawal. Ia menangkap dua ekor rusa hutan (puyauh), untuk digulai sebagai hidangan makan tetamu. '' Maaf tak sempat memancing ikan baung, kerana lama menangkap puyauh, '' katanya sambil mempersilakan tetamunya menjamu selera di louh (rumah panggung panjang).

Mobil Tim Pecinta Quran LAZIS Dewan dakwah sempat mogok di tengah hutan Meritus sebelum mendapat pertolongan satu jam kemudian Kereta Pasukan Pencinta Quran LAZIS Dewan dakwah sempat mogok di tengah hutan Meritus sebelum mendapat pertolongan satu jam kemudian

Tanjung Soke dihuni warga suku Dayak. Konon, orang-orang Dayak di pulau Kalimantan berasal dari tanah besar China Selatan. Sekitar tahun 3000-1500 SM, orang-orang dari Yunan (China Selatan) melakukan penghijrahan besar-besaran. Awalnya mereka masuk ke Tumasik dan Semenanjung Melayu, kemudian ke Kalimantan, dan pelbagai pulau di Indonesia. Sebahagian orang Yunan itu juga masuk ke Kalimantan melalui Hainan, Taiwan, dan Filipina.

Lihat sebelum ini. E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan

Menurut Widjono (1998), para pendatang "gelombang pertama" yang masuk ke Kalimantan adalah kumpulan Negrid dan Weddid (bangsa Proto Melayu). Sedangkan migrant "gelombang kedua" yang jumlahnya lebih besar disebut bangsa Deutro Melayu. Kumpulan kedua itu lebih memilih tinggal di kawasan pesisir Kalimantan.

Menurut Tjilik Riwut (1958), Dayak terdiri dari belasan suku yang terbahagi-bagi lagi ke dalam 403 hingga 450 sub suku. Salah satunya adalah Dayak Luangan yang berdiam di Tanjung Soke.

Sudah lama dakwah Islam menyentuh Tanjung Soke. Salah satu jejaknya adalah legenda Mida. Perempuan Dayak kelahiran Tanjung Soke ini meninggal dunia pada tahun 1960 dalam usia 60 tahun. Tiga bulan sebelum meninggal, Mida telah memeluk Islam.

H Zailani Idris, ketua LPKK (Lembaga Pembangunan Kesenian Kutai) yang juga telah meneliti tentang Mida tahun 1994 lalu, melalui buku laporan perjalanannya menyatakan, Mida semasa hidupnya dikenal sebagai wanita yang sangat berdikari. Dia juga wanita alim yang baik hati. Suka menolong kesusahan orang lain.

Sebelum meninggal dunia, Mida berpesan kepada anak-anaknya untuk melayan dan menguburkan jasadnya sesuai ajaran Islam.

Namun kerana waktu itu belum ada warga yang memahami syariat Islam, tubuh Mida akhirnya hanya disimpan di dalam peti (lungun) sesuai adat Kaharingan. Lungun Mida disimpan dalam pondok yang disebut sandung.

Dua puluh tahun kemudian, sesuai amanat almarhumah, jasad Mida dibuka untuk dikebumikan. Masya Allah, ternyata keadaannya masih agak utuh. Hanya tubuhnya mengecut jadi kecil. Rambut dan kukunya masih utuh.

Oleh keluarganya, jasad Mida lalu dibungkus kain kafan dan diletakkan kembali dalam lungun.

Tujuh belas tahun kemudian, ketika dibuka lagi, jasad Mida relatif tetap keadaannya. Walaupun rambut dan kukunya konon tumbuh. Keajaiban ini membuat Kepala Adat meminta agar jasad Mida disimpan di pondoknya.

Tokoh muslim Dayak seterusnya adalah Pa Antung. Lelaki berusia sekitar 54 tahun ini menyambut kedatangan pasukan LAZIS Dewan Dakwah dengan suara gagu. '' Pa Antung kemalangan sewaktu naik motor, yang membuatnya gagu, '' terang Ustaz Ahmad.

Pada 1991, warga tiga kampung di Tanjung Soke mengucapkan ikrar syahadah secara besar-besaran. Perarakan hijrah ini dibimbing pendakwah Dewan Dakwah Ustadz Mas'ud serta Syuhada Bahri yang kini Ketua Umum Dewan Dakwah.

'' Pada masa itu, Ustadz Syuhada tidak berani makan yang disajikan penduduk, kerana di rumah penduduk biasa berkeliaran babi dan anjing. Untung Ustadz Syuhada membawa sedikit bekal dari bandar, '' kenang Ustadz Tri yang menyelaraskan pendakwah Yayasan Arrahman di Bongan.

Namun selepas itu, tidak ada pendakwah yang mendampingi muslim Tanjung Soke. Akibatnya, mereka tetap mualaf, belum meninggalkan sepenuhnya adat Kaharingan.

Alhamdulillah, bermula Ramadhan tahun lalu, Yayasan Arrahman meletakkan Ustaz Ahmad di Tanjung Soke. Pendakwah muda alumnus Kullyatul Mubalighin ini berasal dari Makassar.

Malam maghrib, pasukan tetamu dan tuan rumah menuju Masjid Arrahman yang dibina dari kayu. Sebelum solat, LAZIS Dewan dakwah menyerahkan secara simbolik wakaf Al Qur'an dari para donatur. Sekadar bantuan wang saku juga diberikan kepada Ustaz Ahmad.

Dalam dialog seusai solat berjamaah, Ustaz Ahmad menyampaikan bahawa dari 40-an keluarga mualaf setempat, yang masih tinggal di kampung hanya belasan saja. '' Keluarga lain banyak yang merintis di hutan, '' terangnya. Merintis adalah membuka ladang baru di lokasi yang berjarak puluhan kilometer dari Tanjung Soke.

Untuk itu, Ketua DKM Arrahman H Asrani berharap agar kaum muslimin melalui LAZIS Dewan Dakwah dan Yayasan Arrahman membantu pembangunan ekonomi penduduk kampung. Ia siap memberikan tanah untuk ditanam sawit, getah, cili, lada, maupun untuk ikan keli atau patin.

'' Kalau usaha ini berjaya, maka warga akan menirunya sehingga tidak lagi merintis, '' ujar H Asrani. [IH/Bowo / Islampos]


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan
E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails