Monday, July 06, 2009

Sumbangan Melayu Islam Kepada Myanmar..


(photo taken by Amy L. Beam, Rome, Italy, May 29, 2009; banner calling on Burma to free Aung San Suu Kyi who is being tried in spurious charges that she broke her terms of imprisonment in her home, where she has been imprisoned for 19 years. She was duet)
CATATAN PERJALANAN: MYANMAR 4
"ENCIK.. Kita ada beberapa jam lagi, sebelum pukul 5 petang. Biasanya waktu itu polis Myanmar akan menyiasat di hotel tempat tinggal encik dan dapat mengesan di mana encik berada. Kalau kita berada di luar 3 km dari bandar Pulau Dua ini, mereka akan tahu. Itu suatu kesalahan!" Kata Mohammad Yusuf pemandu motosikal yang membawa saya itu.

"Sampai begitu sekali?" Saya macam terkejut.

"Ya. Inilah Myanmar, sekarang." Dia mengangguk.

Baru saya teringat, kira-kira seminggu lebih sikit lalu, pemimpin-pemimpin Persatuan Eropah (EU) menyambut ulang tahun kelahiran ke 64 pemimpin pro-demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi. Mereka menggesa pembebasan segera tanpa syarat, dan draf pengisytiharan dikeluarkan pada sidang kemuncak EU menyatakan kredibiliti Myanmar untuk adakan pilihan raya tahun depan akan 'terus lemah' melainkan Suu Kyi dibebaskan.

Pemimpin-pemimpin EU menggesa rejim tentera Myanmar melaksanakan 'peralihan tulen kepada demokrasi'. Gambar Suu Kyi telah dipaparkan di bangunan Parlimen Eropah bagi membantah penahanannya. Suu Kyi menyambut hari lahirnya di penjara, sementara kempen-kempen membebasnya giat dijalankan di seluruh dunia dan internet. Mungkin inilah sebabnya peraturan berada di Myanmar kini terlalu ketat.

"Jadi kita nak ke mana? Bolehkah kita jumpa Imam Masjid Kampung ini?"

"Ya. Memang ke situlah saya nak bawa encik. Jumpa Ustaz Mohd Syafie, Imam Masjid Jannatun Naim Sepuluh Batu, Pulau Dua.." Katanya.

Sesampai di depan rumahnya, seperti biasa dia menyambut salam kami dengan ramah mesra dan menjemput kami masuk. Saya menyampai hasrat saya untuk menziarah teman-teman se agama di Myanmar. Rumahnya hampir sama gayanya dengan rumah Ustaz Mohd Yusof yang kami ziarahi tadi dan penduduk-penduduk Melayu Islam di situ.

"Pada saya, orang Melayu Islam di sini agak terpinggir. Tidak diiktiraf sebagai rakyat Myanmar. Kalau dianggap anak pun sebagai anak tiri!" Kata ustaz itu.

"Takkan sampai begitu?"

"Dalam banyak program-program pemerintah, mereka tidak pernah memasukkan bangsa Melayu dalam senarai sebagai rakyat mereka." Jelas Ustaz itu lagi. "Yang mereka sebut ialah bangsa Karen, Myanmar, Siam, Mon, Kaya, Kecin dan Chea... Melayu tiada, Rohingya pun tiada!"
Etnik Rohingya di Selatan Myanmr ditindas hingga terpaksa melarikan diri.

Myanmar yang terletak di antara garisan Sartan dan garisan Khatulistiwa, menerima iklim monsun tropika, menerima hujan 5000 mm setahun di kawasan pantai. Di kawasan delta, menerima hujan 2500 mm setahun. Sementara di Zon Kering (tengah Myanmar) hanya 1000 mm setahun. Kawasan pesisir pantai dan delta suhunya 32`C. Utara Myanmar suhunya 21`C.

Pembangunan ekonomi Myanmar amat perlahan kerana faktor ekosistem dan alam sekitar. 49% Myanmar masih lagi berhutan tebal. Antara pokok utama ialah getah, acacia, buluh, kelapa, paya bakau dan kayu jati. Di Zon Kering, sayur-sayuran banyak ditanam . Sepanjang tanah pamah banyak ditanam dengan buah-buahan.

Mengikut sejarah, Orang Mon dipercayai menjadi kumpulan terawal pindah ke Lembah Ayeyarwadi dan pada pertengahan tahun 900 SM telah menguasai selatan Myanmar. Orang Mon ini menjadi orang Asia Tenggara pertama menganut agama Buddha Theravada. Orang Tibeto-Burman bercakap bahasa Pru tiba sekitar abad pertama SM. Mereka tinggal di Lembah Ayeyarwadi. Kerajaan orang Mon dan Pyu giat melakukan kegiatan perdagangan antara China dengan India. Kerajaan Pyu menguasai Lembah Ayeyarwadi untuk beberapa ketika.

Di zaman penjajahan 1886-1948 di Myanmar, penjajah British telah membawa masuk buruh India dan buruh China di kawasan bandar bagi merancakkan perdagangan dan pembinaan infrastruktur Myanmar. Menyebabkan kesannya hari ini bandar Yangoon dan Mandalay terdapat ramai orang India, yang juga menyaingi bangsa Mon tadi. Kaum India dan China yang dibawa ke Myanmar itu asalnya ditugaskan membina landasan kereta api dan sekolah waktu itu.

Bahkan di Malaysia lebih lagi, kaum-kaum pendatang tersebut akhirnya menjadi kuasa penentu dalam politik Malaysia masa kini. Malaysia mempunyai kemajmukan bangsa selain mengimpot masuk juga mengiktiraf hak kaum lain selain orang Melayu. Boleh lihat sejarah keterbukaan sistem Jus Soli pada tahun 1945 di bawah penjajah Malayan Union.  Perlaksanaan pada tahun berikutnya telah membuka laluan masuk hampir sejuta kaum asing terutama Cina dan India. Sistem yang diperkenalkan di Jerman pada peringkat awalnya diaplikasikan di Tanah Melayu sebagai syarat mendapatkan kemerdekaan yang termeterai pada Ogos 1957.

Sedangkan orang-orang Mon ini terus memperjuangkan kemerdekaan dan kebebasan politik mereka. Sehingga penjara Insein menempatkan sejumlah besar banduan terutama banduan politik seperti mereka. Banyak terjadi perlawanan dan tumpah darah sehingga tahun 1930. Contohnya, pakai kasut di dalam kuil Buddha adalah perkara sensitif. Perlanggaran tersebut pernah mencetuskan bantahan dari sami-sami Buddha, apalagi sami-sami Buddha tersebut menjadi pejuang-pejuang kemerdekaan Myanmar dan berlaku penentangan sehingga ramai yang terbunuh.

Selatan Myanmar

Antara sami yang terkenal ialah U Wisara yang mati dalam penjara selepas 163 hari mogok lapar membantah peraturan-peraturan baru di kuil Buddha. Sajak oleh Tudyard Kipling bertajuk 'Mandalay' mengingatkan betapa kesusahan hidup semasa zaman kolonial British.

Hal ini bertepatan dengan apa yang disebut oleh Ustaz Mohd Syafie kepada saya, "Kami orang Melayu Islam Myanmar bukan sahaja menjadi rakyat taat, mengikut pemerintah sebagai rakyat yang baik, bahkan pernah bersama-sama membantu perjaungan kemerdekaan negara ini..."

"Eh betul ke? Maaf.. saya belum tahu lagi sejarah ini."

"Begini.." Katanya lagi, sambil membetulkan kedudukan di kusyen lama di ruang tamu. Anak gadisnya datang menghidangkan air yang disuruh buatkan. "Pada 1 April 1937, Myanmar berjuang untuk mendapatkan pentadbiran berasingan dari British di India. Pada 1940an, 30 komrad telah menerima latihan ketenteraan di Jepun diketuai Ang San atau dipanggil juga Bucu Asa. Kamu tahu siapa dia?" Saya menggeleng kepala.

Jelasnya lagi, "Ang San atau Bucu Asa yang telah mengasaskan Tentera Kemerdekaan Burma. Dia yang memimpin Liga Kemerdekaan Rakyat Anti Fasis (AFPFL) pada 1945, berjuang memerdekakan Myanmar dari cengkaman Jepun. Dia sendiri akhirnya terkorban dibunuh oleh musuh-musuh politiknya pada 1947.

Semasa Perang Dunia Kedua, Myanmar atau Burma yang dikenali juga dengan 'Negara Seribu Pagoda' menjadi barisan depan berhadapan dengan penjajahan tentera Jepun di Asia Tenggara. Pemerintahan British dikalahkan dengan teruk oleh tentera Jepun. Lebih 300,000 buruh India dan Anglo-Burma melarikan diri ke dalam hutan dan tiba di India."

"Memang puak-puak itu bukan puak perjuangan, puak cari duit saja. Patut pun mereka lari!" Sampuk Mohammad Yusuf.

"Tetapi tentera India British kembali menyerang semula dan merampas Myanmar pada Julai 1947. Ramai rakyat Burma berjuang bersama tentera Jepun, ramai juga yang berkhidmat dengan Tentera British Burma termasuk pahlawan Aung San yang terkorban itu. Yang saya nak jelaskan, orang kuat atau tulang belakang pahlawan tersebut adalah seorang yang bernama Abdul Razak. Dia adalah orang Melayu yang beragama Islam. Dan... pahlawan yang dibantu itu adalah ayah kepada Suu Kyi, seorang yang dikenali sekarang sebagai pejuang demokrasi bergelar Aung San Suu Kyi, yang ayahnya terkorban semasa dia masih berumur 2 tahun."

"Oh. Jadi bangsa Melayu Islam memang ada bakti dan bukti dalam perjuangan membebaskan kemerdekaan Myanmar!" Kata saya.

Tiba-tiba Mohammad Yusuf mengeluarkan dua jenis wang kertas Myanmar dan menunjukkan kepada saya gambar yang tertera di duit itu, "Ni gambar panglima Aung San, kerajaan Myanmar menghormatinya sebagai pejuang bangsa di duit ini, cuma bangsa Melayu yang menjadi orang kuatnya tidak ditonjol. Bahkan hak bangsa Melayu dan Islam di negara itu telah dinafikan." katanya sambil mengetap bibir, walaupun Mohammad Yusuf bukan keturunan Melayu tetapi beragama Islam.

"Tetapi hak mengamalkan Islam di sini tidak dilarang!" Saya cuba mententeramkan.

"Itu gambar 2 gadis yang tergantung di dinding itu masih boleh berpakaian menutup aurat. Orang kampung masih boleh mendirikan masjid dan tidak dilarang sembahyang. Tuan Haji masih boleh berurusan dengan orang Islam di luar negara.." Kata saya lagi.

"Itu betul. Tetapi ibadat bukan cuma ibadat khusus sahaja, ada ibadat umum.. peribadi, keluarga, masyarakat bahkan negara, pendidikan, perundangan dan syariat Islam. Kalau beragama yang menegur atau menghalang kezaliman pemerintah tentu mereka marah." Ustaz itu menjelaskan.

Sedang mataku masih merenung gambar dua gadis yang cantik manis sama seperti gadis Melayu di kampung-kampung di Malaysia.

"Gambar gadis itu adalah anak saya. Memanglah saya didik suruh pakai tudung menutup aurat, bersekolah agama dan mengamalkan cara hidup Islam. Baru-baru ini kami penduduk Islam di sini buat majlis pertemuan dengan Duta Malaysia, tidak dilarang oleh pemerintah. Bahkan tuan duta itu terkejut melihat ramai dan banyaknya kampung-kampung Melayu di sini. Ramai yang berhubungan dengan negara Malaysia.. dan anak saya pun ada yang berkahwin dengan pemuda Malaysia." Katanya dengan ramah dan sentiasa tersenyum.

Ringkas.. akhirnya saya minta diri dulu. Tiba-tiba anak gadisnya yang menghidang air rupanya seperti di dalam gambar itu melintas. "Itu anak gadis saya yang bongsu.. " Katanya.

Terfikir-fikir pula saya, kalau ada anak-anak muda Malaysia ingin beristeri orang Myanmar, yang sesuai boleh saya rokemenkan. Kerana sangat tertarik.. kalau dengan saya memanglah tak padan!! Siapa berminat sila beritahu...

As-salamu alaikum??

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Malaysia Julai 06, 2009.


Lihat lagi..
E-Buku IH-12: Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim

E-Buku IH-12: Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim
Orang Melayu Myanmar

3 comments:

Anonymous said...

kawasan semenanjung Tanah Melayu masa dulu memang luas, sampai ke Rundung (Ranong). Bukan macam sekarang yang cuma takat sampai ke sempadan Perlis, Perak & Kelantan jek. Sayangnya, sejarah telah digelapkan & cuba diselindung, sampai banyak nama negeri2 Melayu di kawasan segenting Kra ditukar jadik Bahasa Thai. Contoh, Patani (Pattani), Jalor (Yala), Menara (Narathiwat), Setul (Satun), Merdelong (Phattalung), Bukit (Phuket), Terang (Trang) dan lain2 lagi...

Ada banyak blog yang cuba menghuraikan sejarah sebenar nih. Antara yang popular, sejarahnagarakedah.blogspot.com. boleh semak & baca sendiri...

Sememangnya Burma/Myanmar dulu kawasan Melayu. nama tempat di Myanmar, Mandalay, merujuk kepada Raja Mandalika, Maharaja Siam yang catatan Batu Bersurat tentang Baginda dijumpai di Terengganu. Baginda mengalahkan Kerajaan Tenangsari dari Puak Burma dan mendirikan Masjid Papan di sana. Baginda juga dikenali sebagai Rama Tibodi I di Siam dan Sultan Mad Zaffar Syah di alam Melayu.

Raja Melayu terakhir di Myanmar adalah Maha Dammaiyaza dari Kerajaan Toung Oo (Bermaksud 'Padang Luas'). Akibat diserang, baginda terpaksa berundur ke pusat Kerajaan Siam di Ayuthia dan di sana, baginda digelar Boromoraja Ekathaat V. Sekali lagi diserang dalam tahun 1767, baginda kembali ke Nambang Ligor yang ketika itu masih lagi dalam wilayah Kedah. Di sana, baginda menggunakan nama asal iaitu Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, dan bagindalah Raja Siam yang dikatakan memerintah Kedah dari Ligor. Selepas serangan tersebut ke atas Ayuthia, barulah bermulanya era Siam diperintah oleh Raja2 Buddha bermula dari Phra Taksin dan disambung oleh Dinasti Chakri dengan Raja pertamanya, Rama I @ Buddha Yodfa Chulalok.

p/s : Tuan Haji Ibn Hashim maklum ke tentang sejarah realiti ni?

Ibnu Hasyim said...

Tak berapa, insya Allah akan selidek lagi..

Koboi BM said...

Yang tulis komen di atas tu anak saudara long kassim tu......

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails