Friday, November 20, 2009

Polis Bebaskan Derita & Dagang Gadis Thai. Tahniah!

JENAYAH
KUALA LUMPUR: Mereka dari pedalaman Thailand yang dijanjikan kerja dan gaji lumayan, namun hakikatnya semua gadis terbabit dikurung dengan diberi makan tiga hari sekali serta dikawal rapi bapa ayam. Bilik sempit dirantai pintu dan tingkap menjadi kediaman gadis semuda 15 tahun dan kehidupan mereka akan bermula apabila dibawa ke hotel sekitar ibu negara untuk dilacur apabila tempahan dibuat.

Penderitaan gadis warga Thailand akhirnya berakhir semalam, apabila polis mengesan kegiatan sindiket terbabit dengan menyerbu empat pangsapuri sekitar Cheras di sini, untuk membebaskan mereka. Pegawai Turus Jabatan Siasatan Jenayah Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) Kuala Lumpur, Deputi Superintendan Razali Abu Samah, berkata serbuan pertama dilakukan jam 1.45 tengah hari, di Taman Midah.

“Serbuan ke atas dua rumah dengan jarak 30 meter antara satu dengan lain menemui lapan gadis dikurung manakala empat gadis diselamatkan dalam serbuan kedua di kondominium di Taman Mutiara Awana, Cheras.

“Tiga lagi diselamatkan di sebuah unit pangsapuri di Taman Yulek, kira-kira satu kilometer dari dua lokasi terbabit kira-kira jam 4 petang,” katanya ketika ditemui di lokasi serbuan semalam. Razali berkata, semua gadis terbabit berumur 18 hingga 30 tahun dipercayai dari kawasan pedalaman di Thailand dikurung sejak setahun lalu.

“Siasatan mendapati mereka dipaksa melacur tanpa dibayar gaji bagi mengelak daripada melarikan diri. Ada antaranya baru tiba 10 hari lalu manakala yang paling lama mencecah setahun.

“Setiap tiga hari, bapa ayam akan menghantar lauk mentah ke kediaman mereka untuk dimasak, namun setiap tingkap dan pintu rumah dirantai bagi mengelak mereka memboloskan diri,” katanya.

Serbuan oleh sembilan pegawai dan anggota itu turut menahan seorang lelaki tempatan berusia 37 tahun di Taman Yulek dipercayai bapa ayam.

Suspek ditahan mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 15 tahun dan denda.

Blog Ibnu Hasyim: Tahniah kepada pihak polis. Tidak makan gaji buta..

(Sumber: Mymetro)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails