Sunday, March 10, 2013

Ilmuan Temui Kehidupan Dalam Ais Antartika.

Pemandangan di bongkahan es Kutub Utara Pemandangan di bongkahan es Kutub Utara (Reuters/Francois Lenoir) 

Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

SEJUMLAH ilmuwan di Rusia menemui suatu bentuk kehidupan baru di danau air tawar Antartika, yang telah terperangkap di bawah ais Antartika selama 14 juta tahun.

Temuan itu didapati setelah team pengkaji melakukan penggalian sedalam empat kilometer ke dalam ais Antartika, seperti dilaporkan VOA, Sabtu 9 Mac 2013 lalu. Dari sampel air yang diambil dari Danau Vostok tahun lalu, mereka menemui, DNA bakteria yang hidup di zaman purba.

Awalnya, Sergei Bulat, salah seorang ahli penelitian dari St Petersburg Nuclear Physics Institute yang terlibat, menganalisis beberapa sampel air dan menemui kejanggalan. Dia pun melaporkannya pada pejabat berita RIA Novosti. Dalam laporan itu, mereka telah menyimpulkan bahwa DNA bakteria yang ditemui di dasar kegelapan danau ais sedalam empat kilometer itu, belum pernah ada sebelumnya.

"Kami sudah mencocokkan dengan seluruh DNA, tapi tidak ada spesies yang sama di dalam database." kata Sergei Bulat.

Untuk masa kini, dia menambah, penemuan ini sebagai jejak kehidupan yang "tidak dikenal" atau "unclassified." Mereka berencana untuk mengambil sampel lebih banyak lagi dari dasar danau untuk mengkaji hasil penelitian 
lebih dalam lagi.  

Pemandangan di sekitar Danau Vostok, Kutub Utara (voanews.com)

Dalam kenyataannya, Bulat sangat yakin, penemuan ini hanyalah informasi awal tentang sebuah kehidupan yang pernah bertahan hidup dalam kondisi ekstrim, mungkin dari bumi, atau dari kehidupan lain yang berjarak jauh di luar angkasa, seperti Mars, Jupiter, dan Saturnus, di mana sampai saat ini masih menyimpan segudang misteri bagi makhluk di bumi.

Beberapa team penelitian dari Inggeris dan AS juga sempat bekerjasama untuk tujuan serupa, mengeksplorasi adanya kemungkinan kehidupan di Kutub Selatan, dengan memburu jejak-jejak makhluk hidup di dasar danau ais.

Namun, di tahun 2012, team dari Inggeris meninggalkan team AS yang akhirnya berhasil menemui sejumlah sel masih hidup semasa penggalian danau ais Whillans, Kutub Selatan. Hingga kini hasil temuannya itu masih diidentifikasi dari jenis bakteria apa, dan menganalisis bagaimana sel tersebut dapat bertahan hidup tanpa cahaya di dalam air. 

Maka terungkap lagilah rahsia yang Maha Agung. (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

1 comment:

Anonymous said...

sangat baik isinya ,,,,,,
banyak jugak membantu saya
terima kasih .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails