Friday, July 10, 2009

Ke Bangladesh, Bhutan, Nepal & Tibet Bersama Teh Hijau..

CATATAN SANTAI





"LEPAS ni nak pegi mana pulak?" Tanya kawan saya yang lama tak jumpa, dan baru jumpa pagi tadi. Dia antara peminat tetap yang membaca Catatan Perjalanan saya.

"Aku dah ada tiket nak ke Bangladesh. Kawan beri. Tapi itu saja. Makan minum, hotel dan lain-lain belum ada lagi. Kalau ada duit lebih, aku teringin nak ke Bhutan, Nepal & Tibet meninjau puak-puak Islam sana. . boleh sekali jalan!" Jawab saya.

"Bagus tu.. bagaimana aku boleh bantu? Ini kerja dakwah.." Katanya, sambil berfikir-fikir. Dia kenal saya lama.

"Ahh tak payah susah-susah.. Ada rezeki Tuhan beri jalan, ade le.." Kata saya lagi.

Dia mengeluarkan sebuah kotak.. "Ini namanya 'Japanese Green Tea' dalamnya ada 20 uncang, untuk buat teh, 1 uncang satu cawan." Dia membuka kotak itu, mengeluarkan beberapa paket uncang, order air panas di restoren yang kami sedang santai itu, masukkan uncang tiap cawan, biar terendam. "Nampak airnya perlahan-lahan bertukar menjadi kehijauan! Ya. Lepas ni, sila minum. Rasa, bagus tak?" Katanya lagi.

Kawanku yang sorang lagi, mengambil kotaknya, membelek-belek.. "Tiada tulis Melayu pun, semua tulis Jepun. Aku nak tengok apa khasiatnaya?"

"Khasiatnya.. " Jawap kawan yang belanja kami minum teh itu, dia mengeluarkan komputer ribanya, letak atas meja buka internet, tunjuk dan terangkan..


"Lihat berita ini.. Sekelompok ilmuan Jepun mengemukakan bahawa meminum 'teh hijau' sekurangnya 5 cawan sehari dapat mengurangkan resiko tumbuhnya sel 'barah prostat' seperti disiarkan dalam 'American Journal of Epidemiology' pada 20 Disember lalu.

Hasil kajian menunjukkan lelaki yang rutin meminum teh hijau sekurangnya 5 cawan sehari memiliki resiko 50% lebih rendah terkena barah prostat dari mereka yang hanya meminum kurang dari satu cawan sehari. Menurut pengkaji itu lagi, 'catechin' salah satu zat kimia yang terkandung dalam teh hijau, berperanan aktif menurunkan resiko terkena barah prostat tersebut. Itulah sebabnya mengapa jumlah penderita barah prostat pada lelaki di Asia jauh lebih rendah dibandingkan dengan lelaki di barat, dihubungkan dengan tingginya jumlah penggunaan teh hijau ini.

Penemuan terbaru tentang khasiat teh hijau juga, telah membuka harapan baru bagi penderita penyakit 'parkinson' di dunia, dalam usaha mencegah penurunan keadaan fungsi syaraf atau 'neuro-degenerative' akibat penyakit tersebut. Polyphenols, anti oksiden, yang terkandung dalam teh hijau ternyata mampu mencegah kerusakan sel-sel syaraf pada otak. Berperanan penting dalam pembentukan dopamine-zat kimia, dan bertanggung jawab mengirimkan pesan dari otak dalam mengkoordinasikan gerakan anggota tubuh seperti berjalan, makan atau bercakap.

Pengkaji-pengkaji juga menggunakan campuran polyphenols yang terdapat dalam daun teh hijau, iaitu 50% epigalocatechin gallate (EGCG), 22% epigalocatechin (EGC), 18% epicatechin gallate (ECG) dan 10% epicatechin (EC). Campuran anti oksidan tersebut ternyata mampu melawan zat-zat kimia perusak sel seperti neurotoxin 6-hydroxydopamine (6-OHDA), reactive oxygen species (ROS) dan nitric oxide (NO).
Berikut ini adalah 27 macam manfaat teh hijau yang didasarkan pada berbagai hasil penelitian.

1..Dapat mencegah dan menurunkan tekanan darah tinggi
2..Mencegah timbulnya kadar gula darah yang tinggi
3..Menurunkan kadar kolesterol.
4..Menurunkan resiko terkena berbagai penyakit hati.
5..Menurunkan resiko terkena stroke.
6..Membantu tubuh dalam melawan virus (seperti virus influenza).
7..Dapat menghambat penurunan fungsi syaraf
8..Memperbaiki fungsi kognitif.
9..Bermanfaat bagi kesehatan gusi.
10..Mencegah sesak nafas.
11..Mengurangi stress.
12..Menghilangkan penat dan letih.
13..Mampu mencegah timbulnya penyakit kanker.
14..Mampu mengendalikan pertumbuhan tumor atau bisul.
15..Membantu penyembuhan penyakit kanser atau barah.
16..Membantu menurunkan berat badan.
17..Mengurangi resiko timbulnya radang sendi dan reumatik
18..Berfungsi sebagai anti radang tenggorokan
19..Mencegah osteoforosis.
20..Mencegah timbulnya alergi.
21..Melindungi lever atau hati.
22..Mencegah hepatitis
23..Membantu menghalangi penyebaran virus HIV.
24..Mengurangi bahaya merokok
25..Perlambat penuaan.
26..Baik untuk penderita diabetes.
27..Mampu mencegah keracunan makanan.

Itulah khasiatnya.." Terangnya dengan agak panjang.

Kami terdiam. Tak terkata apa-apa, memandangkan banyaknya khasiat teh hijau itu. "Apa tujuan hang terang panjang-panjang kat kami ni?" tanya sorang kawan kami lagi.

"Begini.." Jawabnya, sambil menutup dan menyimpan balik komputer. "Sila minum dulu! Oh, ada yang dah habis pun... Boleh buat lagi. Bagaimana rasanya?? Ok?"

Ada yang jawab okey.

"Baik. Kalau okey, inilah caranya aku nak tolong Ibnu Hasyim berdakwah dan perjuangkan Islam. Menjadi kewajiban kita juga tolong dia, kalau ada duit-duit zakat pun boleh beri kat dia! Kerana aku tak mampu buat macam dia, aku tolong dia saja! Kita tak payah fikir jauh-jauh, tengok dan tolong saia yang ada di depan mata kita." Jelasnya dengan tenang kepada mereka.

Dia memandang pula kepada saya, katanya, "Aku nak sumbangkan 100 kotak Japanese Green Tea ini kat hang! Cara jualnya, iklan dalam blog. Harganya RM25 sekotak termasuk pos laju & register, hantar terus sampai ke rumah. Duit hasil jaulan itu hang boleh guna untuk majukan blog hang, termasuk urusan biaya perjalanan saperti yang hang perlu. Biar canggih sikit... Oh ya, aku nak tegur sikit, selalunya gambar dalam catatan perjalanan hang agak kurang, dan teruk! Maaf... Aku faham masalah hang.. tapi hang kena cuba baiki lagi!!"

Tiba-tiba mamak kedai itu datang, "Ini teh banyak bagus!!... tapi kita tak boleh jual sini. Ini barang highclass, import mari!!...." Katanya, rupanya dia dah rasa.

Al-hamdulillah. Wallahu 'aklam. Jika anda berminat nak cuba teh ini, membeli sambil berderma, silakan!

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
KL Julai 10, 2009.



Sila dapatkan:

Japanese Green Tea
Harga 1 kotak (20 uncang) RM25.
1 uncang untuk 1 cawan.
Akan dihantar melalui pos laju & berdaftar.

Bagaimana Nak Beli?

1..Masukkan atau pindahkan wang ke akaun ini:
No Akaun Maybank 1621 8801 0338
Atas Nama: HMH Resources/ Abu Hafsin.
Tel: 0172551882 (KL)

2..Ambil resit & e-mailkan salinannya..
atau tentukan dalam e-mail itu ada maklumat:
a..Jumlah bayaran.
b..Masa & tarikh.
c..Tempat dimasukkan wang.
d.. Apa-apa no yang ada dll, jika perlu.
3.. Juga Nama, Alamat & no tel. pengirim atau tempat hantar barangan yang dibeli dengan jelas (termasuk poskod).

hantarkan kepada:
ibnuhasyim@gmail.com

2 comments:

Anak KL said...

Pos sahaja ke, beli terus takleh?

Dr Hasan PP said...

I nak derma, tapi tak perlu teh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails