Saturday, November 22, 2014

Jokowi Sekolahkan Anak Ke S'pura

Tak cuma Jokowi, pemimpin ASEAN pun sekolahkan anak ke Singapura Presiden Jokowi hadiri wisuda Kaesang di Singapura. 
 
Singapura mempunyai salah satu sistem pendidikan yang terbaik di Asia Tenggara, bahkan dunia. Jangan heran bila para pemimpin kawasan menyekolahkan putera-puteri mereka di Negeri Singa tersebut.

Presiden Joko Widodo termasuk yang percaya pada kualiti pendidikan di Singapura. Seluruh anaknya dihantar ke sekolah menengah asrama di sana selepas lulus SD (sekolah rendah). Putera bongsunya, Kaesang Pangarep (19 tahun) Jumaat (21/11) baru saja menamatkan SMA di Anglo-Chinese School International (ASCI).

Jokowi punya alasan sendiri mengapa anak-anaknya harus sekolah di Singapura, walaupun untuk lanjut kuliah tidak ditambat di sana. Saya hantar mereka ke luar negeri supaya belajar mandiri, ungkap mantan Gubernur DKI Jakarta ini.

Laman the Strait Times mendedahkan, selain Kaesang, ada beberapa anak petinggi kawasan yang belum lama menempuh sekolah menengah di Singapura. Misalnya Nguyen Minh An, putera Mantan Presiden Vietnam Nguyen Minh Triet.

Presiden ke-6 Susilo Bambang Yudhoyono juga tercatat menyekolahkan kedua anaknya di negara bandar tersebut. Agus Harimurti Yudhoyono dan Edhie Baskoro (Ibas) merupakan alumni Next.


Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Jadi tidak hairanlah, jika anak pemimpin Islam di negara umat Islam tidak faham dan yakin dengan perjuangan Islam. Maka generasi di negaranya sendiri ikut acuan pemimpinnya yang tidak Islamik dalam kehidupan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails