Wednesday, September 16, 2009

Tips Hari Raya I: Berita Gembira Kepada Penyimpan Emas..

APAKAH tips hari raya tahun ini? Seoarang pelayar blog ini bertanya. Jawab Blog Ibnu Hasyim, kami ingin memberi khabar gembira kepada mereka. Mereka itu siapa? Mereka adalah orang-orang yang menyimpan emas dan perak, atau barangan berharga. Atau kalau sekarang, mereka yang menyimpan kenderaan mahal lebih dari keperluan sepatutnya, hartanah lebih dari yang diduduki dan segala macam..

Tetapi pemegang harta itu kedekut, tidak menginfaknya di jalan Allah, contohnya rumah-rumah lebih dari keperluan itu, dibayar tak zakat hartanya? Kerana di dalam hartanya itu ada harta orang miskin, ada harta keperluan jihad, musafir, muallaf atau lapan jenis manusia yang haknya ada dalam harta itu. Adalah lebih baik dinyatakan di mana mereka buat bayaran zakat. Kalau pemimpin-pemimpin, raja-raja, koperat atau konglomerat lagi baik diumumkan, supaya rakyat tambah gembira turut merahmati dan menyintai mereka.

Apa khabar gembira itu? Berilah khabar gembira kepada mereka dengan 'azab siksaan yang pedih'. Iaitu hari di mana 'emas & perak' itu dipanaskan dalam neraka Jahannam, lalu ditenyeh ke dahi, rusuk-rusuk dan punggung-punggung mereka... "Ni. Rasalah kerana harta yang kamu simpan itu!!" dikatakan kepada mereka.

Seperti firman Allah SWT...

وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ، يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا
جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ“



"Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menginfakkannya ke jalan Allah, maka berilah khabar gembira kepada mereka dengan azab pedih, iaitu hari di mana emas dan perak itu dipanaskan di dalam neraka Jahannam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, rusuk-rusuk dan punggung-punggung mereka, dan dikatakan kepada mereka: ‘Inilah harta benda yang kamu simpan untuk diri kamu, maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan itu’”. (at-Taubah: 34-35).Juga sabda Rasulullah SAW..

Sabda Rasulullah SAW...

;من آتاه الله مالا فلم يؤد زكاته مثل له ماله يوم القيامة شجاعا أقرع له زبيبتان يطوقه

يوم القيامة ثم يأخذ بلهزمتيه ثم يقول: أنا مالك أنا كنزك

"Siapa yang dikurniakan harta oleh Allah namun tidak ditunaikan zakatnya, akan dijadikan harta itu untuknya pada hari kiamat sebagai seekor ular yang licin/botak kepalanya dan mempunyai dua taring. Ular itu akan membelit lehernya, kemudian menggigit kedua rahangnya serta berkata; “Akulah harta kamu. Akulah harta yang kamu simpan”. (Riwayat Imam Bukhari dari Abu Hurairah RA)

Rupanya kalau tak bayar zakat, harta itu menjadi ular ganas berkepala licinbotak yang akan mengerjakannya balik di hari akhirat. Seperti kata ulama, "ular tersebut licin kepala kerana terlalu kuat bisanya. Ia adalah ular yang paling ganas dan amat menakutkan".

Jadi, apa hukum keluarkan zakat?

Mengeluarkan zakat adalah wajib berdasarkan dalil al-Quran, as-Sunnah dan Ijmak ulamak. Ia merupakan salah satu dari rukun Islam yang lima. Mengabaikan zakat adalah dosa besar. Mengingkari kewajipannya akan menyebabkan seseorang Muslim itu murtad dari agama. Dalam Al-Quran, kalimah zakat diulang sebanyak 30 kali oleh Allah SWT. 27 kali darinya disebut di samping sholat (sembahyang) dalam ayat yang sama.

Antara ayatnya ial
ah...

“Dan dirikanlah solat serta tunaikan zakat. Apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, pasti kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah sentiasa melihat segala yang kamu kerjakan”. (al-Baqarah; 110).

Juga hadis Nabi SAW...


عن ابن عمر رضي اللّه عنهما قال: قالَ رسولُ اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “بُنِيَ الإِسْلامُ على خَمْسٍ: شَهادَةِ أن لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ، وأنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، وَإقامِ الصَّلاةِ، وَإيتاءِ الزَّكاةِ، وَالحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ” رويناه في صحيحيهما.


Dari Ibnu ‘Umar r.a. yang menceritakan; Rasulullah s.a.w. telah bersabda; “Di bina Islam di atas lima rukun;1. Penyaksian bahawa “Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad Rasul Allah”.
2. Mendirikan solat.

3. Mengeluarkan zakat.
4. Mengerjakan haji.5. Berpuasa di bulan Ramadhan.
(Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim).


Zakat mula ditetapkan dan difardhukan pada tahun ke dua Hijrah, iaitu sebelum difardhukan puasa. Sekian, Allahu 'aklam.

Selamat Hari Raya, dari Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails