Tuesday, September 07, 2010

Tips Mencari Suami Islamik -Ahlam Mosteghanemi

Novelis Aljazair, Ahlam Mosteghanemi

DUBAI 7SEPT 10: Novelis kenamaan Aljazair, Ahlam Mosteghanemi memanfaatkan facebook miliknya, membuat halaman khusus tentang 'cara memilih suami yang baik'. Bahkan sejak Ramadhan, Mosteghanemi aktif menulis dan memberikan nasihat kepada perempuan yang tengah berusaha mencari suami yang sesuai dengan prinsip-prinsip Islam.

"Jangan pernah percaya pada lelaki yang tidak menaati perintah Tuhan. Jika ia tidak bersyukur kepada Allah, dia tidak akan berterima kasih kepada anda. Jika ia bersalah maka ia akan mendurhakai Allah, jika ia tidak merasa bersalah maka ia akan selalu menyakiti anda," demikian penggalan nasihat Monteghanemi seperti dikutip dari Alarabiya, Ahad, 5 September.

Mosteghanemi juga memperingatkan kepada Muslimah untuk tidak memilih pasangan yang tinggalkan shalat dan berpuasa. Menurut dia, pasangan yang meninggalkan kewajibannya maka ia akan meninggalkan pula pasangannya. Pasangan yang tidak berfikir tentang akhirat tidak akan berkomitmen terhadap pernikahan kerana dia masih berfikir tentang dunia dan sekarang. Akibatnya dia tidak memikirkan masa depan.

"Jika ia lupa Tuhan melihat dia, dia akan lupa melihat air mata anda, jika ia tidak meminta ampun kepada Tuhan kerana berbuat dosa maka ia tidak akan meminta maaf ketika menyakiti anda," paparnya.

Apa yang dituliskan Mostagenemi banyak mendapat respons dari penggemar ataupun pembaca setianya. Sejak perkenalkan halamannya, Mostagnemi memilki 60 ribu penggemar. Cara dia mengemas antara cinta dan agama menjadikan tulisannya begitu menarik.

"Tutur katanya sangat berharga," demikian komentar salah satu pembaca Mostagnemi. Dia menilai apa yang dikatakan Mostagnemi, membuktikan bahawa Allah mengatur hubungan dan perilaku manusia. "Ahlam, anda membuat kami terpesona. Memang benar bahawa orang yang mengasihi Tuhan akan dibalas dengan kasihnya yang paling indah. Bahkan Nabi SAW memperlakukan perempuan dengan lembut. Sudah semestinya setiap Muslim mengikuti saranan ini," papar pengemar Mostagnemi yang lain.

Ahlam Mostagnemi merupakan salah satu penulis terkemuka di Aljazair. Dia merupakan penulis perempuan arab pertama yang karyanya diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Salah satu karyanya yang terkenal adalah Memory of the Flesh. Novel ini dicetak publikan tahun 1993 dan sukses terjual lebih dari satu juta salinan. Selain itu, karyanya dianggap satu dari 100 novel Arab ternama, diterbitkan di abad ke-20. Majalah Forbes mendaulat dirinya sebagai penulis Arab pertama yang berjaya menjual karyanya hingga 2 jutanaskah.

Cuma sayang, gambarnya yang terpapar di atas ini tidak bertudung sebagai lambang wanita yang mulia dan taat beragama. (2MA)

Ada kaitan..

1 comment:

Anonymous said...

i dont think that photo a woman without hijjab should be included..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails