Tuesday, July 16, 2013

Mengapa Cristiano Ronaldo Jauhi Alkohol?


Cristiano Ronaldo

SUKAN

MADRID: Menyandang status sebagai pemain termahal sejagat tidak diraih Cristiano Ronaldo dengan mudah. Selain kerana faktor selalu berlatih jauh lebih kuat dibanding rakannya, bintang Real Madrid itu memiliki tips untuk menjaga performa agar selalu konsisten di padang.

Dikutip HamroFootball, belum lama ini, Ronaldo dikenal menjauhi minuman beralkohol untuk dapat tetap segar bugar. Pilihan itu ditempuhnya lebih kerana ingin berdamai dengan masa lalunya. Ayah Ronaldo, Jose Diniz Averio meninggal pada usia 52 tahun akibat terserang penyakit yang diakibatkan kegemarannya menenggak minuman keras.

Kehilangan ayah yang dikenal gemar banting tulang, berasal dari keluarga biasa, pada usia 20 tahun, membuatnya tidak ingin mengulang kesalahan bodoh ayahnya. Kerana itu, CR7 menghindari minuman alkohol dengan alasan tidak ingin rasa traumanya terulang gara-gara ditinggalkan ayah tercintanya.

Satu hal lain yang patut diteladani dari kapten team nasional Portugal itu adalah keputusannya menghormati anugerah tubuh. Tidak seperti pesepak bola lain, Ronaldo malah tidak memiliki keinginan untuk  mentato apa pun di sekujur badannya.

"Sehingga, dia dapat mendermakan darahnya (untuk orang lain) dua kali setahun," demikian laporan itu. (IH/NOL)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Arak dan dadah boleh menghilangkan akal. Akal amat berharga, mengapa diibiarkan  hilang?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails