Saturday, November 21, 2009

Haram Fanatik Bola - Fatwa Al-Azhar

SUKAN

FENOMENA fanatik dan gila bola yang berkembang di kalangan masyakat Mesir dan Arab mendorong Lajnah Fatwa Lembaga Al-Azhar meluluskan fatwa yang mengharamkan sikap fanatisme (ta'ashshub) kepada bolasepak.

Dalam fatwa itu disebutkan, barang siapa yang berfanatik kerana bola dan sampai melakukan tindakan anarkis dan kriminal, maka ia dikenakan hukum hadd al-harabah (had perang), meskipun tidak sampai ke tahap menumpahkan darah.

Syaikh Dr. Abdul Aziz, Sekretariat Jenderal Dewan Fatwa Al-Azhar mengatakan, jika fanatisme bolasepak itu sampai menimbulkan kerosakan, penyerangan, menghilangkan nyawa, maka hal tersebut termasuk dalam hukum membuat kerosakan di bumi' (ifsad al-ardh).

"Siapa saja yang fanatik kerana bola dan mengakibatkan kerosakan dan kemusnahan, maka ia dikenakan hukum hadd perang," kata Abdul Aziz.

Al-Azhar mengeluarkan fatwa tersebut menyusul akibat panasnya hubungan antara Mesir dan Aljazair kesan dari pertandingan bola di kedua negara, kerana merebut piala dunia 2010 di Afrika Selatan nanti. Kedua belah pihak sama-sama 'panas' dan terlibat 'perang saraf'.

Ketika pasukan bolasepak Aljazair tiba di Kairo pada Khamis Nov 12 lalu, bas yang mengangkut mereka dilempar oleh penyokong Mesir hingga mengakibatkan kerosakan dan 3 orang pemain pasukan "Muharib as-Shahra" (Penyerang Sahara) itu cedera.

Pasca kekalahan Aljazair oleh Mesir 2-0 di stadion Kairo pada Sabtu Noc 14 kelmarin, warga Aljazair telah merosakkan sebuah perusahaan Mesir di Aljazair dan sebuah pejabat biro pesawat Egypt Air di Aljazair. Sementara itu, warga Aljazair di Marsilia, Perancis, melakukan kerosakan dan pembakaran secara brutal.

Atas kekalahan Aljazair, kedua kumpulan tersebut terpaksa bertanding sekali lagi untuk menentukan siapa yang lulus ke piala dunia. Rabu Nov 18 malam keimarin, kedua kumpulan pun bertanding lagi di Stadion Umm Durman, Sudan. Pertandingan pun dimenangi Aljazair dengan skor 1-0.

Sementaara itu, Mesir telah memanggil duta besarnya dari Aljazair untuk berunding pada hari Khamis kelmarin Nov 19 setelah pasukan bolaksepak Mesir kalah di tangan Aljazair dalam pertandingan playoff untuk merebut piala dunia 2010. Mesir menuduh penyokong Aljazair melakukan tindakan kekerasan terhadap pemain dan penyokong Mesir. (2MA)

Sila lihat...

4 comments:

Anonymous said...

Dear Author www.ibnuhasyim.com !
What words... super, an excellent phrase

Anonymous said...

I want to quote your post in my blog. It can?
And you et an account on Twitter?

Ibnu Hasyim said...

Ok, boleh. Alhamdulillah.

Anonymous said...

Fascinating blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out.

Please let me know where you got your theme. Many thanks

Also visit my site; roasted coffee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails