Sunday, August 22, 2010

Kelantan Bebas Guna Dinar & Dirham -Tengku Razaleigh

KL 22 OGOS 10: Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh berkata masyarakat Kelantan bebas untuk menggunakan wang dinar dan dirham sekiranya mereka yakin penggunaannya sebagai satu alat pertukaran. Beliau bercakap dalam sidang media selepas berucap dalam satu majlis berbuka puasa di Kuala Lumpur hari semalam.

"Wang dinar sebagai alat pertukaran dinar yang diperkenalkan di Kelantan atau dirham boleh diterima kalau kita hendak menerimanya.

"Tetapi di bawah amalan sekarang memang ada undang-undang yang katakan hanya ringgit yang sah diperlakukan supaya rakyat tidak dikelirukan.

"Kalau ada orang yang hendak terima dirham itu dia boleh terima. Itu dia punya hal lah," katanya.

Katanya, kerajaan Kelantan melakukan kesalahan sekiranya mengeluarkan wang berkenaan bagi menggantikan matawang ringgit.

"Kalau (kerajaan Kelantan) nak keluarkan (dinar dan dirham), dia boleh keluarkan tapi tanggungjawab untuk keluarkan matawang adalah bank negara.

"Tapi nak guna dirham untuk seluruh negara tak bolehlah. Kerajaan Kelantan tak ada kuasa di bawah undang-undang.

"Bawah undang-undang ini hanya Bank Negara yang ada kuasa yang diizinkan kerajaan persekutuan bagi mengeluarkan ringgit," katanya lagi.

Ketika ditanya, beliau menjelaskan bahawa prestasi ekonomi tidak ada kena mengena dengan alat pertukaran wang.

"Sama ada ekonomi naik turun bergantung kepada kegiatan ekonomi itu sendiri, tidak semestinya (bergantung kepada) alat pertukaran yang digunakan," tambahnya. Katanya lagi, kerajaan negeri juga tidak boleh dipersalahkan sekiranya masyarakat tidak mahu menggunakan dinar dan dirham tersebut.

Turut berucap di majlis anjuran Persatuan Anak Darul Naim Selangor dan Wilayah Persekutuan (PERSADA) itu ialah exco kanan kerajaan negeri Kelantan Datuk Husam Musa. (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails