Sunday, August 19, 2012

Akhlak Islam: Jual Medal Olimpik 2012 Demi Jiran..


OLIMPIADE London 2012 baru saja berakhir, ratusan hingga ribuan atlet yang telah bersusah payah mendapatkan medal telah kembali ke kampung halamannya masing-masing. Kebanyakan atlet merasa bangga memiliki medal, tetapi atlet Poland ini agak lain, dia mahu menjualnya?

Mengapa sampai begitu sekali? Adalkah hal ini kerana wang? Adalah salah besar, jika anda berfikir begitu. Zofia Noceti Klepacka memutuskan menjual medal perunggu yang diraihnya dari cabang selancar angin bukan kerana kesulitan kewangan, melainkan demi membantu seorang fans sekaligus tetangganya yang menderita penyakit serius.

Fans tersebut bernama Zuzia, seorang kanak-kanak yang baru berusia 5 tahun. Menurut berita setempat, Zuzia mengidap penyakit cystic fibrosis dan telah menjalani 5 kali proses operasi. Namun kerana terbatas biaya, keadaan kanak-kanak kini terancam akibat mahalnya biaya rawatan yang perlu ditanggung kedua orang tuanya.

Hal ini tentu saja menggugah hati Noceti yang telah mengenal dekat kanak-kanak itu dari kecil. Ia pun memutuskan untuk melelong medal perunggu yang susah payah direbutnya untuk membantu biaya pengobatan Zuzia.

Membayar janjinya, Zofia mampu merebut medal perunggu di cabang selancar air Olimpiade 2012.

"Zuzia adalah tetangga saya. Saya mengenalnya sejak ia lahir. Saya mengetahui permasalahan yang dihadapinya, berapa kali ia masuk ke hospital.. Ibunya banyak menghabiskan waktu di sana," kata Noceti kepada Polskie Radio.
Ia rela menjual medal yang susah payah diraihnya untuk biaya operasi Zuzia.
Zofia bersama dengan Zuzia, kanak-kanak 5 tahun yang merupakan tetangganya.

"Semua orang berdo'a agar Zuzia selamat. Anda mungkin tidak dapat melihat dia, tapi cystic fibrosis adalah penyakit fatal yang dideritanya sejak sebelum pertandingan dan saya berkata kepadanya (ibu) bahawa saya akan mendapatkan medal untuknya," pungkas Noceti.

Di cabang lomba selancar air, Noceti Klepacka hanya mampu finish di tempat ketiga tepat di depan peselancar asal Ukraine. Dan dengan pencapaian itu, Noceti telah menepati janjinya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Inilah akhlak yang baik. Akhlak yang dikehendaki oleh Islam. Bukan membazirkan wang rakyat melimpah-limpah untuk sukan, sedangkan rakyat sendiri (walaupun jiran) dalam penderitaan, susah dan kemiskinan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails