Thursday, November 20, 2014

Bintang B/Sepak Dunia, Berbondong Membela Islam.

David Villa dan Cristian Ronaldo. (lepoint.fr)
David Villa dan Cristian Ronaldo.

SUKAN
Madrid. Saat ini sedang marak usaha membuat buruk imej Islam di pelbagai media antarabangsa. Namun demikian masih ada beberapa bintang bola sepak dunia yang menolak untuk turut dalam usaha tersebut.

Misalnya adalah David Villa, bekas anggota pasukan kebangsaan Sepanyol, dan saat ini bermain di sebuah kelab di Amerika Syarikat. Dia, seperti diberitakan Memo Islam, Rabu (19/11/2014), mengaku menjadi salah satu korban penyesatan maklumat oleh media.

Namun setelah mengenal Islam, dia berkata, "Dulu di sekolah, aku diajar bahawa Islam adalah agama perang dan penuh dengan masalah. Namun setelah bermain satu kelab dengan Abidal dan Turan, aku baru tahu bahawa Islam adalah agama yang penuh dengan toleransi. "

Bintang seterusnya adalah Javier Hernández. Banyak isu yang menyebutnya telah memeluk Islam ketika bermain untuk kelab Manchester United. Dirinya memang membantah berita tidak benar tersebut, tapi bintang asal Mexico ini tidak boleh menyembunyikan rasa kagumnya kepada Islam


Dia berkata, "Aku memang bukan seorang Muslim. Tapi menurut saya, manusia yang paling mulia adalah Muhammad Rasulullah. "

Yang tidak ketinggalan dalam membela Islam adalah Cristiano Ronaldo. Play maker pasukan kebangsaan Portugal dan juga Real Madrid ini sangat memuji Islam. Menurutnya, Islam telah memberi manusia sistem hidup yang sangat indah. Umat Islam mendapatkan ketenangan jiwa yang tidak dirasakan yang lain.

Ronaldo berkata, "Aku sangat senang dengan orang Islam. Kerana aku rasa hidup mereka sangat sesuai dalam segala hal. Hidup mereka sangat teratur, tidak berantakan. Aku tahu banyak tentang agama Islam, sehingga boleh katakan bahawa yang disiarkan media itu hanyalah kesesatan. "

(IH/Msa /dakwatuna)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails