Saturday, May 26, 2012

Jom Melawat Xinjiang

Pesta Pelancongan dan Kebudayaan Altai Xinjiang ke-2

Pesta Pelancongan dan Kebudayaan Altai Xinjiang ke-2 dirasmikan pada 8 Mei lalu. 

Pesta ini bertemakan "mempamerkan dasar yang bermanfaat bagi rakyat, menggalakkan kesenian bangsa, mencipta bandar bersejarah yang terkenal, mempamerkan kebudayaan Gunung Arjin". 

Pesta inidiisikan dengan pelbagai acara termasuk pertandingan tarian yang menarik 10 ribu peserta, majlis perkahwinan beramai-ramai, pertunjukan busana tradisional, dan sukan terdisional.

Penduduk Xinjiang Dapat Rumah Kediaman yang Selesa
 Agensi Berita Xinhua China
Penduduk yang tinggal di desa Togaisak, kaunti Shufu, kawasan Kashgar Xinjiang kini dapat menikmati rumah kediaman yang selesa hasil projek pembinaan bantuan bandar Guangzhou. 35 buah keluarga di desa ini berpindah ke rumah seluas 666 meter persegi dan disempurnakan bekalan air, elektrik, dapur, tandas dan bilik mandi. Pihak berkuasa bandar Guangzhou telah membina 8,450 buah rumah kediaman di kaunti Shufu. Selain itu, kerajaan tempatan turut berusaha untuk menggalakkan perkembangan pelancongan di luar bandar dan memperkenalkn adat resam etnik Uygur. 

Penduduk desa Togaisak, Abdukrem Amiti sedang menonton televisyen di rumahnya. 

Ibnu Hasyim di Xinjiang:
Setelah puas berkeliling, sampai ke gerai akhir, yang dimiliki oleh sepasang suami isteri orang Islam. Gerai masih belum dibuka habis. Mungkin ada yang tutup. Mungkin juga ada khabar angin menakutkan, kerana baru lepas hari genap setahun tragedi berdarah perselisihan kaum. Dikatakan rusuhan itu terjadi kerana kaum Uighur menuntut keadilan sosial hak otonomi mereka dari negara Republik Rakyat China.

Suaminya juga menyanyikan beberapa lagu mungkin sebagai menghormati tetamu, dan mengisi masa lapang sambil berhibur.  Kanan sekali Ibnu Hasyim. (gambar atas & bawah)
 

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-33: Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat
E-Buku IH-33: Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat
 E-Buku IH-4: Ke China Bersama Datuk Husam
E-Buku IH-4: Ke China Bersama Datuk Husam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails