Wednesday, December 11, 2013

Renung Sikit: Bagaimana Nak Lintas Titi Ini?

ilustrasi

SESUNGGUHNYA Rasulullah SAW menjamin bahawa semua umat beliau pasti masuk syurga. Dalam sabdanya,  
  • “Setiap umatku pasti masuk syurga, kecuali yang tidak mahu.” Para Sahabat bertanya, “Siapa yang tidak mahu, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Siapa yang taat kepadaku pasti masuk syurga, dan siapa yang derhaka kepadaku pasti dia tidak mahu.” (Riwayat Bukhari dan Ahmad, dari Abu Hurairah).
Dalam kesempatan lain, beliau juga menceritakan bahawa kelak ada orang-orang yang sebenarnya tidak mahu masuk syurga tetapi dipaksa dengan segala cara, bahkan sampai perlu dirantai dan diseret!

Imam Bukhari meriwayatkan bahawa Abu Hurairah mengutip sabda Rasulullah SAW, 
  • “Allah merasa takjub kepada orang-orang yang masuk syurga dalam (keadaan terbelenggu oleh) rantai-rantai.” 
Dalam riwayat Abu Dawud dan Ahmad dinyatakan, 
  • “Tuhan kita merasa takjub terhadap kaum yang digiring ke syurga dalam (keadaan terbelenggu oleh) rantai-rantai.” 
Menurut riwayat ath-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir yang bersumber dari Abu Umamah, diceritakan bahawa suatu kali Rasulullah tertawa, lalu ditanya, 
  • “Apa yang membuat anda tertawa?” 
Beliau menjawab, 
  • “Saya merasa takjub kepada kaum yang digiring (masuk) ke syurga dalam (keadaan terbelenggu oleh) rantai-rantai, padahal sebenarnya mereka sangat tidak mahu.” 
Dalam riwayat ath-Thabrani lainnya yang bersumber dari Abu ath-Thufail ditambahkan keterangan: 
  • “Mereka adalah orang-orang non-Arab yang ditawan oleh kaum Muhajirin (dalam peperangan), lalu masuk Islam secara terpaksa.”
Sungguh, betapa beruntungnya orang-orang itu. Mereka berjumpa dengan manusia-manusia muslim yang penuh kasih, yang kerana begitu besar rasa kasihnya sehingga berusaha sekuat tenaga untuk selamatkan mereka. Kaum muslimin generasi awal bahkan bersedia menyabung nyawa untuk memastikan kebaikan, kebenaran, dan jalan syurga itu tersebar ke seluruh dunia. 

Mereka tidak mahu menikmatinya sendirian, namun membagikannya kepada sebanyak mungkin manusia. Perjuangan mereka menjadi cermin misi Nabi junjungannya, iaitu sebagai rahmatan lil ‘alamin (lihat Qs. al-Anbiya’: 107). Bila perlu, sedikit dipaksa pun tidak masalah, yang penting manusia mendapat peluang untuk mengenal kebaikan Islam terlebih dahulu.

Terkadang, akibat propaganda yang menyesatkan, bisikan syaitan, kerasnya hati, kelamnya kemusyrikan dan maksiat, atau gabungan dari semuanya, maka keindahan Islam terlihat menjijikkan, dan terangnya hidayah dinilai sebagai gelapnya kesesatan. Di titik inilah jihad menjadi piranti efektif untuk merobohkan semua penghalang itu. 

Sebab, di dunia ini selalu ada manusia-manusia angkuh yang tidak dapat memahami bahasa selain kekerasan, pertarungan, dan adu kekuatan. Jika seluruh jalan dialog dan seruan telah buntu bahkan dimusuhi, maka adakalanya paksaan dan kekuatan senjata menjadi alternatif terbaik untuk membuka mata mereka. 

Di masa lalu, kepongahan Kekaisaran Romawi dan Persia adalah contoh nyata, dua penghalang utama tersebarnya Risalah Islam kepada dunia, sehingga keduanya terpaksa ditekuk dengan besi. Sungguh, betapa indah nasib orang-orang itu. Mereka tidak berjumpa dengan manusia-manusia berhati lemah dan berakal pendek di zaman ini, yang berlindung di balik dalih hak asasi manusia sehingga membiarkan masyarakatnya terjerembab ke neraka. 

Orang-orang ini tega melegalkan seribu satu macam kemaksiatan, bahkan dengan senang hati memungut cukai dan pajaknya, baik secara resmi mahupun melalui pungutan liar yang dikorupsi ke kantongnya sendiri. Apa yang kelak mereka katakan jika ditanya oleh Allah: tentang pembiaran mereka terhadap prostitusi, peredaran Miras, hiburan malam, homoseks, perjudian, dan sebagai? 

Adakah dalil-dalil Hak Asasi Manusia buatan kaum kafir itu akan diterima di hadapan-Nya? Betapa ironis nasib manusia di zaman ini. Mereka dibiarkan masuk neraka secara sukarela, bahkan dengan perjuangan berat, persaingan ketat, biaya besar, dan resiko ganda. Mereka dibiarkan bahkan difasilitasi untuk mengumbar auratnya melalui aneka kontes dan mode-mode pakaian ketat, menyalurkan nafsunya dengan berpacaran di area-area publik, berpesta setiap malam di karaoke dan pub, mengakses materi pornografi lewat internet, dan entah apa lagi. 

Mengapa masyarakat ini diizinkan terjerumus ke jurang neraka, hanya demi meraih simpati dan kerelaan mereka? Mengapa takut melihat cibiran dan makian mereka, walau pun sejatinya mereka sedang dibawa ke syurga?
Di mana nurani dan kasih sayang para pemimpin masyarakat, ketika menyaksikan antrean panjang rakyat dan anak-anaknya menuju Jahanam?

Dalam hal ini, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda,
  • “Sesungguhnya perumpamaanku dengan umat manusia adalah seperti seseorang yang menyalakan api. Ketika api itu telah menerangi sekitarnya, mulailah laron dan haiwan-haiwan merayap – yang biasa terjatuh ke dalam api – berjatuhan ke dalamnya. Maka, orang itu pun berusaha untuk menahan dan mencegah mereka, namun mereka justru mengalahkannya, sehingga mereka pun mencampakkan dirinya sendiri ke dalam api. Aku memegang erat-erat tali pinggang kalian (agar tidak terjerembab ke dalam api), sedangkan kalian justru berusaha keras untuk menceburkan diri ke dalamnya.” (Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah).
Maka, sebagai orangtua, guru, ulama, dan pemimpin kita mesti bersikap tegas kepada orang-orang yang berada di bawah kuasa kita. Pilihkanlah untuk mereka jalan-jalan terbaik yang menjamin masa depannya dunia-akhirat, lalu jaga alurnya agar tidak berbelok. 

Jangan gentar oleh ocehan dan cibiran, sepanjang kita yakin bahawa pilihan tersebut bukan kemaksiatan, bahkan justru merupakan kebajikan. Jauh lebih baik bagi mereka untuk masuk syurga secara terpaksa, daripada terjungkal ke neraka dengan sukarela. Wallahu a’lam.(IH)

2 comments:

sharouk said...

Pake jet Rosmah lepas kot

Nazir said...

Yg taqwa pasti ke Syurga.
Yg kafir pasti ke Neraka.
Yg tidak taqwa tp tidak juga kafir, sebhgn diazab sebhgn diampunkan.
Asshirath pula tmpt berhimpun org org yg diberi nikmat sebelum melintasi Neraka ke Syurga. Selain di Al Haudh, Rasullullah saw menunggu kita umatnya insyaAllah di Mizan dan di Shirath. Carilah nanti Nabi junjungan kita saw di tmpt tmpt berkenaan di Mahsyar nanti, jgn sampai tersesat.
Malang bg yg fasik, walaupun mengaku umat Nabi Muhammad saw, dibangkitkan dlm keadaan buta, mk bgmn menemukan Nabi junjungan saw.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails