Friday, November 21, 2014

Apa Misi Columbus Menakluk Benua Amerika?


Columbus 

DALAM setiap suratnya, Columbus selalu menceritakan obsesinya untuk merampas Jerusalem dengan dibiayai dari emas yang dijumpai di Dunia Baru.

Caribbean, 26 Disember 1492. Dalam ekspedisi perdananya, Cristophorus Columbus menuliskan dalam jurnal yang dikenali sebagai Diario bahawa dia ingin mencari sebanyak mungkin emas dan rempah-rempah di Dunia Baru.

"Dalam jumlah yang sangat besar, sehingga penguasa akan mempersiapkan penaklukan Makam Kudus (Holy Sepulchre). Sehingga, saya meminta kepada Yang Mulia agar membelanjakan semua hasil keuntungan dari ekspedisi saya ini untuk penaklukan Jerusalem. "

Penguasa yang disebut Columbus dalam jurnal ekspedisi ke Benua Amerika itu tentu saja adalah Raja Ferdinand dan Ratu Isabela, pemimpin Sepanyol yang telah membiayai ekspedisinya, pasangan pemimpin Kristian yang berjaya menamatkan dominasi kaum Muslim dan Yahudi dari Sepanyol.

Kalimat dalam jurnal itu juga menunjukkan bahawa bukan kali itu saja Columbus menyebutkan niat utamanya mencari peruntungan dari penjelajahan ke Dunia Baru adalah demi penaklukan Jerusalem dan itu bukanlah ekspedisi terakhir.

Ketika bertemu dengan warga asli Benua Amerika, Columbus ingin mereka diperlakukan dengan baik agar mahu memeluk agama Kristian. Tapi, walau mereka sudah mendatangi pelbagai tempat yang belum pernah dikunjungi orang Eropah, Columbus terus belayar untuk mencari daratan utama agar boleh mencari komoditi berharga, seperti rempah-rempah dan emas.  


Banyak sejarawan akhirnya menilai Columbus memang taksub untuk mengejar harta dalam ekspedisi ke Amerika. Emas memang menjadi salah satu tujuan utama. Tapi, motif sesungguhnya yang mampu menggerakkan Columbus menempuh pelayaran yang mahaberat itu kembali terkuak dalam suratnya pada 4 Mac 1493 yang ditujukan kepada Raja Ferdinand dan Ratu Isabela, sebelum Columbus pulang dari pelayaran pertamanya.

"Dalam tujuh tahun dari hari ini, saya akan sanggup membayar Yang Mulia untuk menyediakan lima ribu pasukan berkuda dan 50 ribu tentera berjalan kaki untuk perang menakluk Jerusalem. Untuk tujuan inilah penyemakan ini dilakukan. "

Hampir sepuluh tahun kemudian, Columbus masih saja terpaku pada tema penaklukan Jerusalem. Sebuah surat yang ditulis pada Februari 1502 kepada Paus Aleksander VI menyebutkan, "Perjalanan ini dilakukan dengan tujuan untuk membelanjakan dana yang telah dilaburkan untuk membantu kuil suci dan Gereja Suci," sambil kembali menyebut jumlah kuda dan pasukan yang diharapkan tersedia. Kemungkinan, surat itu tak pernah dihantar.

Dalam surat lain yang disebut sebagai Lettera Rarissima bertarikh 7 Julai 1503 di Hispaniola dan ditujukan kepada penguasa Sepanyol, Columbus menceritakan mengenai kejadian pada pelayarannya yang keempat. Pada akhir surat, tema penaklukan Jerusalem lagi-lagi muncul. "Jerusalem dan Gununf Sion akan dibina kembali oleh tangan-tangan umat Kristian, sesuai dengan apa yang difirmankan Tuhan melalui mulut Nabinya di Kitab Mazmur Pasal 14."

Lalu, pada 19 Mei 1506, satu hari sebelum kematiannya, Columbus mengesahkan majorat atau surat wasiat yang asal sudah ditulis sejak 22 Februari 1498 dan ditambah isi kandungannya pada 25 Ogos 1505. Wasiatnya menyebut tentang pendirian pundi dana untuk pembebasan Jerusalem.

Sejak awal, Columbus memang taksub terhadap Jerusalem sebagai tujuan utama dari empat ekspedisi ke Benua Amerika yang berlangsung empat kali itu. Guru Besar Ilmu Sejarah Universiti Wisconsin-Madison John Phelan mendedahkan, harapan mengenai penaklukan Jerusalem dengan memanfaatkan emas yang dijumpai di Dunia Baru mungkin telah diucapkan Columbus kepada Ferdinand dan Isabela sebelum dia berangkat berlayar dari Palos, 3 Ogos 1492.

Namun, mungkin saja idea ini telah dicetuskan lebih awal, iaitu selama pengepungan Granada pada 1489, benteng terakhir kuasa Muslim di Sepanyol. Saat itu, duta besar Sultan Mesir (Dinasti Mamluk) datang meminta pasukan Sepanyol menghentikan peperangan atau Muslim akan menghancurkan Holy Sepulchre, sebutan lain untuk Jerusalem


Sejarawan Universiti Wisconsin-Milwaukee Abbas Hamdani menyebut, 1492 merupakan tahun yang sangat kritikal dalam sejarah Eropah, Muslim, dan Amerika. Pada 2 Januari, Granada jatuh mengakhiri kekuasaan Muslim di Sepanyol selama-lamanya. Lalu, pada 12 Oktober, Columbus "mencari" Amerika.

Columbus telah membuka jalan bagi era penjelajahan, pengembangan, dan penjajahan oleh bangsa Eropah yang menjadi pengantar munculnya era Renaissance.

Namun, motif utama penyemakan dalam suasana abad pertengahan itu sering diabaikan, iaitu keinginan Columbus melancarkan kembali Perang Salib baru untuk merebut Tanah Suci Jerusalem dari tangan kaum Muslim. Keinginan itu tidak hanya sebatas menguasai kembali tanah tempat Isa lahir dan mendakwahkan ajarannya, tapi demi memenuhi sebuah nubuat yang sangat diimani oleh Columbus.

Ramalan itu disebutkan dalam Injil Kitab Wahyu yang menyebutkan bahawa dipeluknya ajaran Kristian oleh seluruh penduduk Bumi serta penaklukan kembali Jerusalem merupakan prasyarat untuk kembalinya Jesus Kristus ke dunia sebelum akhir zaman. Dan, Columbus merasa dirinya bakal punya peranan penting dalam peristiwa itu.

Taksub Columbus memang tidak pernah kelihatan dalam penerbitan sejarah popular. Padahal, bukti-bukti tertulis dari Diario dan kesaksian ahli keluarga dan rakan-rakan memberi bukti yang tidak boleh dinafikan.

Diario menceritakan bahawa sepanjang pelayaran pertama menuju Dunia Baru itu Columbus kerap sekali melantunkan doa dan menjaga jam-jam sembahyang (jam kanonikal) di kapal, terutama waktu doa Prime, Terce, Vesper, dan Compline. "Saat waktu Vesper, semua awak kapal dikumpulkan. Doa ringkas dibacakan. Salve Regina dinyanyikan. "

Setiap menjelang perhimpunan Ahad, Columbus selalu mempersiapkannya dengan sangat detail dan sungguh-sungguh. Columbus pun sangat meyakini berkat dari perjalanan ziarah ke tempat suci, terutama Jerusalem. Dalam beberapa catatan Diario, Columbus dan para awak kapalnya sering kali mengucapkan janji bahawa mereka akan melakukan ziarah ke tempat-tempat suci jika selamat mengharungi lautan ganas dan ribut.

Apresiasi keagamaannya juga tampak pada cara Columbus menamakan pulau dan tempat yang mereka temui, seperti Pulau Adam, San Salvador (penebusan), Trinidad (trinitas), Santa Maria (Virgin Mary), serta Isla de la Ascuncion merujuk pada hari ketika Tuhan memasukkan (assumption ) Perawan Maria ke syurga.

Pendeta Andres Bernaldez menceritakan bahawa saat kepulangan dari pelayaran kedua ke Dunia baru, setibanya di Castile, Jun 1496, dia melihat sahabatnya Columbus berpakaian seperti sami Ordo St Francis. Beberapa sejarawan meyakini, Columbus memang mengikuti ajaran Fransiscan dan dikebumikan dalam jubah aliran itu.

Bukti lain adalah simbol yang dipakai Columbus untuk menutup surat laporan dalam pelayaran pertama dengan "Xpo-ferens" atau "Pembawa Kristus". Ertinya, Columbus meyakini bahawa dirinya membawa misi agama Kristian sepanjang pelayaran, senada dengan namanya St Cristopher
(IH/Rahmad Budi Harto)

Sekitar 70 tahun sebelum Columbus memacakkan benderanya di daratan Amerika, Laksamana Zheng He sudah terlebih dahulu sampai ke sana.

Lihat sebelum ini.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails