Sunday, December 20, 2009

Anak Malaysia Milik Semua -Lim Guan Eng


By Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP

DIS 20 — Hari ini adalah hari ini dalam sejarah. Buat pertama kalinya dalam sejarah politik tanahair, satu gagasan yang kukuh, mantap, penuh berkobar-kobar dengan idealisma, prinsip dan menwakili aspirasi rakyat berbilang kaum, berbilang usia dan kedua-dua jantina ditubuhkan untuk menawar diri sebagai alternatif kepada pemerintahan negara.

Bukan senang kita sampai ke perjalanan ini yang penuh berliku-liku. Sepanjang 52 tahun ini, kita telah dikaburi mata dengan permainan politik pecah dan perintah, tipu dan temberang malah tindas dan tangkap. Rakyat terpaksa tunggu 52 tahun tetapi lebih baik sampai sungguhpun terlewat.

Tsunami politik 8 Mac 2008 mengubah lanskap politik negara tetapi kita sebenarnya dirompak. Kalau tidak kerana ketidakbebasan dan ketidakadilan SPR, kita sudah menjadi kerajaan bukan sahaja di 5 negeri malah di Putrajaya juga. Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya dirompak jawatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Lihatlah bagaimana SPRM diperalatkan untuk menganiayai PR sehingga kerajaan negeri Perak dijatuhkan, Datuk Seri Nizar Jamaluddin seorang Menteri Besar Perak dipilih rakyat diguling dan aktivis demokrasi Teoh Beng Hock dibunuh dengan kejam sekali. Saya ingin meningatkan pihak bertanggungjawab kita tidak akan lupakan kamu kerana tiada maaf bagimu. Kita perlu tabah hati menghadapi cabaran yang begitu pahit sekali.

Kita berkumpul di sini kerana mahukan janakan perubahan dan reformasi untuk mendirikan sebuah Negara milikan semua anak Malaysia yang cintai 5K keadilan, kebebasan, kebenaran, kebajikan dan ketakwaan kepada Tuhan. Rakyat mesti percaya perjuangan kita adalah tulen bukan celup, benar bukan palsu, hak bukan batil, maaruf bukan mungkar. Perjuangan yang sebenar adalah yang dapat dilihat, didengar dan dirasai. Saya percaya rakyat dapatlah lihat pengorbanan kami, dengar pendirian kami dan rasai komitmen kami demi mengorak reformasi.

Yang kita hendak sembahkan pagi ini adalah satu Dasar PR yang telah dipersetujui oleh ketiga-tiga parti komponen PAS, DAP dan PKR. Ia adalah satu dokumen penting yang merangkumi semua titik perjuangan kita bersama. Oleh kerana itu ia tidak akan memuaskan hati semua orang seperti DAP yang mahu dinyatakan dengan jelas istilah “pilihanraya kerajaan tempatan” tetapi bersedia menerima istilah “mengukuhkan demokrasi kerajaan tempatan” sebagai pengganti yang tentunya mencakupi pilihanraya kerajaan tempatan.

Kompromi seperti ini adalah petanda baik bahawa kerjasama erat dalam PR adalah berdasarkan landasan perbincangan dan perundingan yang bernas tanpa didominasikan oleh sesuatu pihak. Sungguhpun tidak memenuhi keperluan masing-masing, maka ia adalah satu batu asas yang boleh menjalinkan kerjasama erat dalam PR, hubungan baik antara kaum serta integrasi dan perpaduan kaum di seluruh Malaysia.

Sebagai meraikan Konvensyen PR yang penuh bersejarah ini, terimalah serangkap pantun daripada saya:

Negara Malaysia, anak berharga
Adil ditegak rakyat dijaga,
Integriti Bernyala Harapan Bersinar
Amar Maaruf Nahi Mungkar

Dengan kata lain, amalan pentadbiran amar maaruf nahi mungkar boleh menyatupadukan rakyat kerana semua sokongkan kebaikan dan bencikan kejahatan seperti amalan rasuah. Itulah sebabnya Kerajaan PR selalu tekankan ketuanan rakyat dan menganggap semua warga sebagai insane bermaruah bukannya berdiskriminasi atas warna kulit. Dengarlah komitmen kami — Bahawa kerajaan PR akan memberikan bantuan sama kepada semua rakyat tanpa kira kaum, agama, jantina dan latarbelakang.

Komitmen perpaduan rakyat inilah yang melahirkan kerajaan berjiwa rakyat yang bermaksud 3P —

• Perkasakan (Enables) rakyat dengan kepakaran, ilmu dan pendidikan serta menyediakan peluang yang saksama kepada semua lapisan masyarakat demi mewujudkan kemakmuran. Contohonya adalah inisiatif wifi yang diberikan percuma kepada semua rakyat dengan tujuan menguasai aplikasi computer yang merupakan bidang paling penting dalam pendidikan masakini. Dan pemberian bantuan wang kepada sekolah Cina, Tamil dan Sekolah Agama Rakyat ataupun menubuhkan satu Hab Pendidikan agar mempertingkatkan mutu pendidikan. Di sini perlu diingatkan bahawa kita bukan mahu melihat Pulau Pinang mempunyai pakar profesional paling baik tetapi jga para ustaz dan ustazah serta huffaz. Malah buat kali pertama Pulau Pinang telah memberi penghormatan dengan memberikan pengiktirafan kepada 100 penghafal Quran atas pencapaian cemerlang mereka.

• Perkuasakan (Empowers) rakyat dengan hak-hak asasi, kebebasan dan kebertanggungjawaban supaya semua dapat peluang yang saksama dan berjaya atas usaha sendiri dan bukannya hubungan iaitu technical know-how dan bukannya technical know-who. Contohnya pinjaman mikrokredit kepada ibu tunggal dan peniaga kecil dan projek pusat CAT sebanyak RM10 juta untuk membantu pekerja kehilangan kerja mencari kerja;

• Perkayakan (Enrich) rakyat dengan perkongsian kekayaan dan hasil ekonomi bagi mencapai keadilan sosio-ekonomi seperti menjadi negeri pertama di Malaysia basmi miskin tegar, memastikan setiap keluarga mendapat sekurang-kurangnya RM500 sebulan, wang penghargaan RM100 setahun kepada warga emas dan RM1,000 kepada ahli keluarga bila meninggal.

Tied in with a people-centric government is the concept of a good government. A good government means a government as good as its people. As Malaysians are good we should have a good government. If we do not have a good government then it is not the fault of the people, it the fault of a lousy government. And a lousy government deserves to be overthrown, which is what happened last year during the political tsunami on 8 March 2008. That is why we believe the good people of Malaysia deserve a good government in Malaysia.

Malaysia perlu menaiktarafkan diri ke tahap ekonomi berpendatan tinggi. Mekanisme yang dipakai menekankan 4 pendekatan iaitu selain daripada kerjaan berjiwa rakyat:

i) Pendidikan dan pembentukan modal insan yang cemerlang, berdaya kreatif dan inovatif. Seperti yang kerap kali disebut, minda yang kecil membincangkan insan, minda yang sederhana membincangkan peristiwa dan minda yang unggul membincangkan idea. Kita hendaklah melahirkan minda yang unggul agar dapat menjadikan mimpi anda satu realiti;

ii) Menegakkan keluhuran undang-undang dan menjamin keadilan dan keamanan rakyat;

iii) Mengamalkan prinsip urus tadbir CAT (cekap, akauntable dan telus) berteraskan pemimpin berintegriti agar melahirkan perkhidmatan awam yang berkebolehan, bersih dan cekap. Dalam konteks ini, kita bangga bahawa Pulau Pinang adalah negeri pertama di dalam sejarah Malaysia yang mendapat pengiktirafan Transparency International, sebuah badan unggul di dunia yang membanteras rasuah; dan iv)Komitmen ke atas pertumbuhan ekonomi di mana pembangunan yang seimbang dan mapan diberikan.

Konsep 1 Malaysia hanya mengaburi mata. Konsep 1 Malaysia boleh diibaratkan macam seketul ais yang hanya akan cair dalam Negara tropika. Apa yang lebih bermakna ialah konsep anak Malaysia 5K keadilan, kebebasan, kebenaran, kebajikan dan ketakwaan kepada Tuhan.

Izinkan saya membawakan sebuah kisah di mana Khalifah Syaidina Umar Abdul Aziz menjawab sepucuk surat yang diterima daripada salah seorang pembesarnya:

“Sesungguhnya kota kami telah roboh, jika Tuan perkenankan hendaknya mengirimkan sejumlah wang untuk mengubahsuai dan membaikinya untuk membina semula..”

Khalifah Umar menjawab surat tersebut dengan berkata:

“Saya telah memahami isi kandungan surat tuan, dan tuan mengatakan bahawa kota tuan telah roboh, jika tuan membaca suratku ini, maka bentengilah atau jagalah kota kalian dengan keadilan, dan bersihkan jalannya daripada kezaliman, itulah sebaik-baik tembok yang selamat bagi kota tuan dan rakyat negeri tuan.”

Maksud yang tersirat yang ingin disampaikan oleh Khalifah Umar adalah bahawa jadikan prinsip 5K keadilan, kebebasan, kebenaran, kebajikan dan ketakwaan kepada Tuhan sebagai benteng dan tembok kami dan pasti kota perpaduan rakyat akan berjaya dibangunkan.

Personally I feel moved by the PR Convention that epitomises the new Malaysian spirit and ethos of treating each other not as Malays, Chinese, Indians, Ibans or Kadazans but as a father, mother, brother, sister and children. I remember when I was imprisoned 11 years ago for defending a Malay family whose granddaughter was raped, I was asked whether it was worthwhile to lose everything for defending another race.

I replied do Malays not deserve justice too? Then there were only one or two who looked at a Malaysian perspective. It is a tremendous experience today to see thousands and millions looking at each other as Anak Malaysia. Enough for us to transform and change Malaysia.

Saya anak Malaysia. No one will accept that we are second- or third-class citizens by virtue of the colour of our skin when we are third-, fourth- or fifth-generation Malaysians. We seek equal political freedoms, equal economic opportunity and socio-economic justice.

We are different. Not only do we fight for public interest when the other side fight for private sectional interests, we fight for voters when the other do not. But we are much more different than that. We fight for not only for our voters but for those who do not vote. We fight for our children and grandchildren who do not vote; we fight not only for you in present Malaysia but for your children and grandchildren in a future Malaysia.

Saya berasa bangga kita ada pemimpin berintegriti, perjuangan berprinsip dan jentera PR yang boleh bekerja sebagai suatu pasukan yang dapat menyatupadukan rakyat secara berkesan demi mengakhiri perjalanan ke Putra Jaya.

Hidup Malaysia!

Ucapan LimGuan Eng, Setiausaha Agung DAP semasa memberikan Ucapan Perdana semasa konvensyen pertama Pakatan Rakyat pada Dis 19.

Sekitar Konvensyen PR Pertama..

# Projek Firaun, Gurauan Sinis Presiden PAS
# Saya Berasa Di Dunia Baru -Nik Aziz
# Anak Malaysia Milik Semua -Lim Guan Eng
# Apakah Yang Rakyat Mahu? -Anwar Ibrahim
# Kuasai Putrajaya, Janji PR Pembaharuan & Kesaksama...
# 'Di dada Karpal Singh ada bulan' Kata Nik Aziz. Ap...
# 4 Teras PR, Nik Aziz Dijangka Buat Ucapan Rumusan...
# Leburkan Perkauman Sempit -Sepakat 3 Parti PR

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails