Saturday, September 11, 2010

Apa Rahsia Terry Jones Batal Bakar Al-Quran?


WASHINGTON 11SEPT 10: Terbongkarlah sudah mengapa berlaku pembatalan bakar Al-Quran seperti dirancangkan. Hal ini berlaku apabila Menteri Pertahanan AS, Robert Gates berhubung telefon dengan Terry Jones, pendeta gereja Florida yang merancang pembakaran al-Qur'an hari ini.

Gates memperingatkan Jones atas tindakan tersebut. Demikian dilaporkan Fars News mengutip AFP.
Jurucakap Pentagon, Jeff Morrell menjelaskan, Gates melalui telefon, menyatakan khuatir atas rencana Jones dan mengatakan tindakan tersebut membahayakan nyawa ribuan militer AS khususnya yang berada di Irak dan Afghanistan.

Morrell menambah, Pentagon meminta Jones membatalkan 'rencana gila' itu. Dalam reaksinya, Jones ternyata tunduk pada permintaan Gates. Namun demikian, Jones tetap menekankan akan berhenti jika projek pembangunan Islamic Center yang akan dibangunkan dekat lokasi peristiwa 11 September itu dipindahkan.

Dalam argumen atau 'kempen hasut'nya, Jones mengatakan, warga AS tidak ingin masjid ini dibangunkan di lokasi itu, dan umat Islam juga tidak mengharap ratusan kitab suci mereka di bakar.

"Porrah!, Jones ingat kita takut!" kata seorang Muslim keturunan India, sewaktu ditemui selepas sembahyang Hari Raya Aidilfitri di Masjid India KualaLumpur pagi semalam. (Blog Ibnu Hasyim laporan Asyok Kumar)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails