Wednesday, March 13, 2013

Konsert Amal L/Datu/P'tin Tak Ikut Syariat? Fatwa..


SYED ALI (kanan) bersama para artis yang bakal menjayakan Konsert Amal Artis Tabung Lahad Datu di Stadium Badminton, Jalan Cheras, Kuala Lumpur pada 16 Mac ini. 

HALAMAN HIBURAN
RAMAI yang sedih dan terkejut mendengar cerita dan melihat gambar-gambar anggota pasukan keselamatan yang terkorban di Lahad Datu, Sabah. Paling menyayat hati apabila mengenangkan nasib isteri yang menjadi balu dan anak-anak yang menjadi anak yatim dalam sekelip mata.

Atas dasar prihatin, pihak Yayasan Pendidikan Cheras (YPC) dengan kerjasama Aman Palestin Berhad dan Cahaya Idaman Enterprise akan mengadakan Majlis Pelancaran Tabung Amal Lahad Datu dan Tabung Amal Palestin serta Konsert Amal Artis pada 16 Mac ini.

Menurut Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee, tujuan utama pelancaran tabung dan konsert amal itu diadakan adalah untuk membantu mangsa-mangsa di Lahad Datu dan Palestin.

“Diharap dengan penganjuran ini (tabung dan konsert) ia dapat mengumpul dana sekali gus menghulur bantuan kepada mangsa-mangsa di Lahad Datu dan Palestin,” ujarnya ketika ditemui pada majlis sidang akhbar Tabung Amal Lahad Datu dan Palestin serta Konsert Amal Artis di Yayasan Pendidikan Cheras (YPC), Kuala Lumpur.

Jelasnya, majlis perasmian akan diadakan pada pukul 11.30 pagi manakala Konsert Amal Artis yang bertemakan Berhibur Sambil Beramal pula akan bermula pada pukul 2 hingga 6 petang bertempat di Stadium Badminton, Jalan Cheras, Kuala Lumpur.

Antara artis yang terlibat ialah Tomok, Mawi, Ayu Damit, Elly dari kumpulan AXL, Isma (AF), Shiha (Mentor), Wanie, Band pengiring Rosewell dan penampilan istimewa model dan pelakon Cha Cha Maembong.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Soalnya, wajar atau tidak program yang dikatakan, kutip derma 'amal' itu, berjalan di atas landasan yang tidak mengikut peraturan syarak dan hukum Islam? Contohnya, ada konsert nyanyian dikhalayak umum oleh artis perempuan yang tidak menjaga aurat dan suaranya, campur baur jantan-betina, peragakan tubuh dan segala macam maksiat lagi..

Adakah ia termasuk dalam kaedah 'menghalalkan cara' atau teori politik Machelvelli yang diharamkan agama. Atau ikut nafsu kutip duit 'demi fulus semua lulus'? Atau ada di kalangan pimpinan masyarakat yang berfikiran 'kalau dikira halal-haram, bagaimana Islam nak maju'...

Diminta ulama-lama anak didik di bawah ketiak Kerajaan pimpinan UMNO tolong jawab! Mana hukum dan fatwa mengenainya? (IH)
 

4 comments:

Anonymous said...

sememangnya setiap kehilangan membawa kesedihan

sepatutnya penganjur faham erti haram dan halal

sewajarnya mereka berkongsi kesedihan dan kehilangan

seeloknya mendoakan yang gugur dan membantu yang ditinggalkan

semestinya : KONSERT INI TIDAK DIADAKAN

zaman said...

Suatu pandangan yang baik
t.ksih.

Jai said...

Konsert boleh diadakan untuk tujuan amal, tapi kena lah buat kat Lahad Datu... Amacam? Setuju..

Anonymous said...

Setuju, tetepi konsert mesti dalam keadaan bersih dari yang haram menurut syariat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails