Friday, July 05, 2013

Mesir Belum Normal, Lihat Putar-belit Berita Ini...

Foto

Kembali normal

 Iskandariah (Mesir): "Alhamdulillah, suasana di sini kembali normal setelah seminggu penunjuk perasaan anti-Morsi berkampung. Cuma kedengaran bunyi helikopter berlegar di udara sepanjang hari," kata selebriti TV dan Duta Aman Palestin, Farrah Adeeba Mohamed Ashraf, 35, yang kini berada di Iskandariah, Mesir bersama anak dan adik-adiknya bagi menghadiri kelas bahasa Arab & Al-Quran sejak awal Jun lalu.

Menurutnya khemah penunjuk perasaan yang memenuhi taman berhampiran rumahnya sejak minggu lalu juga telah tiada.

"Sepanjang minggu lalu kami hanya keluar untuk menghadiri kelas pada waktu pagi kerana itulah waktu penunjuk perasaan tidur. Perasaan berdebar sudah pasti ada namun secara umum suasana agak tenang antara waktu pagi hingga zohor," katanya ketika dihubungi semalam.
Bagaimanapun katanya keadaan kembali tegang dari waktu asar hingga ke lewat malam, dengan laungan anti Morsi, perarakan sepanduk, letupan mercun, tari menari serta bunyi hon kereta bertalu-talu.



"Kebanyakan masyarakat di sini meraikan penggulingan Morsi. Namun seorang rakan rakyat Mesir memberitahu saya dalam nada sedih, 'Mesir melalui hari-hari yg aneh. Mereka yang dibenci dan dianggap sebagai musuh rakyat sewaktu revolusi dua tahun lalu, hari ini dirai bagai pahlawan. Mesir kembali dikuasai tentera,'" ujarnya.


Selain itu Farrah juga sering berkomunikasi dengan pelajar di sini yang tidak berapa takut kerana protes kali ini lebih 'kecil' berbanding revolusi dua tahun lalu.


Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Yang dipertikai dan diputarbelitkan... 
  • 'Kebanyakan masyarakat di sini meraikan penggulingan Morsi'??,
  •  'Mesir melalui hari-hari yg aneh. Mereka yang dibenci dan dianggap sebagai musuh rakyat sewaktu revolusi dua tahun lalu, hari ini dirai bagai pahlawan. Mesir kembali dikuasai tentera'??. 
  • Lihat berita ' Gelombang Penyokong Mursi Sedang Banjiri Bulatan Rabiah...
  • Dan lihat sebelum ini...
    E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.
    E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails