Monday, May 21, 2012

Pengaduan Kumpulan Buddha Myanmar Malaysia..

 MB Kelantan bersama sami-sami..
19 Mei 12: WEBLOG ini menerima beberpa pengaduan dari mereka yang menamakan 'Kumpulan Myanmar Buddha di Malaysia. Begini pengaduannya..

Satu


Kepada semua saudara dan saudari yang dihormati.

Kami kumpulan Myanmar di Malaysia; kita hidup di Malaysia sejak sedekad dan sentiasa pergi ke kuil (PERSATUAN PENGANUT BUDDHA SAMNAK SAMBODHI) No: 19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia dan kami sangat sedih dan menyesali dengan Ahli Jawatankuasa Kuil kerana mereka menggunakan Sami kami dalam tanggapan yang salah Buddha mengajar atau kaedah-kaedah Buddha. Kami datang ke Kuil ini untuk membantu Sami-Sami dan dihormati agama kita.

Bahawa Kuil adalah Pengerusi yang bernama Datuk Yip Kum Fook (Pengerusi MCA Bahagian Gombak), Sami kami berkata dan dia dijemput Sami kami dari Myanmar untuk menjaga Kuil itu tetapi tanpa membuat apa-apa bayaran kepada Sami-Sami kami, tambah beliau dan tidak menghormati beliau daripada kami Sami-Sami dan ada kalanya dia memerintahkan kaumnya ke barang-barang yang dikumpul seperti kertas, dan sebagainya. Pengerusi mengambil air mineral tanpa memaklumkan apa-apa perkataan untuk sami-sami kami. Dalam agama kita percaya kita tidak boleh mengambil apa-apa Tempat suci(Kuil), jika kita dilakukan kita adalah dosa besar.

Dalam sebelumnya, Sami kami berkata Ahli Jawatankuasa sentiasa meminta wang daripada beliau, apabila Sami kami memberikan RM20, 000.00 secara tunai pada tahun 2001 kepada Pengerusi(Yip kum Fook), maka Jawatankuasa berdiam diri, Jawatankuasa kemudian membuat masalah dengan seorang Sami kami yang bernama Ven. U Nandiya sekali lagi dan dibatalkan membenarkan (permit Visa) Sami kami untuk tinggal di Malaysia, maka Sami kita (Sadayaw U Nandiya) pergi ke Australia dan Sami kami tidak datang Kuil itu pada masa panjang. Datuk Yip Kum Fook (Pengerusi MCA bahagian Gombak) memberi komputer notebook kepada Sami kami untuk perlindungan jumlah tersebut wang, ini-lah sami kami memberitahu;

Ramai orang tempatan di sekitar Kuil berkata, Kini tiada lebih ramai orang datang ke Kuil ini kerana Ahli Jawatankuasa sentiasa membuat masalah atau sangat sombong dan kita mendengar daripada orang tempatan berkata: Yip Kum Fook (Pengerusi MCA bahagian Gombak) memerintahkan kaumnya untuk membakar Kuil Hindu di Taman Daya, Kepong kerana dia perlukan tempat itu untuk membuat perniagaan kedai perabot, ini berlaku beberapa tahun yang lalu. Semua orang mengetahui apa yang dilakukan untuk Kuil Hindu di Taman Daya, Kepong. Kuala Lumpur, Malaysia.

bersambungan.......

Dua:


Kali terakhir juga dia menjemput polis untuk menangkap Sami-Sami di tempat suci (kuil) dan dikunci kuil tanpa takut Karma dan memalukan orang, kerana dia percaya Ahli Jawatankuasa yang kuasa lebih daripada Sami-Sami. Juga anak Datuk Yip Kum Fook selalu berkata, Kuil ini adalah kepunyaan bapanya. Yang betul, Kuil ini sumbangan daripada orang ramai, kita kerja keras untuk Kuil ini. (Anak Datuk Yip Kum Fook dipanggil Yip Jiun Han)

Kuil ini Ahli Jawatankuasa yang sentiasa berubah Sami-Sami, kini mereka menukar sami baru dalam menjaga kuil, Sami baru ini juga aduan perkara-perkara buruk jawatankuasa kerana jawatankuasa juga menunggu kotak derma wang sahaja, mereka tanpa apa-apa bantuan kepada Sami-Sami kami dan jawatankuasa yang dikawal dengan sami-sami kami tidak bercakap atau aduan lebih, Sami-Sami kami tinggal di sana sebagai omong kosong dan takut kepada Ahli Jawatankuasa.

Di bangunan baru di mana dicagarkan adalah marmar patung Buddha; kita mempunyai pengubahsuaian patung Buddha kerana itu patung Buddha diletakkan sangat rendah, kita mengangkat tertinggi Ahli Jawatankuasa tidak suka dan tidak berpuas hati. Di negara kita, sesiapa sahaja boleh datang ke Kuil untuk menyembah Buddha tetapi di Malaysia adalah Kuil yang berbeza mengawal oleh Ahli Jawatankuasa.

Kami berharap semua orang memelihara ajaran Buddha dan sila keselamatan sami kami, tidak melihat wang hanya kerana ini Kuil. Apabila kami bertanya kepada beberapa rakyat kita (Myanmar) dan penduduk tempatan, jawatankuasa adalah sangat rendah fikiran kerana fikiran mereka sangat sempit dan tanpa pendidikan agama. Dan Ahli Jawatankuasa tidak akan mengganggu dengan Sami-Sami kami, Sami-Sami seperti ayah anda kami untuk menjaga agama Buddha dan Kuil adalah seperti tempat kita menyelesaikan masalah kita.

Baru-baru ini, Sami (Sadayaw Ashin Indaka asal daripada Mandalay, Myanmar) telah tinggal di Kuil ini juga tidak berpuas hati kerana Ahli Jawatankuasa tidak membayar apa-apa kepadanya, dia bekerja di sukar untuk menasihatkan orang ramai dan kami juga kecewa dan sedih apabila mendengar berita buruk dari Sami-Sami kami. Kadang-kadang Ahli Jawatankuasa datang dan menjerit dalam Kuil tanpa mempunyai apa-apa sebab dan melakukan apa yang mereka perlu lakukan, Sami kami berkata, jawatankuasa kuil ini tidak mempunyai ajaran Buddha dalam fikiran mereka, mungkin masa depan Buddha boleh memusnahkan.

Daripada
Kumpulan Myanmar Buddha di Malaysia ..
Kita menterjemahkan Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia

7 comments:

Anonymous said...

Aduh... sami-sami ni tolong2 le dakwahkan .

Anonymous said...

Dear brother and sister,

I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at Sasanarakkha Buddhist Sanctuary (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lend donation money to President of Temple(Datuk Yip Kum Fook, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because committees always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK to return that amount to my monk as soon as possible.

My monk contact place:

Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124

With kindness

KO KO NAING
Taiping, Perak, Malaysia

Anonymous said...

YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) TELAH KOMITED PALING BAB DOSA-DOSA
Jika Yip Kum Fook telah melakukan paling berat dosa-dosa, maka hanya dengan mencapai pencerahan (tanpa rahmat Allah), bagaimana dia boleh menyingkirkan amal buruk (karma) lalu. Adakah ia begitu mudah untuk menyingkirkan perbuatan yang lepas?

Sesiapa maka dengan mudah akan membunuh berjuta-juta orang yang tidak bersalah dan Haiwan / seksaan mereka dan menyingkirkan bahawa perbuatan dosa / buruk hanya dengan mencapai penerangan? Ia adalah seperti memperbodohkan sistem kehakiman alam semesta / Tuhan yang memaksa setiap manusia menderita akibat perbuatan buruk.

Untuk pengetahuan saya, seseorang boleh mendapatkan menghilangkan karmas buruknya hanya selepas rahmat Tuhan Yang Agung. Konsep kamma adalah bahawa tindakan yang baik mendatangkan hasil yang baik; dan tindakan buruk beranak keputusan buruk. Jika orang itu telah terkumpul banyak kamma buruk, orang ini tidak akan dapat mencapai pencerahan.

Ia adalah hanya apabila seseorang telah selalu sehat ditanam fikirannya untuk pelbagai kehidupan-kali bahawa dia mampu untuk bekerja secara positif ke arah pencerahan.Jadi.

jika seseorang mempunyai kecenderungan yang jahat, dia tidak pernah akan melihat pencerahan (Buddha)

Anonymous said...

YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) HAS COMMITTED GRAVEST SINS
If YIP KUM FOOK has committed gravest sins then just by attaining the enlightenment (without God's grace), how can he get rid of his past bad deeds (karma). Is it so easy to get rid of past deeds?

Then anybody would conveniently kill millions of innocent people and Animals/torture them and get rid of that sin/bad deeds just by attaining enlighten? It is just like fooling the judiciary system of the universe/God which compels every human being to suffer the consequences of his bad deeds.

To my knowledge, one can get rid off his bad karmas only after the grace of Supreme God. The concept of kamma is that good action begets good result; and bad action begets bad results. If the person has accumulated a lot of bad kamma, this person will not be able to attain enlightenment. It is only when a person has wholesomely cultivated his mind for numerous life-times that he is able to work positively towards enlightenment.

So if a person has evil tendencies, he will never see enlightenment (Buddha)

Anonymous said...

From : Samnak Sambodhi
这些讯息牵涉毁谤事件,已交由警方和MCMC调查中。任何人都无须再把这种诬告和人格谋杀的假讯息在網上传发,以免把自己牵涉在这案件中,给自己带来不便。

谢谢!

甲洞三宝寺
Samnak Sambodhi Desa Jaya

Kindly take notice that reports have been lodged with the Royal Malaysia Police and the Malaysia Communications And Multimedia Commission(MCMC) on 28/7/2012 and 13/8/2012 respectively to investigate the bloggers for criminal defamation without prejudice the right of the Victims to file legalproceedings against the bloggers concern.
Kindly restraint from publishing and/or transmitting such false and malicious allegation to avoid legal proceedings both criminal and civil.
Samnak Sambodhi Desa Jaya




Anonymous said...

Dear brother and sister,

I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at Sasanarakkha Buddhist Sanctuary (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lend donation money to President of Temple(Datuk Yip Kum Fook, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK to return that amount to my monk as soon as possible.

My monk contact place:

Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124

With kindness

KO KO NAING
Taiping, Perak, Malaysia

Anonymous said...

Ketua M.C.A Gombak YIP KUM FOOK,
Perkara U buat salah (jahat), tipu wang orang ramai, tipu perempuan dan wang perempuan, makan wang Tokong ……U sekiranya manusia U mesti bertanggongjawab sendiri.

U menlaporkan kepada Polis. Polis mesti akan guna otaknya menyiasat mana yang betul dan mana yang tipu. Siapa makan cilli padi, siapa akan rasa pedasnya.

Kalau U Jantan, gunalah nama U sendiri bertekal di Internet, jangan guna nama yang Suci SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, MALAYSIA, bagi menyembunyikan diri..

Head of M.C.A Gombak YIP KUM FOOK ,
U do mistake (crooks), lies of money people, lies of women and money women, eat money Temple, U are human being should be charged with the responsibility themselves.

U report to police. Police must use his brain will investigate what is right and what is wrong. Anyone eat Cilli Padi, Anyone will feel the spiciness.

if U males, U use own name against on the Internet, do not use the Holy name of SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, MALAYSIA, for hide yourself ..


Head of M.C.A Gombak YIP KUM FOOK ,
你做邪恶的事,骗公众的钱,骗女人和骗女人的钱,吃寺庙的钱...... 你应该自己负责任。

你向警方报案。警方一定会使用大脑进行调查,谁是错误, 谁骗人的钱.。谁I吃辣椒,谁会觉得辣。

你如果是男性,在互联网上使用自己的名辩论,不要使用神圣 SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, MALAYSIA,的名来隐藏自己..

YOUR TRULY

MCA MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails