Wednesday, December 10, 2014

Orang M'sia Boleh Buat Begini Ke?

JOM KREATIF

Lelaki China angkut simen dan anjing di kepalanya sambil naik motosikal.
CAI Tangmei, 41 tahun, lelaki asal Cixi, Wilayah Zhejiang, China, yang bekerja sebagai kuli angkut barang, punya cara sendiri dalam melakukan pekerjaannya. Sebagai contoh, dirinya memandu motosikal sambil membawa 180 kilogram karung pasir dan anjing kesayangannya di atas kepalanya.

Layaknya seorang pemain sarkas, lelaki yang bekerja di kilang plastik ini kelihatan biasa saja mengangkat beban seberat lebih dari 180 kilogram. Dia disebut-sebut sebagai 'lelaki berkepala kuat'. Ternyata lelaki ini sering membawa barang-barang berat di bahu dan kepalanya.  


Rupanya ini salah satu caranya membawa barang dengan berat melebihi tubuhnya, seperti dilapor dari akhbar Daily Mail, Selasa (9/12).

"Saya pertama kali mencuba hal ini ketika baru bekerja di kilang. Saya mempelajari 'ilmu angkat beban' ini dari persembahan sarkas," ujarnya.

Ia berkata selepas tiga bulan belajar dan cuba hal tersebut, ia boleh mengangkat karung pasir dan simen dengan kepalanya sambil bersiar-siar memandu motosikal elektrik. (IH)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

1 comment:

alijalil said...

orang kita boleh buat ini http://goo.gl/uJS33v

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails