Monday, February 15, 2010

Hamzah Fansuri: Penulis Pertama Menulis Syair B/Melayu

CATATAN PERJALANAN MEDAN-ACEH 4

Peletakan Batu Pertama (Pembangunan Universitas Hamzah Fansuri)


PERJALANAN saya dari Sibolga, Sumatera Utara ke Aceh selatan melalui suatu tempat bernama Barus atau Panchor. Kereta yang saya tumpangi berhenti makan tengahari di situ, depan sebuah masjid, kira-kira 1 kilometer dari Masjid Fansur yang berhampiran Hatel Fansuri. Di situ juga terdapat makam penyaer terkenal Hamzah Fansuri.

Menurut Wikipedia, Hamzah Fansuri ialah seorang penyair yang dipercayai dilahirkan pada akhir abad ke-16 di Barus atau Panchor, Sumatera Utara itu. Pada tahun 1726, Francois Valentijn dalam bukunya 'Oud en Nieuw Oost-Indie' (Hindia Timur Lama dan Baharu) pada bab mengenai Sumatera, menyebut Hamzah Fansuri sebagai seorang penyair yang dilahirkan di Fansur.

Hamzah Fansuri telah mengembara ke pelbagai tempat untuk menambah pengetahuannya seperti ke Mekah, Madinah, Baghdad, Pahang (Tanah Melayu), dan Kudus (Pulau Jawa). Ia menguasai bahasa Arab dan Parsi di samping bahasa Melayu yang memang menjadi bahasa ibundanya. Bahasa Melayu yang digunakannya itu sudah memperlihatkan bentuk seperti yang digunakan sekarang.

Hamzah Fansuri adalah pengembang tarekat Wujudiyah. Fahaman ini beranggapan bahawa segala makhluk itu pada asasnya esa, kerana wujud daripada zat Allah. Dalam hujahnya menerusi kitab-kitab ini, terkesan bahawa Hamzah terpengaruh dengan faham Ibn Arabi, ahli tasawuf yang masyhur pada akhir abad ke-12 dan awal abad ke-13.

Bagaimanapun, tarekat Wujudiyah ini kemudiannya ditentang hebat oleh Nuruddin ar-Raniri yang mengatakan Tuhan kekal tidak terjejas dari ciptaannya. Tidak diketahui secara pasti tarikh hasil karyanya itu ditulis kerana tidak ada catatan tentangnya. Yang diketahui ialah bahawa Hamzah Fansuri menghasilkan karyanya itu pada masa Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam memerintah Aceh dalam tahun 1606-1636 M.

Tetapi beberapa tahun lepas, menurut rekomendasi Dewan Kesenian Aceh (DKA) dalam Rapat Kerja dan Musyawarah Syeikh Kesenian Tradisi se-Aceh, yang berlangsung di gedung DPR Kota Subulussalam (27 Oktober 2008), menyebutkan Kota Subulussalam dinilai layak menyandang gelar 'Bumi Syekh Hamzah Fansuri'. Untuk selengkapnya silahkan baca SERAMBI NEWS.COM

Mengenai riwayat hidupnya, sarjana berbeda pendapat, selain dari pandangan di atas ada juga yang mengatakan Hamzah Fansuri hidup pada abad ke-16 saat Aceh dibawah pemerintahan Sulthan Alaiddin Riayat Syah Sayyidil Mukammil (997-1011 H/1589-1604 M). Dikatakan ia berasal dari Barus, kampung kuno seperti yang saya jelaskan. Bila diterjemahkan nama belakangnya dalam bahasa Arab, akan menjadi 'Fansur'. Sebagaimana tertulis dalam syairnya 'Burung Pingai';

Hamzah Fansuri di Negeri Melayu
Tempatnya kapur di dalam kayu
Asalnya manikam tiadakan layu
Dengan ilmu dunia di manakan payu.

Kapur’ ini sama maknanya dengan ‘Barus’. Dari sinilah tercipta kosa kata majemuk “kapur barus”.

Menurut Taufiq Ismail, dalam sastera Indonesia..

"..yang cikal bakalnya adalah dari bahasa Melayu, posisi Hamzah Fansuri begitu urgensi karena dialah penyair pertama yang menulis bentuk syair dalam bahasa Melayu empat abad silam. Kontribusi besarnya bagi bahasa Melayu adalah fondasi awal yang dipancangkannya terhadap peranan bahasa Melayu sebagai bahasa keempat di dunia Islam sesudah bahasa Arab, Persia, dan Turki Utsmani."

Hamzah Fansuri banyak mendapat asupan ilmu di Zawiyah/Dayah Blang Pria Samudera/ Pasai, Pusat Pendidikan Tinggi Islam yang dipimpin oleh Ulama Besar dari Parsi, Syekh Al-Fansuri, nenek moyang Hamzah. Kemudian Hamzah Fansuri mendirikan Pusat Pendidikan Islam di pantai Barat Tanah Aceh, iaitu Dayah Oboh di Rundeng, Subulussalam. Kedalaman ilmu yang dimiliki telah mengangkatnya ke tempat kedudukan tinggi dalam dunia sastera Nusantara.

Prof Dr Naguib Al-Attas menyebutnya sebagai “Jalaluddin Rumi Kepulauan Nusantara", yang tidak terbawa oleh arus roda zaman.
Ulama dan pujangga Islam Nusantara yang tersohor. Hamzah Fansuri meninggal pada akhir pemerintahan Sulthan Iskandar Muda Meukuta Alam (1607-1636 M). Dimakamkan di kampung Oboh Kecamatan Rundeng Kota Subulussalam di Hulu Sungai Singkil.

Dalam Rapat Kerja dan Musyawarah Syeikh Kesenian Tradisi se-Aceh, yang berlangsung di gedung DPR Kota Subulussalam tersebut (27 Oktober 2008) langsung dihadiri oleh Ketua DPR Aceh, Sayed Fuad Zakaria juga berkesempatan untuk meletakkan Batu Pertama Pembangunan Universitas Hamzah Fansuri di atas tanah seluas lima hektar, Desa Buluh Duri Kecamatan Simpang Kiri Kota Subulussalam.

Dikatakan juga karya-karya Hamzah Fansuri tercipta pada awal abad ke-17. Ia menghasilkan beberapa buah syair dan prosa. Perhatikan bahasa yang terdapat dalam petikan Syair Perahunya ini:

Inilah gerangan suatu madah
Mengarangkan syair terlalu indah
Membetuli jalan tempat berpindah
Di sanalah i'tikad diperbetuli sudah

Wahai muda kenali dirimu
Ialah perahu tamsil tubuhmu
Tiadalah berapa lama hidupmu
Ke akhirat jua kekal diammu

Hai muda arif budiman
Hasilkan kemudi dengan pedoman
Alat perahumu jua kerjakan
Itulah jalan membetuli insan

Dengan penggunaan bahasa indah dan perumpamaan yang sederhana, 'Syair Perahu' ini pada suatu masa menjadi sebutan orang ramai. Ia digunakan oleh ibu bapa untuk menasihati anaknya agar mentaati ajaran Islam.

Karya Hamzah Fansuri..

1. Asrar al-Arifin (Rahsia Orang yang Bijaksana)
2. Sharab al-Asyikin (Minuman Segala Orang yang Berahi)
3. Zinat al-Muwahidin (Perhiasan Sekalian Orang yang Mengesakan).
4. Syair Si Burung Pingai
5. Syair Si Burung Pungguk
6. Syair Sidang Fakir
7. Syair Dagang
8. Syair Perahu

Demikian imbasan yang mencuit kenanagan apabila terlihat maqam penyair hebat Hamzah Fansuri penulis pertama yang menulis syair dalam bahasa Melayu empat abad silam.

Perjalanan diteruskan.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan.
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Tapak Tuan, Aceh.
Feb 10, 2010

Catatan perjalanan sebelum ini...

5 comments:

mohad said...

info yang menarik...

Unknown said...

salam tuan,saya ak salin tuan punya text bole tak..halalkan ye..TQ

Unknown said...

salam tuan,saya ak salin tuan punya text bole tak..halalkan ye..TQ

Unknown said...

salam tuan,saya ak salin tuan punya text bole tak..halalkan ye..TQ

Ibnu Hasyim said...

Boleh, alhamdulillah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails