Wednesday, August 25, 2010

Serangan Israel Ke Gaza Difilemkan, Contoh Bagi M'sia?

HALAMAN HIBURAN

FILEM pertama yang dibuat tentang nasib rakyat Palestin setelah serangan Israel pada Disember 2008 hingga Januari 2009 di Jalur Gaza, akan diterbitkan oleh Iran, adalah suatu contoh terbaik bagi pengeluar-pengeluar filem Malaysia dalam usaha meninggikan mutu dam penyebaran filem. Bahkan bisa ditonjolkan 'kemalaysiaan dan keIslaman' naik ke persada antarabangsa. Menurut pandangan Blog Ibnu Hasyim.

Usahawan perfiliman Malaysia boleh kaji dan lihat filem berjudul 'Philadelphi' ini. Filem yang diset di dalam sebuah terowongan di bawah perbatasan persimpangan Rafah, merupakan satu-satunya terminal perlintasan yang tidak dikuasai Israel. Rakyat Palestin yang tinggal di Gaza menggunakan terowongan bawah tanah, yang menghubungkan wilayah selatan Gaza yang miskin ke Mesir, untuk membawa perlengkapan dasar seperti makanan, ubat-ubatan dan bahan bakar.

Berckap kepada pejabat berita Fars pada hari Selasa semalam, Produser filem Ezatollah Jamei-Nadoshen mengatakan shooting filem Philadelphi yang merupakan projek bersama oleh dua pembuat filem Iran Esmail Rahimzadeh dan Mojtaba Asadipour akan mulai dengan akhir bulan Ogos.

Filem ini akan ditayangkan pada festival filem tahunan Fajr International di Teheran pada bulan Februari 2011. Jamei-Nadoshen menyatakan harapan bahawa produksi fielm ini akan berubah menjadi sebuah filem yang 'menarik perhatian', penonton dan kritikus.

"Ini akan menjadi filem pertama yang pernah dibuat tentang pengepungan Gaza dan Perang di Gaza," katanya.

"Naskah ditulis berikut enam bulan penelitian terkait serangan Israel dan pengepungan terhadap Gaza," kata Rahimzadeh.

"Filem ini menggambarkan usaha sekelompok warga Palestin untuk membawa makanan ke Gaza dari Mesir melalui terowongan bawah tanah," tambah pembuat filem tersebut.

Israel melancarkan serangan total melalui laut, udara dan darat di Jalur Gaza pada 27 Disember 2008 dan terus menggempur wilayah itu sampai bulan18 Januari 2009. Lebih dari 1,400 warga Palestin tewas dan ribuan lainnya mengalami luka-luka dalam serangan itu, yang juga menyebabkan kerosakan berat pada infrastruktur Gaza.(Sumber Era Muslim/AK)

Sebelum ini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails