Tuesday, November 18, 2014

Amerika Ditawan Muslim, 3 Abad Sebelum Colombus -Tayyip Erdogan

Erdogan sebut benua Amerika ditemukan muslim, bukan Colombus
Recep Tayyip Erdogan. ©www.ibtimes.com

PRESIDEN Turki Recep Tayyip Erdogan disebutkan memang merancang untuk membina kekuatan dan kebudayaan Islam kembali, bukan hanya di negaranya tetapi juga di pelbagai wilayah lain di dunia 
 
Benua Amerika ditawan pertama kali oleh muslim, 3 abad sebelum Christopher Colombus menjejakkan kaki di sana.

Semalam beliau menyatakan benua Amerika ditawan pertama kali oleh muslim, tiga abad sebelum Christopher Colombus menjejakkan kaki di sana. Stesen televisyen Al Arabiya melaporkan, Ahad (16/11), menurut Erdogan muslim datang pada 1178 ke wilayah Amerika Latin, demikian hal itu disampaikannya pada Sidang Kemuncak (Sidang Kemuncak) Pemimpin Muslim Amerika Latin pada Festival Istanbul.  

"Pelaut muslim tiba di Abad 12. Malah Colombus menyebutkan dia mencari sebuah masjid di bukit pantai Cuba," ujar Erdogan.

 

Hal ini diketahui dari catatan harian Colombus dan dilaporkan pada artikel yang ditulis oleh ahli sejarah Youssed Mroueh. Colombus sendiri baru tiba di Amerika pada 1492 apabila mencari laluan maritim baru ke India. 

Berambisi pada mengembalikan kejayaan Islam di Amerika Latin, di lokasi yang sama nanti Turki bakal memberi bantuan pada Cuba untuk membina sebuah masjid yang indah. (IH)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails