Wednesday, February 19, 2014

China Tutup 2,410 Pusat Pelacuran & Judi. M'sia?


SEORANG anggota polis membuat pemeriksaan di sebuah rumah urut di wilayah Shandong, Timur China kelmarin.- Reuters

China mahu polis tegas banteras pelacuran
BEIJING - Pemerintah China mengarahkan pihak berkuasa di seluruh negara itu agar tegas menangani jenayah pelacuran, judi dan dadah selepas polis menahan hampir 1,000 orang dalam operasi membasmi pelacuran di Dongguan yang turut dikenali sebagai The Sin City pada bulan ini.

Pengumuman mengenainya yang dibuat di laman web Kementerian Keselamatan Awam kelmarin menyatakan, siasatan telah dimulakan di beberapa wilayah manakala polis mematahkan sebanyak 73 sindiket pelacuran serta menutup 2,410 pusat pelacuran dan perjudian sejak lebih seminggu lalu.

China mengharamkan pelacuran susulan revolusi Komunis pada tahun 1949 tetapi gejala sosial itu kembali bertapak selepas reformasi ekonomi tiga dekad lalu yang turut menyaksikan peningkatan jangkitan HIV dan pelbagai penyakit kelamin lain.

Perjudian juga diharamkan di China melainkan dua loteri kelolaan pemerintah.

Walaupun serbuan ke atas rumah pelacuran dilakukan dari semasa ke semasa tetapi gejala tersebut semakin meluas ekoran kelemahan penguatkuasaan.

Dalam satu amaran keras terhadap pegawai-pegawai yang bersekongkol, kementerian sama menegaskan, mereka akan disiasat secara serius dan akan dihukum berlandaskan undang-undang negara jika didapati bersalah.

Amaran itu dikeluarkan selepas ketua polis bandar raya Dongguan di selatan China, Yan Xiaokang yang juga timbalan datuk bandar dipecat Jumaat lalu kerana lalai dalam melaksanakan tugas.
Seramai tujuh pegawai tempatan turut dipecat berhubung kes tersebut.

Pada tahun ini, serbuan di sebuah kampung dalam wilayah Guangdong yang disyaki menjadi pusat pengeluaran satu pertiga daripada bekalan syabu di China membawa kepada penangkapan setiausaha parti politik dan ketua polis tempatan. - Reuters

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malaysia, bagaimana?  Konon negara Islam lagi..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails