Sunday, February 16, 2014

Kecenderungan Artis Bertudung -Apa Kata Aishah?


by AISHAH

HALAMAN HIBURAN
ALHAMDULILLAH, saya seronok sangat. Apabila saya tengok adik-adik  sudah berani buat program, ini satu peredaran yang baik. Saya bukan hendak suruh semua orang jadi ahli politik. Kita kena sedarkan setiap orang apa juga pekerjaan mesti berdasarkan Islam. Kalau hendak jadi ahli sukan jadilah yang berpegang teguh kepada ajaran Islam.

Kalau kita lihat pemain bola yang gaji hebat di luar negara, cukup masa dia akan letak bola dan solat. Kita harap golongan artis walaupun dia menyanyi, dia menutup aurat dan mengamalkan akhlak yang baik. Dia boleh jadi role model yang baik. Jika kita tidak tunjuk role model yang baik nanti orang luar yang ambik tempat itu. Itu yang ada K-pop dan sebagainya.

Artis memang seronok mereka diberi ruang untuk memberi pandangan. Masa zaman saya dulu bila hendak pakai tudung semua orang takut. Kalau aku pakai tudung orang panggil lagi tak untuk buat show. Anak pula kecil-kecil lagi. Ini yang sering bermain dalam fikiran artis.

Jadi bila seorang sudah buat dan tengok semua kehidupan (artis bertudung) macam biasa, maka mereka kata ini satu perkara yang baik. Bagi saya bukan lagi isu tudung atau tidak bertudung tetapi macam mana kita hendak ajak mereka memperhalusi fesyen tudung.

Bagaimana hendak menutup aurat. Kalau kita lihat orang pakai tudung memang macam-macam. Sebab akhir zaman ini Rasulullah s.a.w. mengingatkan kita ada orang yang pakai tudung, tapi macam orang yang tidak pakai baju (bertelanjang).

Jadi kita kena tambahkan ilmu tentang cara hendak menutup aurat yang sebenarnya. Bila artis berfesyen menutup aurat jadi peminat itu akan tahu, cara mereka berpakaian itu sebenarnya mereka mendidik peminat. Ini yang kita hendak.

Kita hendak tarbiyah supaya mereka ada ilmu ada kesedaran dan dia buat secara tak langsung peminat akan ikut. Jadi kalau artis yang disayang digilai dia pakai tudung dengan baik, peminat akan ikut sama. Ini kuasa atau kelebihan golongan artis, yang patut kita gunakan. (HD)

AISHAH atau nama penuhnya WAN AISHAH WAN ARIFFIN menyertai PAS dan menyertai pilihan raya umum (PRU) ke-13 mewakili PAS di kawasan Parlimen Jempol. Aishah, penyanyi popular asal Negeri Sembilan dan berkecimpung dalam bidang nyanyian selama lebih dua setengah dekad kini bertekad menjadikan bidang dakwah dan politik sebagai sebahagian rutin harian hidupnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails