Saturday, July 06, 2013

K/Besut: Tarikh Mengundi Tidak Mesra Pengundi -Dr Hatta


KUALA LUMPUR: PAS akan memastikan pengundi-pengundi Dun Kuala Besut khususnya pengundi luar tidak melepaskan hak mereka begitu sahaja pada 24 Julai ini.  Ini kerana, pada tarikh membuang undi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut itu berlangsung pada hari Rabu iaitu pada hari bekerja.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli merasakan penetapan tarikh mengundi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agak tidak mesra pengundi apabila dibuat pada hari bekerja.

"Sepatutnya SPR perlu meneliti keadaan pengundi termasuk pengundi luar yang mungkin akan menyusahkan mereka untuk balik mengundi pada hari bekerja," katanya kepada Harakahdaily.

Bagaimanapun katanya, PAS akan berusaha memberi pendidikan kepada pengundi luar agar mereka tidak mensia-siakan hak mereka sebagai rakyat yang mendukung demokrasi tulen.

"Kita akan minta mereka menunaikan hak mereka sebaiknya kerana hari tersebut hari bekerja. Apa juga masalah, dalam suasana politik di Terengganu demokrasi diperlukan," katanya.

Sehubungan itu, beliau juga sangsi dengan cadangan Menteri Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang mahu menyiarkan proses pengiraan undi PRK Kuala Besut secara langsung.

"Bagi saya agak tidak munasabah kerana kita ada lapan unit peti undi, tidak munasabah akan buat pengiraan secara langsung," katanya.

Jelasnya, apa yang diminta oleh parti-parti yang bertanding adalah kempen dan ucapan-ucapan calon yang bertanding dibuat secara langsung adalah lebih baik.

PRK N01 Kuala Besut diumumkan akan berlangsung pada bulan puasa ini, kerusi ini kosong ekoran penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar, 55, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Terengganu 26 Jun lepas akibat kanser paru-paru.

Pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lepas, A Rahman mempertahankan kerusi yang disandangnya sejak 2008 apabila mengalahkan calon muslimah PAS Napisah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.

Sebelum ini, tahun 2010 dua PRK pernah diadakan pada hari bekerja iaitu di DUN Galas dan dan Batu Sapi di mena kedua-dua kerusi ini dimenangi oleh BN. (Hrkh)

Lihat sebelum ini..  
E-Buku IH-76: PRK Kuala Besut
  E-Buku IH-76: PRK Kuala Besut 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails