Tuesday, September 15, 2009

Peringati Al-Quds Wadah Penyatuan -Wakil Iran M'sia.

KUALA LUMPUR, 14 Sept: Hari memperingati al-Quds yang diisytiharkan oleh bekas pemimpin Republik Islam Iran, Almarhum Ayatullah Khomeini mampu menjadi wadah untuk penyatuan seluruh umat Islam kerana penyatuan umat menjadi syarat untuk membebaskan Palestin yang ditakluk Zionis.

Ketua pengarah pusat kebudayaan Iran di Malaysia, Hujjatul Islam Mohammad Hassan Vahedi sebagai wakil Iran di Malaysia menegaskan demikian dalam ucapannya pada majlis berbuka puasa dengan media yang diadakan di kedutaan Iran di sini hari ini.

Menurutnya, penyatuan umat Islam seluruh dunia amat penting untuk membina kekuatan menghadapi musuh sebenar yang mempunyai kekuatan ekonomi, politik dan ketenteraan untuk melemahkan umat. "Hari memperingati al-Quds yang diisytiharkan oleh Imam Khomeini berlandaskan falsafah penyatuan umat Islam, kerana melalui penyatuan umat sahaja kita akan mendapat kekuatan untuk menghadapi musuh sebenar, Zionis," kata Mohammad Hassan.

Hari memperingati al-Quds diisytiharkan oleh Almarhum Ayatullah Khomeini disambut pada setiap hari Jumaat terakhir dalam bulan Ramadhan setiap tahun. "Iran telah mengambil inisiatif dengan menggerakkan usaha penyatuan antara mazhab-mazhab dalam Islam yang bertujuan untuk mencari persamaan dan membina penyatuan umat," katanya.

Menurut Mohammad Hassan, usaha penyatuan ini kini menyaksikan penyertaan hampir 200 orang ulama, iaitu seramai hampir 150 dari Iran dan 50 dari seluruh dunia Islam lain termasuk dari Malaysia. Usaha mengumpulkan cendekiawan Islam seluruh dunia ini diharapkan akan dapat membina jalan ke arah mengukuhkan lagi penyatuan umat, sesuai dengan falsafah yang mendasari hari memperingati al-Quds yang disambut dalam bulan Ramadhan.

Sementara itu di London Tengah, upacara memperingati Hari Al-Quds adalah untuk menunjukkan sokongan dan simpati terhadap rakyat Palestin yang sedang berjuang membebaskan diri dari penjajahan rejim Zionis Israel. Penunjuk perasaan membawa spanduk-spanduk bertuliskan "Keadilan untuk Anak-Anak Gaza yang Dibunuh", "Kami semua adalah Orang Palestin", "Boikot Israel" dan "Yudaisme Menolak Negara Zionis". Mereka juga meneriakan slogan-slogan menyokong perjuangan rakyat Palestin seperti "Akhiri penjajahan sekarang juga" dan "Israel, negara teroris."

"Aksi ini bukan cuma untuk Al-Quds, tetapi menyokong rakyat Palestin yang tertindas. Kami melihat masalah-masalah Palestin dengan lebih luas dan semua hal yang terjadi pada rakyat Palestin. Kami disini ingin mengatakan bahawa kami bersama mereka!" jelas Raza Kazim, kordinator aksi massa peringatan Hari Al-Quds. (Harakah dll AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails