Tuesday, August 21, 2012

Tv Islam Pertama Di Rusia, Cuma M'sia Bengap..


Pemimpin Redaksi Al-RTV, Rustam ArifdzhanovPemimpin Redaksi Al-RTV, Rustam Arifdzhanov (AL-RTV)

KL 21 Ogos 12: Saluran Tv Islam pertama di Rusia, Al-RTV, telah ke udara. Siaran Al-RTV mencakup lapan wilayah Rusia: Bashkortostan, Tatarstan dan enam republik di kawasan Kaukasus Utara. Al-RTV didirikan oleh organisasi Muslim terbesar di Rusia, untuk mempromosikan nilai-nilai agma dan spiritual Islam.

Al-RTV dilancarkan pada hari Minggu kelmarin, bertepatan dengan perayaan Idul Fitri. Saluran tv ini berada di bawah sebuah dewan umum yang mencakup perwakilan dari semua organisasi Islam di Rusia. Pemimpin Redaksi adalah Rustam Arifdzhanov, yang juga merupakan wakil presiden Akademi Eropah-Asia untuk televisyen dan radio Rusia.

"Dari hari pertama kami beroperasi, kami adalah sebagai saluran TV publik," kata Arifdzhanov dalam wawancara dengan berita RIA Novosti.

Biaya saluran tv ini akan disokong oleh sumbangan peribadi dan hibah dari pemerintah. Rencananya, pihak Al-RTV akan memperluas cakupan siaran ke kawasan lain di Rusia.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Cuma perkembangan media di Malaysia sahaja yang masih bengap dan tdak berkembang bebas seperti di negara komuis tersebut. Buktinya, Kelantan hendak laksanakan radio sendiri pun masih dihalang. (IH)

7 comments:

Anonymous said...

tv al hijrah tu manatang ape?

joecharles said...

yang BENGAP tu IBNU HASIM LAH tengok tv Hampas

Anonymous said...

ko la bengap anon diatas..ibnu hashim komen KELANTAN nak radio sendiri x dpt..bkn ckp malaysia xde islamic channel..kebebasan media..bagi la opposition media sendiri kalu berani..mampus bungkus BN bangang..

lurvella7 said...

Bangang anon ni x fhm lg mau komen.TV Al-Hijrah bikinan Najib tu bukan satu Malaysia dpt pon.Kena ada Astro baru bleh tgk.Kasi kaya tokey ASTRO

Anonymous said...

kire ade gak la Tv islam..yg ckp M'sia bengap tu apehal?

Anonymous said...

tuan blog bkn ckp psl ISLAM la..psl KEBEBASAN MEDIA..baca la artikel and comment tuan blog..inilah masalh orng malaysia..tak bc betul just judge dr TAJUK utama.kebetulan kebebasan media di RUSIA tu melibatkan CHANNEL ISLAMIK..aku x marah dia ckp Mlsia Bengap sbb mksd dia pemerintah skrng..bkn orng malaysia mcm aku yng bijak cerdik ni..

Anonymous said...

Kira nk kebebasan media la sampai tuan blog merungut camtu..sabar tuan blog..jgn marah2..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails