Thursday, November 20, 2014

Lagi Bukti Benua Amerika Ditemui Pengembara Muslim -Prof. Fuat Sezgin

Prof. Fuat Sezgin dalam sebuah acara dialog (emedya.org)

AS: Sejarawan asal Turki, Prof. Fuat Sezgin, menyatakan bahawa orang-orang Islamlah yang pertama kali mencari benua Amerika sebelum pengembara asal Sepanyol, Christopher Columbus, sampai ke benua tersebut.

Bukti tentang itu, terang Sezgin, telah dituangkannya dalam buku-bukunya selepas penyelidikan dan kajian mengenai geografi negara-negara Islam selama kurang lebih 26 tahun terakhir.

Lebih lanjut Sezgin (yang menjadi profesor di Institut Ilmu Sejarah Arab dan Islam, Universiti Goethe Jerman) menyatakan bahawa kesimpulannya tentang fakta sejarah penemuan Amerika oleh pengembara muslim semakin mengukuh berdasarkan sejarah penulisan peta-peta geografi.

"Penyelidikan saya berjaya membuktikan kesalahan tuntutan yang menyebutkan orang Eropah sebagai penulis peta dunia pertama kalinya. Peta-peta zaman dahulu tersebut ternyata ditulis berdasarkan peta-peta kuno yang ditulis orang Islam. "

"Dan hal ini yang menguatkan kesimpulan saya bahawa Amerika ditemui oleh orang Islam, kemudian menuliskan petanda sebelum Christopher Columbus sampai ke benua tersebut," terang Sezgin.

"Pada awal-awal saya meneliti peta dan sejarah, saya seperti kebanyakan yang lain yang meyakini orang Eropah sebagai penulis peta dunia yang kita gunakan sekarang ini. Sebagai sejarawan peta dunia, saya sangat memberi perhatian dengan masalah panjang, lebar, dan masa waktu yang diperlukan untuk menulis peta, "ungkapnya.

"Pengembara asal Portugal Vasco Da Gama boleh sampai ke India menggunakan peta yang dibuat orang Islam. Sekembalinya dari India, dia mula membuat gambar peta benua Afrika dan Lautan Hindi. "

Menurutnya, kesalahan tuntutan pun bermula dari sini.

"Tidaklah mungkin seseorang boleh melukis peta dalam jangka masa dua atau tiga bulan, dan siapa yang mendakwa hal itu bermakna dirinya tidak paham dengan ilmu peta, kerana peta tersebut tidak mungkin dapat diselesaikan dalam kurun waktu 500 tahun (kerana keterbatasan alat bantu teknologi), kecuali hanyalah merupakan penyempurnaan dari peta-peta yang ditulis sebelum ini, "terang Prof. Sezgin.

Dalam hal ini, perdebatan sekitar siapa yang mencari benua Amerika dikemukakan selepas kenyataan Kevin Manzis, pakar marin Inggeris. Baru-baru ini pengembara China Muslim, Laksamana Cheng Ho, yang lebih dahulu mencari benua itu sebelum Columbus. (IH/islammemo)

Lihat sebelum ini.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails