Wednesday, December 23, 2009

Akhbar AS Merudum, Bukan Kerana Internet -Michael Moore

Dis 23, 09. MEDIA massa cetak AS (Amerika Syarikat) kini sedang hancur merudum dan gulung tikar.. Seperti yang kita ketahui, satu persatu akhbar di sana ditutup. Sebabnya? Jawaban yang paling populer adalah kerana kemunculan internet.

Tetapi bagi Michael Moore (gambar atas), penulis buku dan sutradara filem AS, berpendapat lain. Moore yang selalu membuat filemnya bertemakan kritik terhadap George W. Bush, perang di Irak, kekerasan dengan senjata api, sistem kesehatan, dan lain-lain, menyatakan bahawa matinya surat khabar AS adalah kerana keserakahan dan selalu memberitakan hal yang tidak terjadi (fitnah & bohong).

“Bukan Internet yang telah membunuh surat khabar,” tulisnya, “sebaliknya, surat khabar AS telah membelit leher mereka sendiri."

Moore mengatakan, surat khabar hanya mengejar keuntungan dengan mengorbankan (mengabaikan) pencarian berita. Dengan mendasarkan semata-mata pada bisnis iklan, pemilik surat khabar telah mengabaikan mereka yang sebenarnya merupakan base ekonomi.

Kenyataan Moore menyemarakkan berbagai reaksi, selama ini dipegang oleh media massa AS, yang kebanyakan merupakan orang-orang Yahudi. (Era Muslim/AK)

1 comment:

Anonymous said...

elok sekiranya kalau ramai yang berpeluang menonton filem-filem yang iterbitkan oleh Michael Moore ini.
Untuk memahami pemikiran dan pandangan beliau adalah penting menilai dari karya beliau.
Komen beliau sendiri semasa ditemubual oleh Larry King dalam program Larry King Live juga menunjukkan belaiu terbuka dan tidak menyokong membabi buta kerajaan dan cara pentadbiran Obama sekarang ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails